Formulär
Hur du skapar ett formulär beror på om du är nationell eller regional redaktör. Du bygger alla formulär i globala resursbiblioteteket. För att kunna se formuläret måste det ligga på en sida.
Skapa alltid formulär i resursbiblioteket.
Är du regional redaktör skapar du en regional mapp i det globala biblioteket för formulär och lägger ditt formulär där.
Film om hur du gör formulär
OBS: Kryssrutan ” Spara formulärpostningar” ska numera vara ikryssad. All data rensas automatiskt ut ur våra system efter en vecka .
Steg 1. Innehållsfliken
Börja med att skapa en tacksida om du inte redan har en. Skapa sidan under kontakt/tacksidor formulär i Optis trädstruktur. Dölj artikeln från sök.
Formuläret skapar du sedan i det globala biblioteket under formulär. Klicka på + och välj nytt formulär.
Skapa ett formulär
Välj: Nytt formulärelement och ge formuläret ett internt namn
Innehållsfliken:
Titel blir som rubrik till formuläret
Skriv in en beskrivning
Bekräftelse "detta är det du skickat in": Fyll i Visa sammanfattande bekräftelsemeddelande
Välj din tacksida i Visa sida efter att formuläret skickats
OBS:
Fyll i Tillåt anonyma postningar
Steg 2. Inställningarfliken
Skicka e-post efter formuläret skickats: Här väljer du vem som får det som skickats in.
Från: noreply@xxxx.se
Till: maii-adress till den som ska ha mejlet
Ämne: Välj lämpligt ämne
Meddelande: Infoga platshållare: Välj summary. Eller skriv in #summary#
Det är koden som gör att det personen skrivit kommer med.
Formulär som ska till nationella redaktionens ärendehantering
De formulär som ska till nationella redaktionens ärendehantering måste formateras på ett speciellt sätt.
Mejl som ska till nationella redaktionen ska skickas till: ServiceNowExchange at inera.se. Men utan mellanslag
För "Meddelande"-ytan ska första raden bara innhålla "Epost:"+platshållaren för epostfältet (utan mellanslag!). Sen kan resten komma under det.
För "Från"-fältet ska det stå noreply at 1177.se. Men utan mellanslag
För framtida formulär så måste redaktionen i god tid stämma av med supportinvanartjanster@inera.se för att säkra upp att inskickade ärenden kan läsas in på rätt sätt.
Steg 3. Gå tillbaka till Innehållsfliken för att skapa formuläret
Välj formulärelement och sedan bläddra
Här bygger du upp formuläret utifrån de block du behöver. Ett tips är att skissa upp formuläret på ett papper först så att du vet hur det ska se ut och vilka element du behöver.
Avsluta med Skickaknapp-elementet.
OBS: Använd inte formulärblocket flervalslista där man tillåter flerval.
Olika formulärelement:
Text: en rad för användaren att skriva på
Textruta: en textruta för användaren att skriva på
Textformaterare: Här kan redaktören skriva och formatera text.
Flervalslista: Dropdownmeny där användaren kan välja svar
Lista med rutor eller knappar - Här kan användaren välja svar genom att klicka i en ruta/knapp
Fält i formulärelement
När du valt element fyller du i de fält som finns för elementet. Alla element ser lite olika ut. Men det är rätt självförklarande vad du ska fylla i. En fullständig lista finns på:
http://webhelp.episerver.com/latest/addons/episerver-forms/form-element-types.htm
Några fält som återkommer:
Skärmtips: fyll ej i
Vill du ha något obligatoriskt svar väljer du obligatoriskt. Vill du att EPi ska säkerställa att epost och datum är skrivna på rätt sätt väljer du det under validera.
Platshållartext: Här kan du skriva in en text som ligger i formuläret t.ex yy-mm-dd för att visa hur datum ska skrivas. / Förnamn Efternamn.
E-post fält ska ha autocomplete
Gå in på elementet som representerar epost och välj "email" som autocompleteval. Du kan även välja lämplig autocompleteval för andra element, men det är endast obligatoriskt i fältet för E-post.
Nu kan webbläsare eller hjälpmedel ibland automatiskt föreslå inmatning baserat på till exempel tidigare inmatning i fält av samma typ. Systemet kan också ytterligare hjälpa användaren genom att presentera fältet på ett sätt som användaren känner igen.
Det är bra för alla användare, men kanske framför allt för personer med vissa kognitiva och motoriska funktionsnedsättningar. Det underlättar också för användare som inte behärskar språket så bra.
Håll formulären enhetliga
Här är några regler för att se till att formulären på sajten inte skiljer sig för mycket från varandra:
- Ha alltid rubrik på elementen. Döp dem antingen med den funktion elementet har eller vad det står i elementet, till exempel "Skicka".
- Alla formulär måste ha minst ett grundelement och en skickaknapp.
- Ha alltid minst ett element markerat som obligatoriskt. Det förhindrar spam till inkorgen. Rubriken ska antingen vara den fråga vi ställer eller det vi vill att användaren fyller i i fältet, följt av kolon. Exempelvis: "Signatur:"
- Ha aldrig platshållartext och skärmtips samtidigt.
- Använd platshållartext på grundelement. Fyll i den som en rak uppmaning till vad vi vill användaren ska göra, följt av en punkt. Exempelvis: "Skriv ditt svar här."
- Använd skärmtips på åtgärdselement. Fyll i den som en rak förklaring till vad ssom händer när användaren använder åtgärdselementet, följt av en punkt. Exempelvis: "Skicka ditt svar här."Använd tacksidor istället för tackmeddelande. Det blir tydligast.
- Kryssa alltid i tillåt anonyma postningar. Annars kan bara inloggade använda formuläret.
- Kryssa aldrig i "Visa sammanfattande bekräftelsemeddelande efter formuläret skickats". Det gör så ett pop up-fönster visas när användaren klickar på skicka och är jobbigt för de som använder skärmläsare.
Hantering av personuppgifter
Du behöver skriva en text om hur personuppgifter hanteras i regionen. Den kan antingen ligga i formuläret eller i anslutning till det. Här kan du läsa mer om hur 1177.se hanterar personuppgifter.
Ett annat bra tips är att lägga till en platshållartext i alla fritextfält där det står att man ej ska lämna personnummer eller känsliga uppgifter.