Hörcentralen, Östersund

Östersunds sjukhus, 831 83 Östersund

Visa på kartaVägbeskrivning

Telefonnummer
Telefontider
DagÖppettiderKommentarer
Måndag08.00–09.00
Måndag13.00–14.00
Tisdag08.00–09.00
Onsdag08.00–09.00
Torsdag13.00–14.00
Fredag08.00–09.00
LördagStängt
SöndagStängt

Öppettider
DagÖppettiderKommentarer
Måndag08.00–16.00Endast bokade besök
Tisdag08.00–16.00Endast bokade besök
Onsdag08.00–16.00Endast bokade besök
Torsdag08.00–16.00Endast bokade besök
Fredag08.00–15.00Endast bokade besök
LördagStängt
SöndagStängt

Besöksadress:
Östersunds sjukhus, 831 83 Östersund
Län, kommun:
Jämtlands län, Östersund
Postadress:
Östersunds sjukhus, 831 83 Östersund

Vägbeskrivning

Hitta hit:

Efter huvudentrén, plan 6, fortsätt mot målpunkt D, in till Hörcentralens väntrum nr:2.

Hörcentralen erbjuder hörselrehabilitering till vuxna och barn med hörselnedsättning. Det görs genom diagnostisering av hörsel, ordination och anpassning av hörapparater, ordination av tekniska hjälpmedel samt rådgivning och stöd. På Hörcentralen arbetar främst audionomer men även hörseltekniker och medicinska sekreterare och vi samarbetar med bl.a Pedagogiska hörselvården samt Öron- Näsa- Halsmottagningen.


Hörcentralen är en resurs för personer i alla åldrar med hörselnedsättning, dövhet, dövblindhet, ljudkänslighet eller tinnitus, samt andra hörselrelaterade funktionsnedsättningar.

Hörselhabiliteringens uppdrag är att erbjuda habiliterande och rehabiliterande insatser enligt Hälso-och sjukvårdslagen.


Hörcentralen utför:

- hörselmätningar

- hörselscreening av nyfödda

- utprovning av hörhjälpmedel (t ex hörapparater, varselblivningshjälpmedel, text- och bildtelefoner)

- service och underhåll av trasiga hörhjälpmedel.

Driftsform: Region

Hörapparater

Om du redan har hörapparat och är fundersam kring om du behöver nya hörapparater eller din hörsel har förändrats, ta kontakt med oss på hörcentralen här via 1177. Då görs en bedömning av dina problem med hörapparaterna eller hörseln. Ett vanligt problem är vaxpropp - läs mer om vaxpropp i örat här.

Det kan vara så att hörapparaterna inte längre ger tillräckligt stöd, då kan du söka tid för servicebesök. Servicebesök kan även handla om att till exempel insatserna inte sitter väl eller att du har problem med något av dina hörselhjälpmedel.  Du kan då kontakta oss via Våra E-Tjänster - “Kontakta mig” och beskriv utförligt dina problem. Servicebesök kostar 400 kronor och ingår i högkostnadsskyddet. 

Har din hörapparat gått sönder, är tyst, piper och tjuter, eller behöver du råd? Om din hörapparat är trasig vänligen lämna den i servicelådan som du hittar vid receptionen eller skicka in den till oss per post.

Fyll i vår reparationsblankett (som du hittar lite längre ned) med:

  • Namn
  • Personnummer
  • Telefonnummer

och lämna eller skicka den till Hörcentralen.

Lämnas:
Servicelådan finns tillgänglig i korridoren utanför hörcentralen, placerad mittemot ortopedmottagningen. Serviceavgift per inlämning/inskick är 200 kronor som fakureras och ingår inte i högkostnadsskyddet. 

Skickas: 
HÖRCENTRALEN, Östersunds sjukhus, 831 83 Östersund

Hörapparater som inte längre används återlämnas till hörcentralen, dessa kan läggas i servicelådan med namn och personnummer.

Vill du lära dig mer om hörapparater eller går och funderar på om det är dags att skaffa hörapparater? På hemsidan hosaudionomen.com/goda-rad finns mycket bra information om allt från hörselnedsättning till hörapparater! 

 

Lite kort skötselinformation om hörapparater. 

Hörselskadades förening i Stockholm har tagit fram en webbsida i samarbete med Hörsel- och balanskliniken vid Karolinska Universitetssjukhuset där du kan få hjälp med skötseln av dina eller dina anhörigas hörapparater via textade och teckentolkade videofilmer. Följ denna länk: www.horsel.info

Från den 1 januari 2024 infördes en utprovningsavgift på 500 kronor per hörapparat, den kostnaden ingår ej i högkostnadsskyddet.

Det finns 3 olika sorters hörapparat, det är viktigt att du vet vilken du har, för att ta del av rätt skötselinfo. Är du osäker på vilken sorts hörapparat du har, kan du kontakta oss via Våra E-tjänster -  “Kontakta mig”

  • Hörapparaten finns med batterier (storlek 312  eller 13 är vanligast) eller som uppladdningsbar. Alla uppladdningsbara hörapparater ska sitta i en strömgivande laddare när de inte används. 

    Insatsen i örat är vanligtvis i akryl med en kanal för ljudet från hörapparaten och en ventilationskanal. 

    Mellan insats och hörapparat går en plastslang. 

