Din journal
När du söker och får vård dokumenteras det i en journal. Det görs framför allt för att din vård ska bli så bra och säker som möjligt. Genom att läsa din journal kan du också bli mer delaktig i din vård och behandling.
All legitimerad personal inom hälso- och sjukvården måste skriva ner sina bedömningar, råd, åtgärder och liknande i en journal. Det finns även personal utan legitimation som måste föra journal.
Journalen kallas också patientjournal.
Vad ska journalen innehålla?
Det är patientdatalagen som reglerar hur journaler ska hanteras. Lagen styr bland annat hur journalerna ska skrivas och hur uppgifterna ska skyddas.
Enligt lagen ska en journal alltid innehålla följande:
- uppgifter om din identitet, oftast namn och personnummer
- uppgifter om varför du får vård
- uppgifter om din diagnos, dina undersökningar och behandlingar
- uppgifter om vilken information du har fått och vilka beslut som har tagits om dina behandlingsalternativ
- information om du har beslutat att tacka nej till viss vård eller behandling
- information om vem som gjorde anteckningen och när den gjordes.
Ett undantag är vid hiv-test. Då har du rätt att vara anonym. En journal med dina personuppgifter skapas om testet visar att du har hiv.
I journalen ska det också stå om du har ändrat vad prover i biobank får användas till. Det gäller även om du har begärt att prover ska förstöras.
Det skapas en journal även om du är medvetslös när du kommer till vården och vårdpersonalen inte vet vem du är. Din identitet fastställs då så snart det är möjligt.
Journalanteckningarna ska vara tydliga
Anteckningarna i journalen ska vara skrivna på svenska. De ska vara tydliga och så långt som möjligt gå att förstå även för dig som inte är medicinskt kunnig.
Ibland kan det ändå vara svårt att förstå de begrepp och uttryck som används. Be läkaren eller den som har skrivit anteckningarna att förklara om du inte förstår.
En journalanteckning ska som regel vara underskriven av den som ansvarar för uppgifterna i anteckningen. Det kallas för att anteckningen är signerad.
Ingen får ändra i journalen
Det är förbjudet att radera eller göra text oläslig i en journal. Den som antecknar i journalen får bara rätta felaktigheter genom att markera det som är felaktigt och skriva in nya anteckningar.
Inspektionen för vård och omsorg, Ivo, kan besluta att en journal eller delar av en journal får förstöras. Du kan läsa mer om det senare i texten.
Om du tycker att det står fel i journalen
Det ska antecknas i journalen om du som patient tycker att en uppgift inte stämmer. Däremot har du inte rätt att själv skriva i din journal eller bestämma vad som ska stå i den.
Tillfällen när journalen kan användas
Journalen används främst för din vård och behandling. Den kan också användas vid andra tillfällen:
- Det ska göras en utredning kring den vård som du har fått.
- Journalen behövs för uppföljning och utveckling av vårdverksamheten.
- Den behövs för att avgöra försäkringsärenden eller andra ansvarsfrågor.
- Journaler kan också användas i forskning eller vid utredningar om ärftliga sjukdomar.
Att läsa sin journal
Det finns flera sätt att läsa sin journal på. Ett sätt är att läsa journalen genom att logga in på 1177.se. Här kan du också läsa journalanteckningar från samtal med 1177 på telefon. Det varierar mellan regionerna hur mycket information du kan se i journalen när du loggar in.
Du kan också kontakta det ställe där du har behandlats om du vill läsa din journal. Ibland finns det en särskild enhet i regionen som du ska kontakta.
Vanligtvis har du rätt att få en kopia av din journal. Du kan behöva betala en kostnad för kopieringen.
Vårdpersonalen gör alltid först en bedömning av om en journal kan lämnas ut. Efter det har du i princip alltid rätt att läsa din egen journal.
Ibland lämnas journalen inte ut
Det finns tillfällen då du kan du bli nekad att läsa din journal. Det kan till exempel vara om den ansvarige läkaren bedömer att det finns starka medicinska skäl till det. Det händer väldigt sällan.
Ibland sekretessbeläggs delar i journalen. Det innebär att de delarna inte kan lämnas ut. Det är ofta när det finns uppgifter i din journal som rör någon annan person som kan påverkas negativt om uppgifterna lämnas ut.
Att läsa barns journaler
Som vårdnadshavare får du som regel ta del av ditt barns journal, men när barnet blir äldre krävs oftast att barnet först godkänner det. Det brukar vara när barnet är i tonåren.
Journalen lämnas inte ut om personalen misstänker att barnet far illa hos vårdnadshavaren.
Du kan överklaga om du inte får läsa din journal
Du kan överklaga om du inte får läsa hela eller delar av din journal. Begär att få beslutet skriftligt så kan du sedan överklaga det. Du överklagar till kammarrätten om journalen finns inom regionen eller kommunen.
