Om du inte är nöjd

Om du inte är nöjd med vården

Du kan lämna synpunkter eller klagomål om du har varit med om något i vården som du inte är nöjd med. Det kan du göra både som patient och närstående. Dina synpunkter kan bidra till att vården blir bättre och säkrare.

Du ska få svar på dina synpunkter eller klagomål så snart som möjligt.

Du kan lämna synpunkter eller klagomål om du inte är nöjd med den vård som du har fått. Du kan klaga om du tycker att vården har gjort något fel.

Du kan också komma med förslag på hur vården kan bli bättre. Du kan även berätta om du är särskilt nöjd med något. 

Du som är barn eller ung kan också läsa mer hos Umo.se: Om du inte är nöjd med vården.

Kontakta mottagningen

Du kan lämna dina synpunkter eller klagomål där du fick vård. Det kan du göra muntligt eller skriftligt.

Du kan göra på följande sätt:

  • Prata med vårdpersonalen som undersökte eller behandlade dig. Det går ofta att reda ut missförstånd och oklarheter.
  • Kontakta chefen för mottagningen. Det kan du göra om du till exempel inte är nöjd med personalens förklaring. Det kan du också göra om du inte tycker att kontakten med personalen fungerar.

I en del regioner kan du också logga in på 1177 för att lämna synpunkter eller klaga på vården.

Du kan även kontakta patientnämnden i din region. Du kan läsa om patientnämnden senare i texten.

Stockholms län

I Stockholms län kan du  lämna dina synpunkter genom att logga in på 1177.se.

Gör så här:

  1. Logga in.
  2. Leta fram rubriken "Regionen rekommenderar".
  3. Klicka på länken ”Lämna synpunkter och klagomål hos din vårdgivare”.
  4. Fyll i formuläret.

Det är framför allt enheter som drivs av Region Stockholm som visas. Om din mottagning inte finns i listan eller om du vill kontakta den på annat sätt kan du göra det genom att ringa eller skriva brev. Du kan även kontakta patientnämnden för att framföra dina synpunkter.

Du ska få svar så snart som möjligt

Du ska få svar så snart som möjligt. Men först ska du få en bekräftelse på att mottagningen har tagit emot dina synpunkter eller klagomål. Om det är möjligt ska du också få veta när du kan få ett svar.

Ibland kan mottagningen behöva tid för att utreda vad som har hänt. Det beror på vad dina synpunkter eller klagomål handlar om.

Vanligtvis ska du ha fått ditt svar inom fyra veckor. Tar det längre tid ska du få information om det. 

Du ska förstå svaret

När du får svaret ska det lämnas på ett sådant sätt att du förstår.

Du kan få svaret muntligt, till exempel genom ett telefonsamtal eller ett möte. Det kan också lämnas skriftligt, till exempel genom ett brev. Det kan även vara ett meddelande i din inkorg när du har loggat in på 1177.

Du ska få en förklaring

Svaret ska innehålla en förklaring till det som har hänt. Ibland kan det som har hänt vara fel. Då ska du få information om vad mottagningen ska göra för att det inte ska hända igen.

Du ska också få veta vem du ska kontakta om du har frågor.

Du kan ha rätt till ersättning om du blir skadad i vården. Läs mer om ersättning vid patientskada.

Lämna synpunkter för en närstående

Du kan lämna synpunkter eller klagomål för en närstående, om personen inte kan göra det själv. Då kan du behöva en fullmakt där det står att du till exempel får berätta vad din närstående har varit med om.

Synpunkter på kommunal vård

Du kan lämna synpunkter eller klagomål på kommunal hälso- och sjukvård genom att kontakta verksamheten det gäller.

Du kan också kontakta kommunens medicinskt ansvariga sjuksköterska, även kallad MAS. Du kan även kontakta patientnämnden direkt.

Synpunkter på rådgivningen du fick när du ringde 1177

Du kan lämna synpunkter eller klagomål på den rådgivning som du har fått när du har ringt 1177. Dina synpunkter skickas till den region som svarade när du ringde.

Kontakta patientnämnden

Du kan kontakta patientnämnden i din region om du vill ha hjälp med att lämna synpunkter eller klaga på vården. Du kan även lämna synpunkter eller klagomål för en närstående. 

Du kan kontakta patientnämnden först om du vill. Du behöver inte ha kontaktat mottagningen innan med dina synpunkter.

Du kan ringa eller mejla till patientnämnden. Du kan även logga in på 1177 för att lämna synpunkter eller klaga på vården.

Det kostar inget att kontakta patientnämnden.

Patientnämnden kan hjälpa dig att få svar

Patientnämnden kan till exempel göra följande:

  • Hjälpa dig att få svar på dina synpunkter och klagomål av de som ansvarar för vården.
  • Berätta om dina rättigheter i vården så att du kan delta i och påverka din vård.
  • Berätta om vilka andra myndigheter du kan kontakta eller anmäla till om det behövs.

Patientnämnden ska öka kvaliteten i vården

Patientnämnden sammanställer synpunkterna och klagomålen. Slutsatserna kan sedan användas för att vården ska bli bättre.

