Vårdgaranti
Du har alltid rätt att få en medicinsk bedömning när du kontaktar vården. Vårdgarantin styr så att du får den vård som vårdpersonalen tycker att du ska få inom en viss tid. Den som har störst behov av vård får den alltid först.
En kortare version av den här texten finns även på lätt svenska.
Den nationella vårdgarantin
Detta gäller enligt den nationella vårdgarantin:
Kontakt med primärvården samma dag
Du ska få kontakt med den vårdcentral som du har valt att tillhöra samma dag som du söker vård. Att välja en vårdcentral kallas att vara listad på en vårdcentral.
Kontakten kan ske till exempel genom ett telefonsamtal, ett besök eller ett videosamtal.
Vårdgarantin gäller även på andra mottagningar inom primärvården där du inte kan lista dig.
Vad är primärvård?
Med primärvård menas till exempel vårdcentraler, ungdomsmottagningar, barnmorskemottagningar och barnavårdscentraler.
Medicinsk bedömning av en legitimerad vårdpersonal inom tre dagar
Du ska få en medicinsk bedömning av en läkare eller annan legitimerad hälso- och sjukvårdspersonal inom primärvården. Det ska ske inom högst tre dagar.
Den medicinska bedömningen kan göras vid ett besök eller genom till exempel ett videosamtal.
Besök på en specialistmottagning inom 90 dagar
Personalen i primärvården som gör bedömningen skickar en remiss till en specialistmottagning. Där görs en bedömning av vilket behov du har och hur du kan få hjälp.
Du ska få en tid inom 90 dagar om specialistmottagningen bestämmer att du ska få specialistvård. Det gäller också om du söker själv, utan remiss från en läkare.
Egen vårdbegäran
En del mottagningar vill att du skriver en så kallad egen vårdbegäran. Den kan även kallas egenremiss eller egenanmälan. Kontakta den mottagning som du vill komma till och fråga om du ska skicka in en egen vårdbegäran.
Ibland kan specialistmottagningen i stället välja att hänvisa dig till någon annan vårdmottagning. Du kan också få råd om vad du kan göra själv för att lindra dina besvär.
Behandling påbörjad inom 90 dagar
Du ska få tid för behandling inom 90 dagar, räknat från det att vårdpersonalen tillsammans med dig beslutade om behandlingen. En behandling kan till exempel vara en operation.
Andra tidsgränser
Regionerna kan ha andra tidsgränser än vad som gäller enligt den nationella vårdgarantin. Tidsgränserna kan vara kortare. De kan inte vara längre.
Kontakt i Uppsala län
Om du har frågor om din remiss till exempel när du får en bokad tid, kontakta mottagningen dit din remiss är skickad. Kontaktuppgifter finns på remissbekräftelsen som du har fått per post.
Har du allmänna frågor om vårdgaranti kan du kontakta Region Uppsalas vårdgarantienhet på telefon 018-611 60 60.
Vad händer om jag inte får vård inom vårdgarantin?
Om din mottagning inte kan ge dig vård inom tidsgränserna för vårdgarantin, ska du erbjudas vård på en annan mottagning. Den nya mottagningen kan finnas i din egen region, eller i en annan region.
Du kan inte välja vilken mottagning du ska hänvisas till om du vill använda dig av vårdgarantin.
Du kan tacka nej till erbjudandet om vård på en annan mottagning. Då avstår du från vårdgarantin. Det kan göra att du får vänta längre på vård.
Om du ångrar att du tackade nej
Kontakta mottagningen där du blev erbjuden vård om du ångrar att du tackade nej. Vårdgarantin börjar räknas på nytt från det datum du meddelade att du ändrade dig.
Ersättning för extra kostnader
Du kan få ersättning för de extra kostnader du kan få om du blir hänvisad till en annan mottagning. Det gäller till exempel vissa resor. Du kan inte få ersättning för extra kostnader om du själv väljer var du ska få vård. Kontakta din region för att få veta vad som gäller för dig.
Du ska få information om vårdgarantin
Fråga om vårdgarantin på mottagningen där du väntar på att få vård. Du ska få information om hur vårdgarantin fungerar och vilka följder det kan bli för dig beroende på vilka val du gör.
I vissa regioner finns det också ett väntetidskansli eller liknande som du kan kontakta om du har frågor.
Kontakt i Uppsala län
Om din mottagning inte kan ge dig vård inom vårdgarantin, kan du erbjudas vård på en annan mottagning i din egen eller annan region. Du kan inte själv välja mottagning när du använder vårdgarantin.
Vid frågor eller om du vill använda vårdgarantin kontaktar du Region Uppsalas vårdgarantienhet på något av följande sätt:
- logga in och använd e-tjänst: Använd dig av vårdgarantin
- ring 018-611 60 60
Vårdgarantin gäller bara i din region
Vårdgarantin gäller bara i den region där du är folkbokförd. Du måste också vara listad på vårdcentralen där du söker vård för att vårdgarantin ska gälla.
Du som väljer att söka vård i en annan region är inte garanterad att få vård inom någon bestämd tid. Det som avgör hur fort du ska få vård är ditt behov av vård. Den person som har störst behov får vård först, oavsett var personen är folkbokförd.
Några regioner har särskilda överenskommelser. Det gör att vårdgarantin kan gälla även i andra regioner än där du bor. Fråga vårdpersonalen för att få veta om det är så i din region.
När gäller inte vårdgarantin?
Vårdgarantin gäller inte för exempelvis följande situationer:
- Vårdgarantin gäller inte för återbesök.
- Vårdgarantin gäller inte om du av medicinska skäl bör vänta längre än garantins tidsgränser.
- Vårdgarantin gäller inte för medicinsk service, till exempel laboratorieundersökningar.
- Vårdgarantin gäller inte för utredningar och undersökningar som till exempel röntgen, provtagningar och tester.
- Vårdgarantin gäller inte när du ska få ett hjälpmedel, med undantag för utprovning av hörapparater.
- Vårdgarantin gäller inte om du väljer att söka vård hos en privat vårdgivare som inte finansieras med skattemedel eller som saknar avtal med en region. Fråga vårdgivaren om du är osäker på om vårdgarantin gäller.
- Vårdgarantin gäller inte för tandvård, men det finns en del undantag. Det kan till exempel vara tandvård som ingår som en del av en behandling av en sjukdom. Fråga vårdgivaren om du är osäker på om vårdgarantin gäller.
Planerade besök som du ställer in
Barn under 16 år har rätt att ställa in bokat besök eller behandling två gånger. Vuxna endast en gång. Därefter skickar vårdgivaren tillbaka remissen till den som remitterat.
Om du inte kommer på ett planerat besök utan att ha meddelat återbud i förväg, skickar vårdgivaren tillbaka remissen till den som remitterat.
Väntetider i vården
Det finns en nationell webbplats för uppföljning av vårdgaranti och väntetider. På webbplatsen kan du se väntetiderna inom alla regioner i Sverige.