Vårdpersonal inom den privata hälso- och sjukvården som säger nej till att lämna ut hela eller delar av journalen måste meddela Ivo om det. Ivo gör då en egen bedömning av om journalen kan lämnas ut. Du kan överklaga till kammarrätten om även Ivo beslutar att journalen eller delar av den inte ska lämnas ut.
Beställa journalkopior
Om du vill ha en kopia på din journal ska du kontakta den mottagning eller enhet där du har behandlats. De flesta mottagningar erbjuder möjligheten att beställa journalkopior via nätet genom att logga in i e-tjänsten. Hitta och kontakta din mottagning här.
Kostnad för journalkopior
- 1-9 sidor 0 kr
- 10 sidor 50 kr
- Sidor över 10 sidor kostar 2 kronor styck
När avgift tas ut, tillkommer porto för att med post skicka de beställda kopiorna.
Journalen skyddas av sekretess
Det som står i din journal skyddas av sekretess. Det innebär att alla uppgifter ska skyddas mot att obehöriga personer får tillgång till dem och kan sprida dem.
Det är bara den personal som deltar i vården av dig som har rätt att läsa journalen. Det är till exempel inte tillåtet för vårdpersonal att läsa din journal bara för att du råkar vara en vän eller ni är släkt.
Även personal som av något annat skäl behöver uppgifter i din journal för sitt arbete inom vården får ta del av uppgifterna. Det kan till exempel vara för att kunna boka in dig på ett besök.
Vissa myndigheter kan ta del av information i journalen
Vissa myndigheter kan ha rätt att ta del av uppgifter i journalen. Till exempel kan uppgifter i journalen lämnas till Ivo utan att du har gett samtycke till det. Även Försäkringskassan och socialtjänsten kan ha rätt att ta del av uppgifter i journalen utan ditt samtycke.
Alla besök i journalen registreras
Varje gång vårdpersonal tittar i en digital journal ska det dokumenteras. Det görs elektroniskt i journalen.
Vårdgivaren ska regelbundet kontrollera vem som har tagit del av uppgifterna i journalerna och att personen hade rätt behörighet för att göra det.
Journaler sparas i minst tio år
Journaler måste sparas i minst tio år efter den senaste anteckningen. I regioner och kommuner sparas en stor del av uppgifterna i journalen för all framtid.
Även privata vårdgivare är skyldiga att behålla journalerna i minst tio år, sedan får de förstöras.
Elektroniska journaler sparas inte på internet, utan i lokala journalsystem.
Du har rätt att veta vem som läst din journal
Du kan alltid få veta om någon har läst i din journal genom ett så kallat loggutdrag. I loggutdraget kan du se när och från vilken mottagning personer har läst i din journal.
Kontakta den mottagning där du fick vård för att få ett loggutdrag. I vissa regioner kan du se det direkt i din journal genom att logga in på 1177.se.
Ibland finns det en särskild enhet i regionen som du ska kontakta.
Loggutdraget ska vara tydligt och begripligt.
Begära loggutdrag i Region Kalmar län
När du vill ta del av vem som läst din journal inom Region Kalmar län kan du begära ut en loggutdrag. Du kan antingen ringa 010-358 86 00, vardagar klockan 9-15 eller skicka in blanketten "Begäran om loggutdrag" till Region Kalmar län, Regionarkivet i Kalmar län, Box 601, 391 26 Kalmar.
Tänk på att vårdpersonal som du inte har träffat ibland behöver läsa i din journal. Det kan till exempel vara medicinska sekreterare som skriver journaltexten och hanterar bokningar eller andra som medverkar i din vård. Vanligtvis kan det handla om fem till tio personer utöver de du träffat.
Att spärra uppgifter inom en vårdgivare
Som patient kan du begära att uppgifter i journalen inte ska visas för andra mottagningar hos din vårdgivare. Det kallas för att spärra uppgifter i journalen.
Det står i journalen om det finns spärrade uppgifter, men det går inte att se själva innehållet.
Du måste själv berätta för vårdpersonalen om sådant de kan behöva veta för att kunna ge dig bra vård, om du spärrar uppgifter i din journal. Tänk på att det kan vara svårt att minnas all information om till exempel undersökningar eller behandlingar. Det finns en risk för att personalen inte får tillgång till all information som de behöver.
Du kan godkänna att personalen läser dina spärrade uppgifter. Men då måste du göra det vid varje besök.
Vårdnadshavare har inte rätt att spärra sina barns journaler. Barn under 18 år kan få spärra sina journaler, om de bedöms vara tillräckligt mogna för det.
Hur spärrar jag uppgifter?
Kontakta den mottagning där du har fått eller får din vård om du vill spärra uppgifter. I vissa regioner kan du också spärra uppgifter genom att logga in på 1177.se.