Stockholms län

Du kan kontakta Patientnämnden i Stockholms län på följande sätt:

  • Logga in här på 1177.se och leta upp rubriken ”Regionen rekommenderar”, välj "Lämna synpunkter och klagomål hos Patientnämnden"
  • Ring 08-123 467 00 måndag-torsdag kl 9-12. Du kan ringa anonymt.
  • Fyll i och posta ett formulär på patientnämndens webbplats. 
  • Skicka ett brev till Patientnämndens förvaltning, Box 30198, 104 25 Stockholm. Beskriv kortfattat vad du vill ha information om eller be en handläggare kontakta dig.
  • Skicka e-post till registrator.pan@regionstockholm.se om du vill få kontakt. Du bör dock inte skicka konfidentiella uppgifter med e-post.

Vad händer sen?

När patientnämnden fått ditt ärende blir du kontaktad av en handläggare som bland annat ber om ditt samtycke att kontakta vårdgivaren.

För att de sedan ska kunna kontakta vårdgivaren behöver du ha skickat in din ansökan digitalt via 1177.se eller ha postat en signerad ansökan.

Läs mer om patientnämnden på Region Stockholms webbplats.

Kontakta Inspektionen för vård och omsorg, Ivo

Du kan kontakta Inspektionen för vård och omsorg för att klaga på vården. Inspektionen för vård och omsorg förkortas Ivo.

Innan du kontaktar Ivo måste du först ha kontaktat mottagningen där du fick vård eller patientnämnden.

Ivo utreder allvarliga händelser

Ivo utreder särskilda typer av klagomål. Det kan till exempel vara något av följande:

  • allvarligare händelser inom vården, till exempel om du har fått en skada som inte kommer att gå över
  • klagomål som gäller till exempel din rätt till integritet
  • klagomål som handlar om psykiatrisk tvångsvård
  • klagomål som handlar om isolering enligt smittskyddslagen.

Läs om att anmäla klagomål till Ivo.

Du kan också lämna ett tips till Ivo om det finns fel eller brister i vården som du tycker att Ivo ska få veta om. Då kan du vara anonym.

Stockholms län

Felaktigt läkemedel?

Ett läkemedel ska alltid väljas i samråd med dig, med hänsyn till dina behov. Om du anser att läkaren skrivit ut fel typ av läkemedel eller att du har fått en felaktig dosering, har du möjlighet att få ersättning från vårdgivaren. Det kan till exempel vara så att läkaren vet att du har allergi, och ändå skrivit ut ett läkemedel som förstärker allergiska reaktioner. Kontakta vårdgivaren direkt om du önskar ersättning för ett felförskrivet läkemedel. De ska granska alla fall och lämna ersättning när det är uppenbart att förskrivaren har gjort fel. 

Om du däremot bara upplever obehag eller har någon annan, känd bieffekt av läkemedlet kan du inte få ersättning.

Stockholms län

Ekonomisk kompensation vid sent inställd operation

Ibland ställs en operation in trots noggrann planering. Det är givetvis beklagligt och därför har Region Stockholm bestämt att du som patient kan få en ekonomisk kompensation på 1 500 kronor om din operation blir inställd mindre än 48 timmar före planerad tid. Du måste själv dock själv ansöka om att få ersättningen hos vårdgivaren.

  • Vårdgivaren är skyldig att förklara varför operationen blivit försenad.
  • Vårdgivaren ska hjälpa dig med ansökan och se till att du får rätt blankett att fylla i.
  • Ersättning betalas endast till personer som är folkbokförda i Stockholms län.

Du kan inte få kompensation om den försenade operationen påbörjas inom 24 timmar efter den planerade tiden.

Kontakta DO

DO är en förkortning av Diskrimineringsombudsmannen.

Du kan skicka ett tips eller klagomål till DO om du tycker att du har blivit diskriminerad. Det kan vara på grund av något av följande:

  • kön
  • könsidentitet
  • sexuell läggning
  • ålder
  • funktionsnedsättning
  • etnisk tillhörighet
  • religion.

Läs om att tipsa eller skicka klagomål till DO

Kontakta polisen

Du kan göra en polisanmälan om du tycker att det har skett ett brott i vården. Det kan till exempel vara om du har blivit utsatt för sexuella trakasserier eller våld. En anmälan kan också handla om vållande till annans död.

Kontakta Integritetskyddsmyndigheten

Du kan skicka in klagomål till Integritetsskyddsmyndigheten om du tycker att någon i vården har brutit mot reglerna för hur personuppgifter får hanteras. 

Läs om personuppgifter i vården.

Mer på 1177.se

Patientlagen

Patientlagen är en lag som finns för dig som är patient. I lagen beskrivs bland annat vilken information du ska få. Informationen ska hjälpa dig att vara med och bestämma om din vård.

Om du inte är nöjd med tandvården

Den mottagning där du har fått behandlingen ska utreda vad som har hänt om du har klagomål.

Ersättning vid patientskada

Du kan få ersättning av ett försäkringsbolag om du har blivit skadad av din vård, tandvård eller ditt läkemedel. Du kan överklaga och begära en ny prövning om du inte är nöjd med försäkringsbolagets beslut.

Anmälan om vårdskada – lex Maria

En vårdskada är en skada som du har fått inom vården och som kunde ha undvikits. En vårdskada måste utredas av vårdgivaren. Allvarliga vårdskador ska också anmälas till Inspektionen för vård och omsorg, Ivo.

Till toppen av sidan