Digitalt vårdmöte i Region Västmanland

Digitalt vårdmöte via appen Min Hälsa

Innehållet gäller Västmanland

Vilka vårdmöten som kan erbjudas digitalt bedömer mottagningen eller vårdcentralen.

Utrustning

För att ansluta till videosamtalet behöver du

  • e-legitimation för identifiera dig i appen Min Hälsa eller logga in på 1177.se
  • Mobil, surfplatta eller dator med internetuppkoppling
  • appen Min Hälsa om du väljer att ansluta via appen
  • hörlurar med mikrofon (för bästa ljudkvalitet) och fungerande kamera.

Två sätt att ansluta på

Via appen Min Hälsa

  1. Ladda ner och installera appen ”Min Hälsa”.
  2. Öppna appen och välj Region Västmanland.
  3. Logga in med e-legitimation.
  4. Klicka på din bokade tid. Du hamnar i ett digitalt väntrum tills vårdpersonalen startar mötet. Du kan ansluta 20 minuter före. 

Via 1177.se

  1. Logga in med e-legitiamation på 1177.se
  2. Klicka på Bokade tider. Här kan du se de flesta av dina tider samlade i en lista.
  3. Om din tid visas, klicka på anslutningslänken. Du hamnar i ett digitalt väntrum tills vårdpersonalen startar mötet.

Bra att veta inför ditt digitala vårdmöte

  • Anslut dig till ett trådlöst nätverk om du har möjlighet.
  • Använd hörlurar. Då blir ljudet bättre och inga
    utomstående kan höra samtalet.
  • Ta ditt samtal i en tyst och ljus miljö så att ni hör och ser varandra bra. 
  • Håll mobilen eller surfplattan stilla för en bättre bild.
  • Om det digitala vårdmötet inte kan genomföras ringer vårdpersonalen upp dig.
  • Det är alltid bra att förbereda sig inför ett besök i vården oavsett om det är ett fysiskt eller digitalt möte. Läs mer här om hur du kan förbereda dig.

Hjälp om du har tekniska problem

  • Har du frågor om ditt vårdbesök kontaktar du din mottagning/vårdcentral.
  • Om du inte kan ladda ner appen kontaktar du din mobiloperatör.
  • Om du inte har ett Mobilt BankID kontaktar du din bank.
Till toppen av sidan