Startsidan
Startsidan är i första hand skyltfönstret för 1177.se. Bilden i huvudpuffen på startsidan ska kännas varm och harmonisk och den ska stärka varumärket 1177. Startsidan ska upplevas aktuell och relevant.
Målgruppen för startsidan är invånare, inte vårdpersonal.
En levande startsida
Vi strävar efter att ha en levande startsida. Den som besöker oss ofta ska uppleva att innehållet känns uppdaterat, aktuellt och relevant.
- Huvudpuffen byts ut av nationella redaktionen ungefär en gång i månaden.
- Blocket med nationella puffar uppdateras minst en gång i veckan.
- Block med regionala puffar ska också uppdateras regelbundet. Rekommendationen är en till två gånger per månad. Undvik permanenta puffar. Läs här om hur du skapar regionala puffar på startsidan.
Viktigt att tänka på
- Puffar till andra sajter är inte tillåtet utom i undantagsfall - förutom Umo och Youmo som är våra systersajter.
- Rekryteringsannonser är inte tillåtet.
- Reklam för andras kampanjer med andra kampanjlogotyper är inte tillåtet på 1177.se, inga andra kampanjlogotyper. Vi kan hjälpa till att lyfta frågan om fallolyckor samtidigt som till exempel kampanjen Balansera mera, men då länka till vårt eget innehåll.
Huvudpuffens innehåll
Syftet med huvudpuffen är att lyfta fram allt som finns inom ramen för 1177, till exempel innehållet på 1177.se, e-tjänster och 1177 på telefon.
- Huvudpuffen ska ha ett huvudbudskap.
- Huvudpuffen består av bild, text och en eller två länkar. Länkarna kan vara i brödtexten eller formaterade som knappar. Länka inte till mer än nödvändigt då budskapet riskerar att bli för spretigt. Oftast räcker det med en länk per puff (som länk-knapp).
- Huvudpuffen kan länka till samlingssidor eller till enskilda artiklar.
- Det går att skapa en tvådelad rubrik med ett temaord i en annan färg. Ordet behöver inte vara kopplat till en sida på 1177.se, men det ska fånga ämnet.
Tänk på det här när du väljer bild
- Bilden ska ge en imageskapande känsla som ska förmedla löftet om att 1177.se alltid är med dig, när du vill må bättre.
- Det ska finnas en värme i bilden. Det betyder inte att alla måste le och se lyckliga ut, tänk på att många som besöker sidan gör det när de har ett problem och inte nödvändigtvis när de känner sig så glada.
- Motiven i bilden ska vara placerat i mitten så att den blir skalbar för olika format.
- Individen eller patienten ska vara i fokus, inte vårdpersonal.
- Det måste finnas minst en person i bilden. En eller två personer och en lugn bakgrund med få detaljer fungerar bäst. Bilden bör ha sparsamt med detaljer.
- Bilder på undersökningar eller vårdmiljöer ska vara medicinskt granskade.
- Bilden får inte innehålla text.
- Huvudpuffen är inte en kampanjyta. Kampanjbilder med text får inte användas men rena bilder går bra.
Format för bilden i huvudpuffen
Bilden till huvudpuffen på startsidan behöver vara skalbar så att den fungerar på olika typer av skärmar.
Här är några exempel på format.
- Desktop HD 1538x990 px
- Desktop extra bred skärm 2540x990px
- Tablet 1536x700
- Mobil 640x564 px
Samtliga format i listan ovan har dubblerats för att se bra ut i retinaskärmar. Den faktiska storleken är alltså hälften av det som är angivet.
Det finns en rundad kant som i desktopläge ligger till höger och på mindre skärmar ligger i underkant.
Puffar
- Det går att ha noll till fyra nationella puffar.
- Det går att ha noll till åtta regionala puffar. De skalas om beroende på antal. De regionala puffarna är uppdelade på två block
- Puffar kan visas utan bild, men då måste det vara minst två puffar i puffblocket.
- Puffarna sparas i resursbiblioteket. Lägg puffen i mappen döpt efter din region. Nationella puffar ligger i mappen döpt nationellt.
- Puffarna kan gå direkt till befintlig artikel på sajten, till exempel pollenallergi. De kan också gå till en nyskapad artikel under sidan Aktuellt till exempel tvätta händerna och minska risken för RS. Inled puffen med ett datum om det finns en tydlig koppling tidsmässigt till omvärlden, till exempel nu prioriteras riskgrupper vid vaccinering mot influensa. Läs mer om nyheter och aktuellt här.
- Undvik att ha text i puffbilden. Text i bild är inte bra för tillgängligheten och bör bara användas i undantagsfall.
- Högerställ bilden om ni bara har en puff i puffblocket.
Bilder ska följa våra bildriktlinjer
- Bilder ska vara tydliga och enkla att förstå. Undvik symboliska eller abstrakta bilder, som till exempel en planta, en person som kollar ut i en solnedgång eller konstnärliga bilder.
- Alla ska känna sig inkluderade i innehållet på 1177.se. Representation är viktig för att vi ska kunna nå ut till alla våra målgrupper. Fundera därför på vilka situationer, miljöer och personer som syns i bilden. Vilka målgrupper riktar den sig till? Vilka målgrupper riktade den sig till förra veckan?
Här kan du läsa våra bildriktlinjer.