Att logga in på 1177
För att logga in på 1177 behöver du ha ett svenskt personnummer och en e-legitimation. Du kan använda BankID eller Freja+.
Så loggar du in på 1177 med din mobil
Så loggar du in på 1177 med din mobil.
Gör så här för att logga in med din mobil:
- Skriv in 1177 i webbläsaren.
- Klicka på Logga in. Nu visas de e-legitimationer du kan logga in med, BankID och Freja+.
- Klicka på till exempel BankID.
- Klicka på Öppna BankID.
- Skriv in din säkerhetskod och klicka på Identifiera.
Nu är du inloggad och kan använda e-tjänsterna.
Så loggar du in på 1177 med din dator
Så loggar du in på 1177 med din dator.
Gör så här för att logga in med din dator:
- Skriv in 1177 i webbläsaren.
- Klicka på Logga in längst upp till höger på 1177.se. Nu visas de e-legitimationer du kan logga in med, BankID och Freja+.
- Klicka på till exempel på BankID.
- En QR-kod öppnas på sidan. Klicka på appen BankID på din mobiltelefon eller surfplatta. Klicka på Skanna QR-kod för att öppna kameran. Rikta kameran mot QR-kod på sidan och skanna koden.
- Skriv in din säkerhetskod och klicka på Identifiera.
Nu är du inloggad och kan använda e-tjänsterna.
Att logga in med e-legitimation
Du behöver e-legitimation för att logga in på 1177. Det fungerar både med BankID och Freja+. BankID för mobiler och surfplattor kallas Mobilt BankID.
Logga in med BankID
Du kan installera BankID på en mobiltelefon, surfplatta eller dator.
Du skaffar BankID hos en bank. Bankerna har olika krav på ålder. Du måste ha tillstånd av vårdnadshavare om du är under 18 år. Läs mer på din banks webbplats om vad som gäller för dig.
Läs om hur du skaffar och använder BankID.
Du kan inte logga in på 1177 med Mobilt SäkerhetsID, som bara fungerar för bankernas egna tjänster.
Logga in med Freja+
För att skaffa Freja+ behöver du ha en mobiltelefon, en e-postadress och en ID-handling, till exempel ett ID-kort eller pass.
Ladda ner appen Freja till din mobiltelefon och följ instruktionerna för att uppgradera till Freja+.
Läs om hur du skaffar och använder Freja+.
Utländsk e-legitimation
Du kan inte logga in på 1177 med utländsk e-legitimation.
Logga in med skyddade personuppgifter
Du kan logga in på 1177 med e-legitimation om du har skyddade personuppgifter.
Du som är vårdnadshavare för ett barn kan inte göra barnets vårdärenden på 1177 om du har skyddade personuppgifter. Detsamma gäller om barnet har skyddade personuppgifter.
Hur gör jag mina barns vårdärenden?
Fram till att barnet fyller 13 år kan du som vårdnadshavare själv logga in på 1177 för att göra ditt barns vårdärenden. Det kallas för att du är ombud för barnet.
Läs om hur du gör ditt barns vårdärenden här.
Du kan inte vara ombud för någon annan än barn
Du kan inte göra vårdärenden åt någon annan person än de barn som du är vårdnadshavare för.
När du har fyllt 13 år loggar du in själv
Läs om hur du loggar in när du har fyllt 13 år här.
Reservnummer och samordningsnummer
Du kan inte logga in på 1177 med reservnummer eller samordningsnummer.
Stäng webbläsaren när du har loggat ut
Din webbläsare kan tillfälligt lagra information om din e-legitimation. Stäng därför ner alla öppna fönster i webbläsaren när du har loggat ut från 1177.
Har du problem med att logga in?
Läs vanliga frågor och svar om e-tjänsterna här.