Nödöppning av spärrade journaluppgifter
Spärrade journaluppgifter kan öppnas om du ger ditt samtycke. Om du inte kan ge ditt samtycke och är i en situation där du snabbt behöver få vård kan uppgifterna öppnas ändå. Det kallas för nödöppning. Då får vårdpersonalen tillgång till de uppgifter som bedöms som nödvändiga för din vård.
Ta bort spärren
Du kan när som helst kontakta den mottagning där spärren är gjord för att få spärren borttagen. Du kan också be att få spärren borttagen under en viss tid.
Spärr av journaluppgifter i Region Kalmar län
Du har möjlighet att spärra information i din patientjournal för att den inte ska kunna läsas av personal utanför den vårdenhet som spärren avser. Innan du begär att spärra uppgifter i journalen är det viktigt att du förstår vilka konsekvenser en spärr av journalinformation kan innebära och funderar kring varför du vill spärra din journal.
- Att spärra sin journal innebär att vårdpersonal inte får tillgång till medicinsk information som kan vara kritisk och ha livsavgörande betydelse för dig som patient. Till exempel information om undersökningsresultat, allergier eller överkänslighet mot läkemedel, blodgruppstillhörighet eller medicinering.
- Du bär själv ansvaret att informera personalen om det som de behöver veta för att ge en god och säker vård. Det kan vara svårt att som patient bedöma vilken information som är relevant för vårdpersonal att känna till, vilket innebär en risk för att du inte får den vård som du behöver.
Varför vill du spärra din journal?
Det kan finnas flera anledningar till att du vill spärra din journal. Innan du bestämmer dig för att begära en spärr i din journal är det bra om du funderat över bakgrunden till ditt beslut och vad du hoppas att uppnå.
Känner du dig otrygg i att någon obehörig skulle ha tittat i din journal? Du kan alltid få veta om någon har tittat i din journal genom ett så kallat loggutdrag. I loggutdraget kan du se när och från vilken enhet personal har läst i din journal.
Är det en särskild klinik eller mottagning som du vill spärra informationen från? Då är det möjligt att gå in och endast lägga en spärr för den här mottagningen. Det innebär också att du utsätter dig själv för en mindre risk än om du till exempel skulle ha en heltäckande spärr.
Tänk också på att om du är missnöjd med vården så är du alltid välkommen att vända dig till patientnämnden för att få stöd. Dina synpunkter kan hjälpa vården att bli bättre.
Så här begär du spärr av journal
Vill du spärra din journal och är folkbokförd i Kalmar län, gör du det enklast digitalt genom e-tjänsten Begäran av spärr av journaluppgifter inom vården i Region Kalmar län. Om du är folkbokförd i annat län eller inte har möjlighet att begära spärr digitalt kan du lämna in blanketten Begäran av spärr av journaluppgifter inom vården i Region Kalmar län på en vårdenhet.
Ta bort en befintlig spärr
Du kan när som helst begära att spärrarna tas bort. Är du folkbokförd i Kalmar län gör du det digitalt genom e-tjänsten Begäran att häva spärrar för journalinformation inom vården i Region Kalmar län. Är du folkbokförd i annat län eller inte har möjlighet att begära hävning av spärr digitalt kan du lämna in blanketten Begäran om hävning (borttagning) av spärr på en vårdenhet.
Vill du se vilka spärrar du har, gör du det enklast genom att logga i din journal på 1177.se och titta under rubriken Loggar & spärrar.
Önskar du hellre få en blankett hemsänd, eller vill få uppgifter om dina befintliga spärrar skickade till din folkbokföringsadress, kontakta Regionstab kansli på telefon 010-358 86 00.
Vårdgivare kan dela information i journalen
Vårdgivare kan dela information som finns i din journal med andra vårdgivare eller omsorgsgivare. Då kan till exempel vårdpersonalen på en mottagning som du besöker i en annan region se information som redan finns i din journal.
Informationen som delas med en annan vårdgivare ska vara viktig för din diagnos och din vård. Det kan till exempel vara tidigare provresultat, läkemedel, diagnoser och behandlingar. Då behöver du inte berätta det själv när du får vård hos en ny vårdgivare.
Det är bara personalen som deltar i vården av dig som får ta del av uppgifterna.
Du ska samtycka till att information hämtas
Du måste ge ditt samtycke för att personalen hos en ny vårdgivare eller omsorgsgivare ska få ta del av informationen.
Bestämmelserna om hur informationen i journalen får delas finns i lagen om sammanhållen vård- och omsorgsdokumentation. Där ingår det som tidigare kallades sammanhållen journalföring.
Spärra uppgifter
Du kan säga nej till att informationen ska få delas med andra vårdgivare eller omsorgsgivare. Det gör du genom att begära att uppgifterna spärras. Andra vårdgivare kan då se att det finns spärrade uppgifter. De kan inte se vad uppgifterna innehåller.
