Heimdalls hälsocentral

Köpmangatan 15, 931 31 Skellefteå

Visa på kartaVägbeskrivning

Telefonnummer
Telefontider
DagÖppettiderKommentarer
Måndag08.00–16.00återuppringning
Tisdag08.00–16.00återuppringning
Onsdag08.00–16.00återuppringning
Torsdag08.00–16.00återuppringning
Fredag08.00–16.00återuppringning
LördagStängt
SöndagStängt
Växeltelefon

Öppettider
DagÖppettiderKommentarer
Måndag08.00–17.00helgfri vardag
Tisdag08.00–17.00helgfri vardag
Onsdag08.00–17.00helgfri vardag
Torsdag08.00–17.00helgfri vardag
Fredag08.00–17.00helgfri vardag
LördagStängt
SöndagStängt

Besöksadress:
Köpmangatan 15, 931 31 Skellefteå
Län, kommun:
Västerbottens län, Skellefteå
Postadress:
Köpmangatan 15, 931 31 Skellefteå

Publicerad: 2024-10-01

Från och med den 15 oktober kan du som rekommenderas vaccination mot influensa och covid-19 vaccinera dig. De som inte omfattas av rekommendationerna kan vaccinera sig mot influensa från och med den 11 november.

Läs mer om vaccination, vem som får vaccinera sig och hur du bokar tid:
Vaccination mot influensa och covid-19

Se lediga tider samt tider och platser för drop in

Dagtid är det hit du vänder dig med frågor som rör din hälsa. Det gäller för dig som är sjuk, vill ha stöd som förälder eller förändra din livsstil. Använd gärna våra e-tjänster när du kontaktar oss.


När du ringer oss för rådgivning och bedömning får du förslag på en tid då vi ringer upp dig. Alla regionens hälsocentraler är godkända av Hälsoval Västerbotten. Hälsovalet innebär att du själv kan välja hälsocentral. Du hittar information om hur du väljer i länken Så väljer du mottagning.


Har du frågor under kvällar och helger ringer du 1177. Blir du akut sjuk eller allvarligt skadad ringer du 112.

Driftsform: Region

  • 1177 Direkt är inte en tjänst som finns på din hälsocentral utan är en digital vårdtjänst som delas av regionens alla hälsocentraler.

    Här kan du få anpassade råd eller chatta med en sjuksköterska.

    Du kan starta ditt ärende när som helst på dygnet. Du kan även söka vård för ditt barn om barnet är över ett år. Chatten är gratis och är bemannad dagtid.

    Du kan inte använda tjänsten när det gäller förlängning av pågående sjukskrivning, intyg, receptförnyelser och avbokning eller ombokning av tider.  

    Läs mer om 1177 Direkt

    Starta en chatt med 1177 Direkt

  • Om du har någon form av nedsatt funktionsförmåga kan du få hjälp och stöd hos vår arbetsterapeut.

    Telefon: 090-785 91 11, välj knappval 4 för arbetsterapeut. (återuppringning). 

  • Om du har astma, allergi eller kronisk obstruktiv lungsjukdom, KOL kan du få hjälp och stöd hos vår astmasköterska.


    Telefon: 090-785 91 11, välj knappval 1 (återuppringning)
    Du kan också logga in i våra e-tjänster

  • Barn 0–5 år erbjuds regelbundna hälsoundersökningar och kostnadsfria vaccinationer. Vi erbjuder också stöd till dig som har frågor som rör ditt barns hälsa och utveckling eller om föräldraskapet.


    Har ditt barn tid för 3-, 4- eller 5-årskontroll kan du själv omboka tiden via våra e-tjänster, klicka på Av/omboka tid direkt alternativt via telefon: 090 785 91 11

  • Om du har diabetes kan du få hjälp och stöd hos vår diabetessköterska.


    Telefon: 090-785 91 11 välj knappval 1 (återuppringning)
    Du kan också logga in i våra e-tjänster

  • Primärvårdens dietister inom Region Västerbotten utreder och ger kostbehandling vid olika sjukdomar och besvär. De ansvarar för dietistverksamheten på alla länets hälsocentraler och sjukstugor. 

    Här finns kontaktinformation till Primärvårdsdietister Västerbotten. 

    Du når dem även via telefon 090-785 91 28 (återuppringning). 

     

  • Till våra distriktssköterskor kan du vända dig för rådgivning, bedömning och behandling. För rådgivning och/eller tidsbokning ring på telefon 090 785 91 11 knappval 1 (återuppringning).


    Du kan också logga in i våra e-tjänster

  • Vi förebygger, undersöker och behandlar funktionsnedsättningar som kan begränsa din rörelseförmåga. Vi arbetar med smärta och problem i nacke, rygg, leder, muskler och nervsystem. Det är dina besvär som avgör vilken behandlingsmetod vi väljer. Du behöver ingen läkarremiss för att komma till oss.


    Boka din tid enklast via vår webtidbok, klicka på Boka tid direkt och välj en tid som passar dig.


    Du kan också boka tid på telefon 090 785 91 11, knappval 4. 

  • När du fyller 40, 50, och 60 år bjuder hälsocentralen in dig till en hälsoundersökning. Du väljer själv om du vill delta.


    Du kan av- eller omboka tiden via våra e-tjänster Av/omboka tid direkt
    alternativt ringa på telefon 090 785 91 11 knappval 1. 

  • Om du har problem med urinläckage, inkontinens, kan du få hjälp och stöd hos vår inkontinenssköterska.


