Att arbeta i Optimizely

Instruktioner och riktlinjer

Här hittar du instruktioner och riktlinjer för hur du arbetar i Optimizely.

Innehåll - Instruktioner och riktlinjer

Visa innehåll som:
  • API – dölj sidor

    API gör det möjligt för andra webbplatser att hämta information från 1177.se. Det är bara text som hämtas, inte bilder eller bildspel. Generellt ska sidorna på 1177.se inkluderas i denna tjänst, men det finns en del sidor som inte ska göra det.

  • Arbeta med artiklar

    Här hittar du information som är bra att känna till när du arbetar med artiklar i Optimizely.

  • Artikel – jämför versioner

    Ibland kan du behöva jämföra två versioner av samma text. Här kan du läsa hur du gör.

  • Artikel – redigera i lägena På sidan eller Alla egenskaper

    Instruktioner för hur du redigerar en befintlig artikel på 1177.se.

  • Artikel – spegla

    Kontakta ansvarig för strukturen om du vill spegla en artikel.

  • Avpublicera en sida

    Instruktioner för hur du gör när du ska avpublicera en sida.

  • Block – olika typer

    Instruktioner för hur du arbetar med olika block på 1177.se.

  • Block – bilder

    Instruktioner för hur du laddar upp bilder till Optimizely och hur du lägger till en bild i en artikel.

  • Block – filmblock

    Alla filmer ska först läggas upp i Mediaflow, där du hämtar en kod för inbäddning . Klistra in koden i filmblocket i Opti. Vi bäddar inte in filmer från exempelvis Youtube eller Vimeo. Vill du visa en film som ligger på Youtube eller Vimeo gör du en textlänk till filmen.

  • Block – fokusruta

    Riktlinjer för att använda fokusruta på 1177.se.

  • Block – formulär

    Hur du skapar ett formulär beror på om du är nationell eller regional redaktör. Du bygger alla formulär i globala resursbiblioteteket. För att kunna se formuläret måste det ligga på en sida.

  • Block – kapitelbehållarblock

    Kapitelbehållarblock gör att du kan lägga flera olika block i ett kapitel.

  • Block – mediakarusell

    Så här gör du en mediakarusell.

  • Block – personblock

    Instruktioner för att arbeta med avsändare och personblock på 1177.se

  • Granskningsfunktionen

    Du kan starta och slutföra en granskning i Opti med hjälp av granskningsfunktionen.

  • Kategorier

    Hur och varför kategoriserar jag en artikel? Det får du svaret på här.

  • Kortadress – enkel adress – kort url

    Lär dig hur du ger en artikel en kortare adress.

  • Logga in i Optimizely med SITHS

    Du behöver ett SITHS-kort för att logga in i Optimizely. Du kan antingen använda kortet i datorn eller registrera det så att du kan logga in med SITHS eID.

  • Länka till Hitta och jämför vård

    Här kan du läsa om hur du skapar länkar till Hitta och jämför vård. Länkarna kan gå till enskilda kontaktkort eller till söklistor.

  • Länkar

    Här finns information om hur du arbetar med länkar

  • Länkar – instruktioner

    Instruktioner för att arbeta med länkar på 1177.se och på UMO.

  • Länkar – riktlinjer

    Riktlinjer för att arbeta med länkar på 1177.se.

  • Länklista – sökdriven

    Med en sökdriven länklista kan du länka till en viss typ av text inom en vald kategori.

  • Meddelande – banner – nyhetsticker – akut – kris

    Här finns instruktioner för hur du gör ett tillfälligt meddelande som syns på alla artiklar.

  • Pdf:er och dokument

    Instruktioner för att arbeta med pdf:er och andra dokument på 1177.se.

  • Personalisera – ta bort

    Funktionen Personalisera används inte. Det är viktigt att du ändrar tillbaka om du råkat klicka på Personalisera.

  • Planeringsfliken: riktlinjer och instruktioner

    Ju tydligare du fyller i planeringsfliken desto lättare blir det för den redaktör som ska arbeta med texten nästa gång.

  • Puffar – enkätpuff

    När vi gör en NKI-mätning eller liknande behöver vi publicera en speciell puff som leder in till enkäten. En sådan puff visas på alla sidor, precis under toppmenyn.

  • Puffar – artikelpuffar

    Instruktioner för hur du gör artikelpuffar på 1177.se, både nationella och regionala puffar.

  • Redigera i projekt

    Med funktionen Projekt kan du arbeta med en artikel utan att det syns utåt.

  • Redirects

    Ibland behöver du göra en redirect, det vill säga låta en gammal url leda vidare till en annan sida. Här kan du läsa om hur du gör det.

  • Sida – startsidan

    Startsidan är i första hand skyltfönstret för 1177.se. Bilden i huvudpuffen på startsidan ska kännas varm och harmonisk och den ska stärka varumärket 1177. Startsidan ska upplevas aktuell och relevant.

  • Sida – nyheter och aktuellt

    Här kan du läsa om skillnaden mellan nyhetsartiklar och aktuelltartiklar.

  • Sida – samlingssida

    En samlingssida är ett sätt att göra det enklare för besökaren att navigera. På samlingssidan visas flera artiklar inom samma område.

  • Skapa sida – artikelsida

    Instruktioner för att skapa en ny artikel på 1177.se.

  • Sök

    Här kan du läsa om hur du arbetar med sök i Opti

  • Sök – dölj artikel från sök

    Läs hur du gör för att dölja en artikel från sök. Du behöver dölja artikeln från sökmotorn både på Google och internt på sajten.

  • Sök – riktlinjer

    Se till att din artikel hittas av den som söker efter den. Här kan du läsa mer om våra riktlinjer för sök.

  • Sök i Opti

    Här finns instruktioner om hur du söker inne i EPi.

  • Tabeller

    Lär dig göra fina tabeller.

Mer på 1177.se

Skapa och revidera innehåll på 1177.se

Här finns instruktioner och information om våra processer och granskningsflöde. Du hittar också information om vad som kan vara regional information.

Riktlinjer för bild och film

Här finns riktlinjer, instruktioner och information om hur du lägger in bilder och filmer i artiklar. Det finns även information om bildrättigheter och avtal.

Regionalt

Här finns information för dig som är regional redaktör eller arbetar med regionalt material i Optimizely.

Aktuella artiklar

Anmäla buggar, fel och förbättringsförslag

Anmäl buggar och tekniska fel på sajten till Ineras Kundservice. Kontakta också Kundservice om du har förbättringsförslag eller frågor om själva innehållet på sajten. Din synpunkt skickas vidare till ansvarig redaktör.

Riktlinjer för språket

Här kan du läsa om språket på 1177 och UMO.

Skapa och revidera innehåll på 1177.se

Här finns instruktioner och information om våra processer och granskningsflöde. Du hittar också information om vad som kan vara regional information.

Till toppen av sidan