Tolktjänster för dig som har en funktionsnedsättning
Du kan få hjälp med tolkning om du har nedsatt hörsel, dövhet eller dövblindhet. Du kan också få tolkning om du har en funktionsnedsättning som påverkar din röst, ditt tal eller ditt språk.
Du kan få tolkning i olika situationer i vardagen. Det kan till exempel vara vid besök i vården, vid fritidsaktiviteter, möten och händelser som rör din familj.
Om du har svårt att förstå eller prata svenska kan du få en språktolk.
Tolktjänster från regionerna
Det finns flera olika typer av tolktjänster som du kan få genom din region. Vilken typ av tolk du behöver beror på vilka behov du har. Vården har en skyldighet att se till att du förstår informationen om din vård.
Tolken kan finnas med på plats eller vara på distans. Det beror på vilken typ av tolktjänst du använder och på ditt behov.
Tolkningen kostar ingenting för dig.
Teckenspråkstolk
Teckenspråkstolk används av dig som har teckenspråk som första språk. Tolken tolkar mellan dig och den du samtalar med. Tolken växlar mellan teckenspråk och talad svenska.
Skrivtolk
Skrivtolkar används av dig som har fått en hörselnedsättning eller dövhet i vuxen ålder. En skrivtolk skriver ner det som sägs och du kan läsa det på en skärm.
Dövblindtolk
En dövblindtolk används av dig som har både en synnedsättning och en hörselnedsättning. Tolkarna använder olika typer av tolkning beroende på vad du behöver. Det kan till exempel vara olika typer av teckenspråk eller tydligt tal.
TSS-tolk
En TSS-tolk använder tecken som stöd. Det innebär att tolken använder vissa tecken från teckenspråk samtidigt som du kan läsa på tolkens läppar.
Taltjänst
En taltjänsttolk hjälper dig som har en funktionsnedsättning som påverkar din röst, ditt tal eller ditt språk.
Taltjänst finns bara i vissa regioner. Där tjänsten finns kan du få följande stöd:
- Talstöd. Det innebär att tolken är med under mötet och fungerar som ett personligt stöd. Tolken kan till exempel upprepa det du säger eller förtydliga när det behövs.
- Telefonstöd. Det innebär att du får hjälp med att ringa ett så kallat trepartssamtal. I samtalet medverkar du, den du talar med och tolken.
- Lässtöd och skrivstöd. Det innebär att du får hjälp med att läsa eller skriva. Det kan till exempel handla om att skriva brev eller skriva anteckningar vid möten.
Hur beställer jag en tolk från min region?
Kontakta tolkcentralen i din region för att boka en tolk. Välj region högst upp till vänster för att få kontaktuppgifter.
På webbplatsen för tolkcentalerna i Sverige hittar du kontaktuppgifter till alla tolkcentraler i Sverige.
Tolkcentralen i Västerbotten
Det går att kontakta tolkcentralen via telefon, texttelefon, bildtelefon, sms eller e-post.
Du kan också beställa eller avboka tolk genom att logga in på 1177.se med e-legitimation. Du hittar e-tjänsterna under "Övriga tjänster".
Andra tjänster för dig som behöver tolkning
Bildtelefoni och Teletal är två andra tjänster för dig som behöver tolkning eller stöd när du ska kommunicera. De kostar ingenting för dig. Du behöver inte boka i förväg. Det är Post- och telestyrelsen som ansvarar för tjänsterna.
Bildtelefoni
Bildtelefoni är en tjänst som gör att du som använder teckenspråk kan ringa till en person som använder talad svenska, och tvärtom.
Dessutom kan två eller flera personer som befinner sig på samma plats få sitt spontana samtal tolkat.
Tolken finns med genom ett så kallat trepartssamtal. I samtalet finns du, den du pratar med och tolken. Den som använder teckenspråk ser tolken med bild.
Läs mer om hur du använder Bildtelefoni.
Teletal
Teletal är en telefontjänst för dig som behöver stöd under telefonsamtal. En tolk är med dig i samtalet och hjälper dig.
Tolken gör detta:
- hjälper dig att förstå otydligt tal och svåra ord
- hjälper dig att minnas vad som sägs i samtalet
- antecknar vad sägs och skickar det till dig
- hjälper dig i telefonväxlar
- är en trygghet och ett stöd för dig.