    Telefon 090-785 91 11, knappval 1 (återuppringning)
    Du kan också logga in i våra e-tjänster

  • Ring vår rådgivningstelefon om du vill boka tid hos eller komma i kontakt med någon av våra läkare.


    Telefon 090-785 91 11, knappval 1 (återuppringning)
    Du kan också logga in i våra e-tjänster

  • Du måste boka tid för provtagning, öron spolning och suturborttagning hos oss. Boka din tid enklast via vår webtidbok, klicka på Boka tid direkt och välj en tid som passar dig.

    Om du har provtagningsremiss från annat län måste du ringa och boka tid. 


    Observera att du måste ha en beställning på proverna av ansvarig vårdgivare.
    Du kan också boka tid på telefon 090 785 91 11, knappval 1  (återuppringning)

  • Barn och unga 0–17 år som mår psykiskt dåligt kan ringa kontaktcenter barn och unga psykisk hälsa Västerbotten för att få stöd och rådgivning. Det gäller också dig som är vårdnadshavare eller närstående.

    Här finns kontaktinformation till Kontaktcenter barn och unga psykisk hälsa Västerbotten 

    Läs mer om hur barn och unga kan söka vård om de mår psykiskt dåligt 

  • I vårt psykosociala team finns psykolog och kuratorer. Till oss kan du vända dig om du är i kris, vill ha information kring samhällets hjälp- och stödåtgärder eller har problem som påverkar din psykiska hälsa såsom ångest, depression, sömnsvårigheter eller stress.


    Teamet träffas regelbundet för bedömning kring aktuell behandling och vilken behandlare som kan vara mest passande. Vi erbjuder ett första orienterande samtal och därefter individuell och/eller gruppbehandling. Samarbete med andra myndigheter eller vårdgivare sker vid behov. Vi erbjuder även sömn och stresskola. 


    Telefon 090-785 91 11, knappval 3.
    Du kan också logga in i våra e-tjänster


    Behöver du komma i kontakt med någon akut?
    Ring psykiatriska klinikens jourtelefon, 0910-77 19 19

  • Syftet med rehabiliteringskoordinator är att främja tidiga insatser i sjukskrivningsprocessen för att stötta återgång i arbete och minska långtidssjukskrivning.


    Rehabiliteringskoordinatorn fungerar som en resurs för patienter som blir sjukskrivna eller riskerar att bli sjukskrivna men är också ett stöd till personal inom den egna vårdenheten och har kontakter med andra myndigheter i sjukskrivningsfrågor.


    Telefon 090 785 91 11, knappval 4 (återuppringning)
    Du kan också logga in i våra e-tjänster

  • Heimdalls hälsocentral har ett rehab-team med koordinator, arbetsterapeut, sjukgymnast, psykosociala teamet och sjukskrivande läkare som träffas en gång per vecka och går igenom pågående sjukskrivningsärenden.


    Syftet är att utnyttja teamets samlade kompetens för att hjälpa den sjukskrivne tillbaka i meningsfull sysselsättning.

  • Du kan få rådgivning av en sjuksköterska som har kunskap om samisk kultur och historia, oavsett vilken hälsocentral du är listad på. Behöver du ett fysiskt besök ordnar sjuksköterskan en uppringningstid för tidbokning på den hälsocentral som är närmast dig.

    Telefon: 090-785 44 71
    Boka telefontid via nätet

    Läs mer på sidan Rådgivning av sjuksköterska med samisk kulturkompetens

  • Du är välkommen att höra av dig om du har både positiva och negativa synpunkter, eller har frågor som rör verksamheten hos oss på Heimdall hälsocentral.


    E-post: halsocentral.heimdall@regionvasterbotten.se, observera att vi inte tar emot patientärenden eller hanterar personlig information via denna mejladress! För dessa ärende hänvisar vi er till någon av våra andra kontaktvägar, se ovan.

    Vid frågor eller önskad kontakt kan även skicka in dina tankar och åsikter via 1177.se, vårdguiden. Skriv namnet på den person du önskar att komma i kontakt med och vad ärendet gäller.


    Verksamhetschef: Karin Paulander

    Avdelningschef: Monica Steinwall. 

    Medicinskt ansvarig läkare: Ibrahim Kebire. 

  • Du som är 80 år eller äldre och har stöd från kommun eller hälsocentralen kan vända dig till våra äldresjuksköterskor om du har några frågor eller behöver stöd med till exempel din medicinering.

    Du når dem via telefon 073-348 86 68. 

    Telefontid 10.30-11.30 måndag, onsdag, fredag. 

    Du kan också logga in i våra e-tjänster

Du kan välja att tillhöra en mottagning. Det kallas att lista sig. Du kan byta mottagning högst två gånger på ett år.

Du kan läsa mer om hur du väljer mottagning här

Här kan du läsa om vår tillgänglighet och vad andra patienter tycker om oss.

TILLGÄNGLIGHET

Medicinsk bedömning av legitimerad vårdpersonal inom tre dagar

Här visas andelen medicinska bedömningar av en legitimerad vårdpersonal inom tre dagar.

Statistik för den här mottagningen: 76%

Genomsnitt för Västerbottens län: 80%

Genomsnitt för Sverige: 87%

OMDÖMEN

Skulle du rekommendera vårdcentralen till någon annan?

Här kan du se andelen patienter som kan tänka sig att rekommendera vårdcentralen.

Omdömet för den här mottagningen: 83%

Genomsnitt för Västerbottens län: 82%

Genomsnitt för Sverige: 79%

Till toppen av sidan