    Här kan du läsa mer om hur den regelbundna skötseln ska gå till.

     

    Vad jag kan göra själv om hörapparaten blir tyst: 

    • Titta på hörapparaten. Finns det smuts nånstans som kan hindra ljudet från att komma fram? Torka av hörapparaten / borsta med borste från litet hörselvårdskit. 

    • Känn på slangen. Är den mjuk och fin? Slangen behöver bytas ungefär 1 gång i månaden. 

    • Uppladdningsbar apparat: Tar hörapparaten inte laddning? Kolla om det finns smuts och skräp på hörapparaten eller i laddskon som hindrar hörapparaten från att få kontakt med laddaren. 

    • Hörapparat med batteri: När byttes batteriet senast? Prova byta igen. Batterierna är luftzink aktiverade och får bättre hållbarhet om man först tar av plastfliken och låter batteriet andas ett par minuter innan man sätter in det i hörapparaten. 

    • Se över ventilationen: Är det smuts och skräp som kan påverka ljuden från omgivningen? Torka av hörapparaten / borsta med borste från litet hörselvårdskit. 

    • Är insatsen hel och ren? Om insatsen är smutsig, ta loss insatsen från slangen, lägg i ljummet vatten med 1 droppe diskmedel och låt stå 5 minuter. Skölj och låt torka. 

     

    Fortsätter hörapparaten att vara tyst – Lämna in den på service till hörcentralen, se ovan. 

  • Hörapparaten finns med batterier (storlek 312  eller 13 är vanligast) eller som uppladdningsbar. Alla uppladdningsbara hörapparater ska sitta i en strömgivande laddare när de inte används. 

    Från hörapparaten går en ljudkabel ner till en högtalare. På högtalaren finns ett vaxfilter och en dome som ska bytas regelbundet. Här är det viktigt att du vet vilka produkter du har så att du köper rätt filter och rätt dome. Är du fundersam, kan du kontakta oss via Våra E-Tjänster --> “Kontakta mig”. 

    Här kan du läsa mer om hur den regelbundna skötseln ska gå till. 

     

    Vad jag kan göra själv om hörapparaten blir tyst: 

    • Titta på hörapparaten. Finns det smuts som kan hindra ljudet från att komma fram? Torka av hörapparaten / borsta med borste från litet hörselvårdskit. 

    • Uppladdningsbar apparat: Tar hörapparaten inte laddning? Kolla om det finns smuts och skräp på hörapparaten eller i laddskon som hindrar hörapparaten från att få kontakt med laddaren. 

    • Hörapparat med batteri: När byttes batteriet senast? Prova byta igen. Batterierna är luftzink aktiverade och får bättre hållbarhet om man först tar av plastfliken och låter batteriet andas ett par minuter innan man sätter in det i hörapparaten. 

    • Är domen hel och ren? Domen är gjord i silikon och kan plockas av från högtalaren och torkas av med en lätt fuktad trasa. 

    • Är det rent innanför domen eller behövs det ett nytt vaxfilter? Torka av högtalaren och eventuell stödvinge så att det är fritt från smuts och skräp. 

     

    Fortsätter hörapparaten att vara tyst – Lämna in den på service till hörcentralen, se ovan. 

  • Hörapparaten har vanligtvis batterier i stolekarna 10, 312 eller 13 men det finns några modeller som är uppladdningbara. Alla uppladdningsbara hörapparater ska sitta i en strömgivande laddare när de inte används. Hörapparaten har en ventilationskanal och en ljudutgång med filter. Här är det viktigt att du vet vilken hörapparat du har så att du köper rätt filter och rätt dome. Är du fundersam, kan du kontakta oss via Våra E-Tjänster --> “Kontakta mig”. 

    Här kan du läsa mer om den regelbundna skötseln ska gå till.

     

    Vad jag kan göra själv om hörapparaten blir tyst: 

    • Titta på hörapparaten. Finns det smuts som kan hindra ljudet från att komma fram? Torka av hörapparaten / borsta med borste från litet hörselvårdskit. 

    • Uppladdningsbar apparat: Tar hörapparaten inte laddning? Kolla om det finns smuts och skräp på hörapparaten eller i laddskon som hindrar hörapparaten från att få kontakt med laddaren. 

    • Hörapparat med batteri: När byttes batteriet senast? Prova byta igen. Batterierna är luftzink aktiverade och får bättre hållbarhet om man först tar av plastfliken och låter batteriet andas ett par minuter innan man sätter in det i hörapparaten. 

    • Är vaxfiltret helt och rent? Byt vaxfilter minst en gång i månaden! Vaxfiltret är skyddet in till all teknik i hörapparaten och det är viktigt att det är fräscht så att det inte kommer in skräp som skadar apparaten. 

    • Se över ventilationen: Är det smuts och skräp som kan påverka ljuden från omgivningen? Torka av hörapparaten / borsta med borste från litet hörselvårdskit. 

     

    Fortsätter hörapparaten att vara tyst – Lämna in den på service till hörcentralen, se ovan. 

För önskemål om tid för besök hos Hörcentralen som ny patient krävs aktuellt audiogram (hörselmätning) och öronstatus. Audiogram och öronstatus genomförs på din hälsocentral, kontakta din hälsocentral för ett besök. 

Remisskrav

Remiss krävs för besök hos Hörcentralen.

Till toppen av sidan