Hörcentral Falun

Falu lasarett

Visa på kartaVägbeskrivning

Telefonnummer
Telefontider
DagÖppettiderKommentarer
Måndag08.00–09.30
Tisdag08.00–09.30
Onsdag08.00–09.30
Torsdag08.00–09.30
FredagStängt
LördagStängt
SöndagStängt
Texttelefon

Besöksadress:
Falu lasarett
Län, kommun:
Dalarnas län, Falun
Postadress:
Hörcentral Falun, Falu lasarett, 791 82 Falun
Webbplats:
https://www.regiondalarna.se/

Till oss kan du vända dig om du har en hörselskada och behöver prova hörapparat. Vi utför hörselmätning för att bedöma ditt behov av hjälpmedel/rehabilitering. Vid behov får du prova hörapparat och/eller andra typer av hörseltekniska hjälpmedel.

Vi har mottagning för hörapparatservice i Borlänge, Falun och Mora.


Du som är 20 år eller äldre behöver ingen remiss för att komma till oss. Du kan skicka in en egen vårdbegäran.


Vi jobbar även med diagnostik som underlag för diagnos på uppdrag av öron-, näs- och halsläkare.

Driftsform: Region

Kontakta oss gärna via våra e-tjänster ovan. Där kan du beställa en tid, av- eller omboka tid, skicka ett meddelande eller ställa en fråga.

Om du behöver service eller reparation av din hörapparat kan du beställa en tid till vår servicemottagning (ej drop-in). Du kan även skicka in din trasiga hörapparat för reparation. I normalfallet returneras hörapparaten inom två veckor. Paketera den noga så att den inte skadas i posthanteringen och skicka till:
Hörcentralen
Skomakargatan 22
781 70 Borlänge

Du kan också kontakta oss via telefon. Just nu är det många som ringer till oss och vissa dagar har vi svårt att hinna ringa tillbaka till alla. Vi ber om överseende med detta.

Telefon: 010-249 21 29, kl. 08:00-09:30 helgfria vardagar. Du kan tala in ett meddelande för att lämna återbud dygnet runt.

Du som inte är patient på hörcentralen i dagsläget, men önskar boka besök för första behovsbedömning gällande hörapparater eller annat hörhjälpmedel, ska först skicka in en Egen vårdbegäran.

Om du tycker att du hör sämre kan det vara en god idé att börja med att kontrollera om det beror på vaxpropp i örat. Det kan du få hjälp med på din vårdcentral.

Broschyrer

Serviceinformation hörapparat (pdf)

  • Avtryck av hörselgång och ytteröra. Avgjutningen utgör sedan den färdiga badproppen som används när det av medicinska skäl är viktigt att inte få vatten i örat vid bad.

  • Hörselundersökning och samtal om behov av tekniska, medicinska eller psykosociala rehabiliteringsinsatser.

    Information om olika typer av hörapparater och samtal om vilken modell som bäst kompenserar din hörselnedsättning.

  • Blankett Egen vårdbegäran

    Du kan också göra en Egen vårdbegäran via 1177 Vårdguidens e-tjänster: 
    Logga in med e-legitimation alternativt lösenord och SMS.

  • Formgjutna hörselskydd till privatperson kan endast beställas via handläggare på Arbetsförmedlingen eller Försäkringskassan. För övriga förfrågningar kopplade till rehabiliteringsärenden eller förskrivning av vårdpersonal, kontakta hörcentralen.

    Formgjutna hörselskydd är personligt tillverkade hörselskydd. De tillverkas efter avtryck av hörselgång och ytteröra. Det finns möjlighet att välja olika filter till hörselskydden för att få en dämpning av ljudet som är lagom stor för den miljö där de ska användas.

    Hörcentralerna i Dalarna är återförsäljare åt Bellman & Symfon som tillverkar individuella hörselskydd för musik och buller. För information om utbud se Bellman & Symfons hemsida www.bellman.se.

  • Utprovning, anpassning och förskrivning av hörapparat.
    Information, utprovning och förskrivning av övriga hörseltekniska hjälpmedel.

  • Hörapparatverkstad finns vid Hörcentralerna i Borlänge, Mora och Falun. Hörselvårdstekniker servar och reparerar hörapparater.

  • Kvalitet är viktigt för oss på Hörcentralen och vi deltar därför i Hörselbrons kvalitetsregister för hörselrehabilitering som är ett rikstäckande kvalitetsregister. Det innebär att du som provat hörapparat inom några månader kommer att få en enkät via posten som vi uppmanar dig att besvara.

    Vi vill gärna få återkoppling på hur du som patient upplevt kontakten och bemötandet hos oss på hörcentralen. Vi vill också veta vilken nytta du har av din/a hörapparat/er. Det hjälper oss att fortsätta utveckla vår verksamhet.

  • Servicebesök till audionom, för justering av ljud i hörapparat och avtryckstagning för ny öroninsats.

    Använd formuläret ”Lämna meddelande/kontakta mig” i 1177 e-tjänster för att boka en tid.

  • Telefonnummer för återbud: 010-249 21 29, följ instruktionen. Återbudstelefonen är öppen dygnet runt.

Till toppen av sidan