Samlad information om covid-19 på lättläst svenska

Vaccination mot covid-19

Vaccination mot covid-19 - svenska lättläst

Covid-19 är en smittsam sjukdom. En del har en högre risk att bli allvarligt sjuka och dö av sjukdomen. De rekommenderas att vaccinera sig.

Person får plåster på armen efter vaccination
Du får vaccinet med en spruta i armen.

På den här sidan får du veta om du rekommenderas vaccination mot covid-19. Du får veta hur du gör för att få vaccinet.

Det finns en längre version av den här texten.

Du bestämmer själv om du ska vaccinera dig.

Vaccinationen är gratis för dig om du rekommenderas att vaccinera dig. Det gäller även om du söker asyl eller är i Sverige utan tillstånd.

Här kan du läsa mer om sjukdomen covid-19.

Våren 2025 – Vem rekommenderas att vaccinera sig?

Du rekommenderas att vaccinera dig under våren om något av det här stämmer:

  • Du fyller 80 år i år, eller är äldre.
  • Du har daglig omsorg och fyller 65 år i år, eller är äldre.
  • Du bor på ett äldreboende och fyller 65 år i år, eller är äldre.

Daglig omsorg innebär att du till exempel behöver hjälp varje dag med hygienen eller att klä på dig.

Vaccinet ger ett bra skydd mot att bli allvarligt sjuk i covid-19.

En del kan vänta till i höst

Om du redan har ett bra skydd kan du avstå från vaccinationen under våren. Men det gäller bara om alla de här tre sakerna stämmer:

  1. Du vaccinerade dig under hösten eller vintern.
  2. Du vet säkert att du har haft covid-19 efter att du vaccinerade dig senast.
  3. Ditt immunförsvar är bra.

Se till att vaccinera dig om du är osäker på att allt i listan stämmer in på dig.

I höst rekommenderas du att vaccinera dig igen. Läs mer: Hösten 2025 – vem rekommenderas att vaccinera sig?

När och var kan jag vaccinera mig?

Det är din region som ansvarar för vaccinationen. Välj region högst upp på den här sidan, så att du får rätt information.

Du kan vaccinera dig samtidigt mot covid-19 och vissa andra sjukdomar, till exempel pneumokocker. Du kan behöva betala.

Västerbotten

Vaccination i Västerbotten

Du kan vaccinera dig från den 7 april och till och med den 16 maj. Det är gratis för dig som rekommenderas en vaccination.  

Här kan du vaccinera dig:  

Du kan boka tid på nätet och se tider för drop in.  
Här finns tider som du kan boka själv: 

Det går även bra att ringa till din hälsocentral eller sjukstuga för att boka tid. Personalen på din hälsocentral kan även hjälpa dig att boka tid på Vaccinationscentrum Skellefteå.  

Du som bor på ett särskilt boende för äldre får din vaccination där. 

Så här går vaccinationen till

Du får vaccinet med en spruta i armen.

Det räcker med en spruta, oavsett hur många sprutor du har fått förut.

Men om du har mycket svagt immunförsvar kan du behöva flera sprutor. Då får du sprutorna vid olika tillfällen.

Fråga vårdpersonalen om du undrar något om din vaccination.

Kan jag vaccinera mig om jag är sjuk?

Du ska inte vaccinera dig om du har feber eller känner dig sjuk. Vänta tills du mår bra igen.

Västerbotten

Så gör du för att avboka eller omboka 

Du kan avboka eller omboka din tid på Mittvaccin.se. Du får ett sms med en kod när du bokar som du kan använda.    

Avboka eller omboka din vaccinationsbokning på Mittvaccin.se 

Du kan också ringa till din hälsocentral eller sjukstuga om du ringde dem för att boka din tid.  

Hur mår jag efteråt?

Du kan få ont i armen, ont i huvudet eller bli trött det första dygnet efter vaccinationen. Du kan också frysa, få feber eller få ont i lederna och musklerna. Det kallas biverkningar och är vanligt.

Biverkningarna brukar försvinna inom några dagar.  

Säg till personalen om du känner dig yr eller mår dåligt efter vaccinationen. Risken är liten för allvarliga biverkningar. Det kan vara en större risk att bli allvarligt sjuk om man inte vaccinerar sig.

Andra som kan vaccinera sig

Man kan få vaccin mot covid-19 fast man är utanför rekommendationen. Det kan vara olika i regionerna. Men du kan vaccinera dig om en läkare tycker att du ska göra det. Du kan behöva betala för vaccinationen. 

Västerbotten

Brev från läkare

Rekommenderas du inte en vaccination måste du ha ett brev från en läkare som säger att du behöver en vaccination.  

Det kostar 300 kronor om du vill vaccinera dig. Du måste ta med dig brevet till vaccinationen. 

Hösten 2025 – Vem rekommenderas att vaccinera sig?

Du rekommenderas att vaccinera dig hösten 2025 om något av det här stämmer:

  • Du fyller 65 år i år, eller är äldre.
  • Du är gravid efter vecka 12.
  • Du är fyller 18 år i år, eller är äldre. Du har en ökad risk att bli allvarligt sjuk. Det kan bero på en sjukdom, en behandling eller något annat.

Mer innehåll på lättläst och andra språk

Lättläst svenska

Här kan du se det innehåll på 1177.se som finns på lättläst svenska. Välj region högst upp på sidan för att se vad som gäller för dig.

1177 på andra språk

Här kan du se en lista med andra språk där det finns översatt material. Sidan är på engelska.

Till toppen av sidan