Kontakta din mottagning om du vill spärra uppgifter.
Nödöppning
Vårdpersonalen kan få ta del av uppgifter om dig som finns hos andra vårdgivare om det finns fara för ditt liv och du är alltför sjuk för att ge ditt samtycke. Det kallas att journalen nödöppnas.
Vårdgivare med sammanhållen journalföring i Kalmar län
Hälsoval Kalmar län
- Astrakanen Emmaboda läkarcentrum AB
- Astrakanen Nybro läkarcentrum AB
- Husläkarcentrum Kalmar AB
- Kry Vårdcentral Kalmar
- Kry Vårdcentral Oskarshamn
- Läkarhuset Kronan AB
- Läkarhuset Prima AB
- Läkarkonsult Mubarik Ahmmed AB (Virserums läkarhus)
- Läkarmottagning Dorrit Ruge AB
- Praktikertjänst (Riddarhusläkarna Västervik)
- Zenius AB (Slottsfjärdens läkarmottagning)
Vårdval psykisk hälsa
- KBT Partner Kalmar AB
- Psykoterapeut och KBT mottagning Kim Johansson
- Ponyk AB, Vita Villan
- Persona IMS Psykoterapeut och psykologmottagning
- Ståhl KBT Kalmar AB
Privata läkare exklusive allmänläkare
- Huddoktorn Kalmar AB
- Kalmar Privata Ögon (Screendoc AB)
- Kvinnohälsa Helene Muhr AB
- Specialistläkargruppen i Kalmar AB (Sonny Schelin)
Sjukgymnaster/fysioterapeuter
- Idrottsrehab Kalmar
- Kry Fysioterapi Kalmar
- TR Motion och Hälsa AB
Kommuner
- Borgholms kommun (hemsjukvård)
- Emmaboda kommun (hemsjukvård)
- Högsby kommun (hemsjukvård)
- Kalmar kommun (hemsjukvård)
- Mönsterås kommun (hemsjukvård)
- Mörbylånga kommun (hemsjukvård)
- Nybro kommun (hemsjukvård)
- Torsås kommun (hemsjukvård)
- Västerviks kommun (hemsjukvård)
Kommuner i länet med samordnad vårdplanering enligt lagen om samverkan vid utskrivning från sluten hälso- och sjukvård
- Borgholms kommun
- Emmaboda kommun
- Hultsfreds kommun
- Högsby kommun
- Kalmar kommun
- Mönsterås kommun
- Mörbylånga kommun
- Nybro kommun
- Oskarshamns kommun
- Torsås kommun
- Vimmerby kommun
- Västerviks kommun
Att få sin journal förstörd
Kontakta Inspektionen för vård och omsorg, Ivo, om du vill att din journal helt eller delvis ska förstöras. Det krävs att du har goda skäl för det och det ska vara uppenbart att journalen inte behövs för din framtida vård. När en journal förstörs innebär det att också alla kopior förstörs.
Du kan överklaga hos förvaltningsrätten om Ivo avslår din ansökan.
Om du är missnöjd
Kontakta den mottagning där anteckningarna gjordes om du inte är nöjd med något som står i journalen. Berätta vad det är du är missnöjd med.
Här kan du läsa mer om vad du kan göra om du inte är nöjd med vården.
Kontakta dataskyddsombudet
Du kan också kontakta dataskyddsombudet hos din vårdgivare om du tycker att hanteringen av dina personuppgifter har varit felaktig.
Dataskyddsombudet ska se till personuppgifterna hanteras rätt utifrån dataskyddsförordningen.
Kontakta din region, kommun eller din privata vårdgivare för att få kontaktuppgifter till dataskyddsombudet.
Klaga till Integritetsskyddsmyndigheten
Du kan skicka in tips eller klagomål till Integritetsskyddsmyndigheten om du tycker att någon bryter mot reglerna för hur personuppgifter får hanteras.
Dataskyddsombud - Region Kalmar län
Ytterst är det regionstyrelsen som är ansvarig för behandling av personuppgifter inom Region Kalmar län. Region Kalmar län har utsett ett dataskyddsombud som har till uppgift att se till att personuppgifter behandlas på ett lagligt och korrekt sätt.
Frågor om personuppgifter ställer du till
Ordlista: Vårdgivare och omsorgsgivare
Vårdgivare är den region, kommun, statliga verksamhet eller privata aktör som ger dig vård.
Omsorgsgivare ansvarar för eller ger omsorg och stöd till äldre personer och personer med funktionsnedsättning. Oftast är det en kommunal nämnd eller en privat verksamhet som är omsorgsgivare. Äldreomsorg, hemtjänst och stöd enligt LSS är exempel på omsorg och stöd.