1177 direkt
Du kan söka vård digitalt genom 1177 direkt som finns i en del regioner. Du får en bedömning av dina symtom och besvär och kan sedan få chatta med vårdpersonal. Om det finns behov går det även att växla över till videosamtal.
Du kan söka vård genom 1177 direkt om tjänsten finns i din region. Välj din region.
Du får kontakt med vårdpersonal när tjänsten är bemannad. De patienter som har mest brådskande behov får alltid hjälp först.
Så fungerar 1177 direkt
- Logga in med e-legitimation.
- Svara på frågor för att beskriva dina symtom och besvär. Du får sedan en rekommendation om hur bråttom det är och vad du bör göra.
- Du får ett meddelande när det är din tur.
- Du kan sedan till exempel få chatta med vårdpersonal, få en medicinsk bedömning eller en bokad tid på en mottagning om det behövs.
Du kan logga in i tjänsten igen för att se avslutade ärenden och läsa de råd du har fått.
Om det är bråttom
Om du blir sämre medan du väntar på att få kontakt med vårdpersonal kan du alltid ringa telefonnummer 1177 för att få sjukvårdsrådgivning. Ring 112 vid livshotande tillstånd.
Vem kan använda 1177 direkt?
1177 direkt finns i följande regioner:
- Region Dalarna
- Region Gotland
- Region Jönköpings län
- Region Kalmar län
- Region Kronoberg
- Region Skåne
- Region Uppsala
- Region Värmland
- Region Västerbotten
- Region Västernorrland
- Region Västmanland
- Region Örebro län.
Du ska kontakta den vårdcentral där du är listad om dina besvär kräver regelbunden eller återkommande kontakt med vården.
Digital kontakt för barn
I 1177 direkt Västmanland kan du som vårdnadshavare agera ombud för barn från 1 år till dagen barnet fyller 13 år. Från 13 år loggar barnet in själv med sin egen e-legitmiation.
Vem ska inte använda 1177 direkt?
Använd inte 1177 direkt vid följande:
- Livshotande besvär.
- För barn under 1 år.
- Om du har svårigheter att läsa och förstå skriven text.
Vad kan jag få hjälp med?
Utöver att du kan söka vård för symtom och besvär kan du förnya recept, boka vissa vaccinationer, om- och avboka tider, kontakta ungdomsmottagningen, kontakta barnhälsovården eller ställa frågor om till exempel fakturor och vårdgaranti.
Du kan söka vård digitalt för vanliga symtom och besvär, som till exempel:
- feber
- ögonbesvär
- urinvägsbesvär
- hosta
- ont i ryggen
- utslag.
När kan jag använda 1177 direkt?
Ring telefonnummer 1177 om du blir sämre medan du väntar på svar. Ring 112 vid livshotande tillstånd.
Mer om 1177 direkt
Vad krävs för att använda 1177 direkt?
Vad kostar det att använda tjänsten?
Det kostar inget att använda 1177 direkt i Västmanland.
Du kan läsa mer om patientavgifter och högkostnadsskydd.
Hur hanteras mina personuppgifter?
För att använda 1177 direkt Västmanland behöver Region Västmanland spara och behandling personuppgifter om dig, så som namn, personnummer och hälsouppgifter. Syftet med en sådan hantering är att kunna ge dig god vård. Vissa av dina uppgifter hämtar vi automatiskt från exempelvis befolkningsregistret, resterande uppgifter blir du ombedd att fylla i själv i 1177 direkt Västmanland.
Region Västmanland tillämpar gällande integritetslagstiftning vid all behandling av personuppgifter. Den rättsliga grunden för att behandla dina personuppgifter är enligt art. 6.1 under GDPR.
De personuppgifter Region Västmanland har om dig delas med de vårdgivare som ingår i tjänsten 1177 direkt Västmanland i enlighet med sammanhållen vård och omsorgsdokumentation. För att en vårdgivare i 1177 direkt Västmanland ska ta del av dina uppgifter från en annan vårdgivare krävs att du fyller i samtycke för det i tjänsten.
Region Västmanland kan även komma att dela dina personuppgifter med en tredje part, förutsatt att vi är skyldiga att göra så enligt lag. Däremot kommer Region Västmanland aldrig att överföra dina uppgifter till ett land utanför EU.
Om du har skyddade personuppgifter bör du ringa 1177 på telefon eller kontakta din vårdcentral eller en jourmottagning, i stället för att använda 1177 direkt. Många mottagningar kan du kontakta genom att logga in i e-tjänsterna på 1177.se.
Läs mer om din journal, hur personuppgifter hanteras i vården och tystnadsplikt och sekretess.
1177 direkt från utlandet
Kontakt
Synpunkter på den vård du fått via 1177 direkt
Du kan lämna synpunkter eller klagomål om du har varit med om något inom vården som du inte är nöjd med. Det kan du göra både som patient och närstående. Dina synpunkter kan bidra till att vården blir bättre och säkrare.
Om du inte är nöjd med vården - 1177Support för 1177 direkt
Supporten för 1177 direkt kan hjälpa dig med följande:
- Du vill anmäla ett tekniskt fel.
- Du behöver hjälp att använda tjänsten.
- Du vill lämna en synpunkt.
Formulär för att kontakta supporten för 1177 direkt
Supporten för 1177 direkt kan inte hjälpa dig med följande:
- Frågor om din hälsa eller om du behöver söka vård.
- Boka en tid åt dig eller någon annan.
- kontakta en mottagning åt dig.
Så här gör du för att anmäla fel, lämna synpunkter eller få hjälp att använda 1177 direkt.