Vårt varumärke
Tjänsterna inom 1177 har hög kännedom, högt förtroende och hög användning. En framgångsfaktor är att vi alltid utgår från vår varumärkesplattform. Den vägleder oss i hur vi vill uppfattas, och hur vi ska agera för att lyckas med det.
Vilka vi är
1177 erbjuder råd, information, inspiration inom hälsa och vård - dygnet runt. Vi finns på telefon, och som webbplats där du också kan logga in för att utföra personliga ärenden. 1177 är en tjänst från Sveriges regioner.
Vad vi erbjuder
1177 erbjuder råd, kvalitetssäkrad information, inspiration inom hälsa och vård och även personliga tjänster som är åtkomliga efter inloggning.
Du kan ringa 1177 för att få sjukvårdsrådgivning eller besöka 1177.se för att ta del av både nationella och regionala texter och olika tjänster. Innehållet spänner från hälsa, sjukdomar och behandlingar till regler och rättigheter.
På 1177.se kan du också söka och hitta vårdmottagningar och logga in för att kontakta och göra ärenden i vården som exempelvis förnya recept, läsa din journal, boka av- eller omboka tider i vården, ta del av en internetbehandling eller delta i ett stödprogram.
Baspresentation om 1177
Här hittar du en baspresentation om 1177 i PowerPoint. Använd den gärna och bygg vidare utifrån de behov du har.
Hög kännedom och stort förtroende
Nästan alla invånare känner till 1177 och har ett stort förtroende för oss. Att kommunicera med ett tydligt varumärke som avsändare ger fördelar. Det ger oss möjlighet att nå fram med vår information och skapa värden och nyttor för varje enskild person. Tillsammans gör vi 1177 till ett enhetligt varumärke för hela Sveriges offentligt finansierade hälso- och sjukvård.
Ansvar för kommunikation
- Det är enbart regioner och kommuner som kan använda 1177 som avsändare för sin kommunikation.
- Den nationella förvaltningen för 1177 ansvarar för nationellt producerad kommunikation och varje region ansvarar för regionalt producerad kommunikation.
- För en kommun som har frågor, kontaktas: kommunikation@inera.se.
- Det går bra att använda 1177.se som källa, eller att citera kortare textutdrag. Ange att citatet kommer från 1177 eller att källan är 1177.se. Komplettera gärna citatet med en länk till relevant plats på 1177.
Läs mer i artikeln Nationellt och regionalt material – vem ansvarar för vad?
Vår värdegrund
Vision
En bättre hälsa hos alla, utifrån varje människas unika situation och behov.
Mission
Vi förenklar människors tillgång till hälsa, vård och omsorg genom attraktiva, smarta och kvalitetssäkrade tjänster.
Löfte
Alltid med dig. När du vill må bättre.
Varumärkespersonlighet
Många hör av sig till mig när de behöver ett råd. Det är för att de litar på min kunskap och för att jag är bra på att lyssna. Jag tycker också om att vara uppdaterad kring det senaste. Jag gillar att peppa andra, att inspirera och att visa vägar till nästa steg. Jag är bra på att säga som det är, utan att krångla till det.
I mitt nätverk finns dessutom alltid någon jag snabbt kan hänvisa till när jag inte själv har svaret. Ingen fråga är för liten.
Mina egenskaper
- Kunnig
- Pålitlig
- Klok
- Medmänsklig
- Lyhörd
- Attraktiv
- Professionell
Jag drivs av
Ge andra en trygg grund att stå på, vara seriös, förmedla livslust, skapa en känsla av sammanhang, att inspriera andra.
Våra värdeord
Smidig
Vi förenklar för individen och ökar tillgängligheten till hälsa, vård och omsorg. Vi är lätta att ha att göra med, attraktiva och obyråkratiska.
Engagerad
Genom vårt engagemang inspirerar vi till handlingskraft och underlättar för individen att själv ta ansvar för sin hälsa.
Nära
Vi ser individens unika siutation, har ett personligt tilltal, finns i hela landet och för alla.
Trygg
Alla ska kunna känna förtroende för oss, tack vare vår pålitlighet, kvalitet och erfarenhet.
Tonalitet
All kommunikation för 1177 ska genomsyras av nedanstående tonalitet. Vår kommunikation ska förmedla känslan av att 1177 alltid finns med dig, när du vill må bättre. Vi ska göra det genom att skapa igenkänning, vi ska kännas mänskliga, genuina, hoppfulla och varma.
Igenkänning
Vi ska kännas sanna och använda oss av riktiga människor och verkliga historier i största möjliga utsträckning.
Mänsklig
Vi ska alltid kännas mänskliga och genuina. Vi vill bygga långsiktiga relationer, där invånarna litar på oss och det vi förmedlar.
Moderna
1177 erbjuder moderna och innovativa lösningar för hälsa och vård, vilket vår kommunikation ska återspegla.
Lustfyllt
Vi ska inte kännas byråkratiska eller formella. Även om vi behandlar tunga ämnen ska vi kännas hoppfulla och varma, vi ska inspirera människor till en bättre hälsa.