Tandvård

Så fungerar tandvården i Sverige

Så fungerar tandvården i Sverige - svenska lättläst

Tandvård är ofta dyrare än annan vård. Jämför vad tandvården kostar innan du väljer tandläkare eller tandhygienist. Hur mycket du behöver betala beror bland annat på hur gammal du är och vilka behandlingar du behöver.

I Sverige betalar du själv en stor del av vad tandvård kostar. Fråga därför alltid tandläkaren eller tandhygienisten vad en undersökning eller behandling kostar. Du har rätt att få veta det i förväg.

Du kan läsa en längre version av texten här.

Du som kommer från ett annat land eller är asylsökande kan läsa här.

Hur söker jag tandvård?

Sök vård på en tandvårdsmottagning om du behöver hjälp med dina tänder. Där arbetar tandläkare, tandhygienister och tandsköterskor. De kan undersöka, behandla och förebygga besvär med tänder och tandkött. Du kan välja vilken mottagning du vill.

Här kan du hitta tandvård.

Gratis för barn och ungdomar

Barn och ungdomar behöver inte betala för tandvård. Det gäller till och med den 31 december det år man fyller 19. Då ingår nästan alla undersökningar och behandlingar.

Ekonomiskt stöd för tandvård

Du får betala för tandvård från och med det år du fyller 20.

Du får ett bidrag för tandvård varje år. Hur mycket du får beror på hur gammal du är. Det kallas allmänt tandvårdsbidrag. Säg till att du vill använda bidraget när du ska betala.

Bidrag om du har en sjukdom

Om du har en sjukdom som påverkar tänderna kan du få ett bidrag för tandvård. Det är en tandläkare eller tandhygienist som bestämmer om du ska få särskilt tandvårdsbidrag. Du kan behöva ett läkarintyg som visar vilken sjukdom du har.

Gräns för hur mycket du behöver betala

Det finns en gräns för hur mycket du behöver betala för tandvård under tolv månader. Det kallas högkostnadsskydd för tandvård.

Ibland kostar tandvård som sjukvård

Ibland kan du betala samma pris för tandvård som för sjukvård. Det kan till exempel vara om du har en sjukdom och behöver tandvård som en del av behandlingen.

Sådan tandvård är gratis för personer som är 85 år och äldre.

Fast pris på vissa mottagningar

På en del tandvårdsmottagningar finns avtal som fungerar som en försäkring. Det innebär att du betalar samma kostnad varje månad. Du betalar fast du inte går till tandläkaren den månaden. Behöver du sedan en behandling är den redan betald. Det kan till exempel vara en tandlagning.

Om du inte har råd med tandvård

Du kan be om hjälp om du inte har råd med tandvård. Be tandvårdsmottagningen om hjälp att dela upp räkningen i flera fakturor. Du kan även prata med din bank eller kontakta socialtjänsten i din kommun.

Tolkning till ditt språk

Du kan få hjälp av en tolk om du inte pratar svenska. Tala om att du behöver språktolk när du bokar ditt besök. Ibland kan du behöva betala för språktolk.

Texten finns översatt - Other languages

Texten finns översatt till följande språk: 

Українська – Ukrainska

Pусский – Ryska

English – Engelska

Mer innehåll på lätt svenska

Lätt svenska

Här kan du se det innehåll på 1177.se som finns på lätt svenska. Välj region högst upp på sidan för att se vad som gäller för dig.

1177 på andra språk

Här kan du se en lista med andra språk där det finns översatt material. Sidan är på engelska.

Till toppen av sidan