Tolkning till ditt språk
Du kan vid behov få en tolk om du inte pratar svenska eller har svårt att förstå informationen på svenska. Det gäller både vid besök hos hälso- och sjukvården och tandvården. Tala om att du behöver språktolk när du bokar ditt besök.
Den här texten finns också på lätt svenska samt översatt till flera språk.
Vad gör en språktolk?
En tolk är en person som arbetar med att översätta det som sägs mellan olika språk.
Tolken ska tolka det vårdpersonalen säger så att du förstår informationen. Tolken kan också hjälpa dig att ställa frågor och tolka vårdpersonalens svar.
Översätter inte skriven information
Tolkar översätter i de flesta fall bara det som sägs, inte skriven text.
Tolken har tystnadsplikt
Tolken har tystnadsplikt. Det betyder att hen inte får lämna ut information om dig utan att du godkänner det.
Ibland kan familj eller vänner vilja hjälpa till att tolka. Det kan leda till missförstånd i samtalet med läkare och vårdpersonal. Familj och vänner har inte heller tystnadsplikt. Det är därför bättre att få hjälp av en person som arbetar som tolk.
När du behöver tolk
Berätta för vårdpersonalen att du behöver tolk redan när du bokar ditt besök eller i god tid innan besöket. Tala även om på vilket språk du behöver tolk. Det gäller både vid besök hos hälso- och sjukvården och tandvården.
Du måste avboka besöket och tolken om du inte kan komma till ditt vårdbesök. I en del regioner får du betala kostnaden för tolken om du inte avbokar. Hur avbokningen går till varierar mellan regionerna. Fråga vårdpersonalen vad som gäller.
Tolk i Västra Götaland
Så här beställer du språktolk
Om du inte förstår svenska har du rätt till en tolk när du besöker vården. Tala om att du behöver en tolk när du bokar tid. Personalen ordnar då så att en tolk används vid besöket.
Tjänsterna är gratis och ger service dygnet runt, årets alla dagar.
För att vara säker på att tolkningen utförs på rätt sätt använder Västra Götalandsregionen alltid utbildade tolkar.
Telefontolkning på andra språk
När du har ringt 1177 och följt ett knappval för tolk, kommer du direkt till en tolk på det språket du valt.
Tolken ringer upp 1177 där en sjuksköterska svarar och ett tolksamtal startar. Ska tolk användas ska samtalet föras på det språk du har valt och inte på svenska.
Om ditt ärende är livshotande ska du ringa 112.
Tolk finns tillgänglig följande tider:
- Arabiska - alla dagar klockan 08:00-22:00
- Persiska - vardagar klockan 08:00-17:00
- Ryska - vardagar klockan 08:00 - 17:00
- Somaliska - vardagar klockan 08:00-17:00
Olika typer av tolkmöten
Ett möte där en tolk är med kan gå till på olika sätt. Här är några exempel:
- Tolken kan vara med vid mötet med vårdpersonalen.
- Tolken kan delta i mötet genom högtalartelefon.
- Du, vårdpersonalen och tolken har kontakt genom en kamera och dator, så kallad videotolkning.
Ni kan få grupptolkning om ni är flera som talar samma språk och ska få samma information samtidigt. Tolken översätter då informationen till hela gruppen. Det kan till exempel vara när flera föräldrar träffas på barnavårdscentralen, BVC.
Fråga vårdpersonalen vilken typ av tolkning du kan få.
Information på flera språk
Här på 1177.se finns information på flera språk, till exempel om barnsjukdomar och om hur vården fungerar.