Jag kan inte logga in med e-legitimation. Vad kan vara fel?
Fråga
Jag försöker logga in med e-legitimation men det fungerar inte. Vad kan vara fel?
Svar
Problem med inloggning kan bero på flera saker. Här kan du läsa om de vanligaste orsakerna och vad du kan göra åt dem.
Använd en annan webbläsare
Prova att logga in genom en annan webbläsare.
Läs här vilka webbläsare vi stödjer.
Använd rätt typ av e-legitimation
För att logga in på 1177.se behöver du ha ett svenskt personnummer och någon av nedanstående e-legitimationer.
- Bank-id
- Mobilt bank-id
- Freja+
Mobilt bank-id och mobilt säkerhets-id
Du kan inte logga in på 1177.se med bankernas Mobilt Säkerhets-id eller motsvarande e-legitimationer med lägre säkerhet. För att logga in på 1177.se krävs mobilt bank-id.
Mobilt bank-id och mobilt säkerhets-id ser likadana ut på din mobiltelefon. Det är inte alltid lätt att veta vilken typ av e-legitimation du har. Vissa banker utfärdar mobilt bank-id till ungdomar under 18 år, men inte alla. Kontrollera med din bank vad som gäller
Testa din e-legitimation
Problemen kan också bero på din e-legitimation.
Om du har någon av ovanstående kan du testa e-legitimationen på CGI:s webbplats. CGI är det företag som har hand om inloggningen med e-legitimation.
Kontakta utgivaren av din e-legitimation om testet visar att den inte fungerar som den ska.
Kontakta supporten om testet visar att e-legitimationen fungerar men du ändå inte kan logga in.
Du kan kontakta supporten genom att fylla i formuläret som du når via denna sida. Längre ned i formuläret hittar du även telefonnummer till supporten.
Aktivera Javascript
Du behöver ha programmet Javascript aktiverat i din webbläsare för att kunna logga in. Javascript gör bland annat att webbsidor visas på rätt sätt.