Dag | Öppettider | Kommentarer |
---|---|---|
Måndag | 08.30–09.30 | Rådgivning |
Måndag | 10.00–11.00 | Tidbokning/Sjukresa |
Tisdag | 08.30–09.30 | Rådgivning |
Tisdag | 10.00–11.00 | Tidbokning/Sjukresa |
Onsdag | 08.30–09.30 | Rådgivning |
Onsdag | 10.00–11.00 | Tidbokning/Sjukresa |
Torsdag | 08.30–09.30 | Rådgivning |
Torsdag | 10.00–11.00 | Tidbokning/Sjukresa |
Fredag | 08.30–09.30 | Rådgivning |
Fredag | 10.00–11.00 | Tidbokning/Sjukresa |
Lördag | Stängt | |
Söndag | Stängt |
Dag | Öppettider | Kommentarer |
---|---|---|
Måndag | 08.00–16.00 | |
Tisdag | 08.00–16.00 | |
Onsdag | 08.00–16.00 | |
Torsdag | 08.00–16.00 | |
Fredag | 08.00–13.30 | |
Lördag | Stängt | |
Söndag | Stängt |
- Besöksadress:
- Entrévägen 2, Danderyd
- Län, kommun:
- Stockholms län, Danderyd
- Postadress:
- 182 88 Stockholm
- Webbplats:
- https://www.ds.se/patient-och-narstaende/mottagningar-och-avdelningar/nationellt-respirationscentrum/
Vägbeskrivning
Hitta hit:
T-bana/Buss: Danderyds sjukhus
Roslagsbanan: Mörby station
Bil: E18 avfart trafikplats Danderyds sjukhus
Hitta på plats:
Målpunkt N, Plan 6
Vi är en öppenvårdsmottagning som behandlar patienter med någon form av nedsatt andningsfunktion. Hit kommer patienter som har trakeostomi och/eller behandling med hemventilator för trakealkanyl byte och uppföljning av ventilatorbehandling.
På mottagningen kan vi specialanpassa trakealkanyler för de patienter där standardlösningar inte fungerar. Vi har ett utbildningsuppdrag som innebär att vi utbildar patienter, närstående och personliga assistenter i trakeostomivård och hemventilatorvård.
Driftsform: Region
Svenska kraftnät har informerat om att det finns en risk för tillfälliga avbrott i el-försörjningen under den kommande tiden. Patienter, assistenter och assistansbolag behöver planera för hur el och batteritid kan säkras för den andningsutrustning som används i hemmet. Redan nu bör berörda försäkra sig om att man vet vad som ska göras vid ett strömavbrott, dvs se till att ventilatorerna alltid är laddade och hur man säkerställer uppladdning av urladdade batterier.
Ett brev kommer att skickas från Nationellt Respirationscentrum (NRC) till varje patient med mer detaljerad information om just den utrustning som är aktuell för var och en, dvs om användningstid och uppladdningstid för interna och externa batterier för ventilatorer och eventuella sugar och hostmaskiner.
Om du har tekniska frågor eller behöver nya delar t. ex. slangar och filter till hemventilator, BiLevel, C-pap och viss inhalationsutrustning ska du kontakta hjälpmedelscentralen Hjälpmedel Stockholm (MAH), telefon: 08-123 675 00.
Om du behöver hjälp med att beställa förbrukningsmaterial för din trakeostomivård i hemmet ska du i första hand vända dig till din vårdcentral eller ASIH, undantaget talventil som förskrivs av NRC.
Förbrukningshjälpmedel i hemmet, FHH, kontaktar du för frågor om leveranser av förbrukningsmaterial. Telefon: 08-123 366 50.
Nationellt Respirationscentrum har tagit fram en handbok med praktisk vägledning för personliga assistenter som hanterar trakeostomi och hemventilatorvård, kontakta NRC för beställning av handboken. NRC har även framtagit en materiallista för de material som kan behövas vid trakeostomi-/och hemventilatorvård i hemmet, kontakta NRC för beställning av materiallistan.
Remisskrav
För att komma till vår verksamhet måste du ha en remiss.
Åldersregler
Vi tar emot patienter som är 18 år eller äldre.
Om problem uppstår jourtid:
Vid trasig trakealkanyl och vid behov av hjälp för byte av trakealkanyl åk till närmaste akutmottagning, ta alltid med dig din akutkanyl och reservkanyl.
Gällande beställningar av förbrukningsmaterial ber vi er kontakta er vårdcentral eller ASIH för beställning.
Vid problem med medicintekniskutrustning så som ventilator, bi-levelpap eller CPAP, hostmaskin eller inhalationsutrustning ska kontakt tas med Medicinsk apparatur i hemmet, MAH på telefonnummer: 08-123 675 00.
Besök för tillsyn och byte av trakealkanyl
Du träffar en läkare eller sjuksköterska, undersköterska och eventuellt en medicintekniker. Vi kommer att byta din trakealkanyl och se om det är något vi kan förbättra för dig. Du bör alltid ha med dig din reservkanyl och eventuella tillbehör ex talventil, befuktare, innerkanyl och rensrör. Vi går igenom dina trakealkanyler, innerkanyler och rensrör och kasserar det som blivit gammalt och lämnar ut nytt. Detta är ett rutin besök som du gör ungefär var 4-6:e vecka.
Besök för ventilationskontroll
Du träffar en läkare och sjuksköterska eller sjukgymnast för att följa upp behandling med hemventilator, Bi-level eller CPAP. Om du har trakealkanyl försöker vi samplanera besöken så de sker efter varandra. Tillsammans går vi igenom hur behandlingen fungerar och om vi behöver justera något. Det är viktigt att du har med dig din andningsutrustning, har du två hemventilatorer ska båda tas med till kontrollen. Behandlas du med näs-/ansiktsmask och hemventilator ska du även ta med din mask så att vi kan avgöra om det behövs nya reservdelar eller en helt ny mask. Om behandlingen fungerar bra gör vi denna kontroll en gång per år.
Besök för hostmaskinkontroll
Du träffar en sjukgymnast som tillsammans med dig går igenom hur behandlingen fungerar och justerar om det behövs. Denna kontroll görs en gång per år om behandlingen fungerar bra.
Nattregistrering
En utredning med så kallad nattregistrering i hemmet mäter hur du andas under natten. Vi gör en sådan utredning om du verkar ha behov av andningshjälpmedel (hemventilator, BiLevel och CPAP). När vi lämnar ut utrustningen för nattregistrering får du instruktioner om hur du sätter på dig utrustningen och vad den mäter. Du får sedan med dig utrustningen hem för att använda den under natten när du sover, följande dag lämnar du tillbaka utrustningen och därefter kontaktar vi dig via brev eller kallar dig på ett uppföljande besök.
Om du tagit prover i samband med besöket ringer vi dig och meddelar resultatet Du är alltid välkommen att kontakta oss om du har frågor via telefon eller 1177
Här kan du meddela oss på 1177.se om sidans kontaktuppgifter eller text behöver ändras. För frågor om din vård, kontakta din mottagning via e-tjänster eller telefon.
Rapportera fel och andra vanliga frågor
Vill du kontakta 1177.se om något annat? Vänligen besök 1177 kontaktsida.