Vårdgaranti
Vårdgarantin anger hur länge du som längst ska behöva vänta på att få kontakt med vården. Den anger också hur länge du som längst ska behöva vänta på att få den vård som du behöver.
Vårdgarantin styr inte om du ska få vård eller vilken vård du ska få. Vård ges först till den som har störst behov av vård.
Vårdgarantin styr så att du får den vård som vårdpersonalen tycker att du ska få inom viss tid.
En kortare version av den här texten finns även på lätt svenska.
Den nationella vårdgarantin
Detta gäller enligt den nationella vårdgarantin:
Kontakt med primärvården samma dag
Samma dag som du söker vård ska du få kontakt med den vårdcentral som du har valt att tillhöra. Att välja en vårdcentral kallas att vara listad på en vårdcentral. Kontakten kan ske till exempel genom ett telefonsamtal, ett besök eller ett videosamtal.
Vårdgarantin gäller även på mottagningar inom primärvården där du inte kan lista dig.
Vad är primärvård?
I det som i vården kallas primärvård ingår till exempel vårdcentraler, ungdomsmottagningar, barnmorskemottagningar och barnavårdscentraler.
Medicinsk bedömning av en legitimerad vårdpersonal inom tre dagar
Du ska få en medicinsk bedömning av en läkare eller annan legitimerad hälso- och sjukvårdspersonal inom primärvården. Det ska ske inom högst tre dagar. Den medicinska bedömningen kan göras vid ett besök eller genom till exempel ett videosamtal.
Den vårdpersonal som du först har kontakt med avgör om den medicinska bedömningen ska göras av en läkare eller av till exempel en sjuksköterska, psykoterapeut eller fysioterapeut.
Vårdgarantin gäller även på mottagningar inom primärvården där du inte kan lista dig.
Besök på en specialistmottagning inom 90 dagar
Den mottagning inom primärvården som gör bedömningen skickar en remiss till en specialistmottagning. Där görs en bedömning av vilket behov du har och hur du kan få hjälp. Om specialistmottagningen erbjuder ett besök ska det ske inom 90 dagar.
Till vissa specialistmottagningar kan du söka själv, utan remiss. Då gäller samma tidsgräns.
Ibland kan specialistmottagningen i stället välja att hänvisa dig till någon annan vårdmottagning. Du kan också få råd om vad du kan göra själv för att lindra dina besvär.
Behandling påbörjad inom 90 dagar
Du ska få tid för behandling inom 90 dagar, räknat från det att vårdpersonalen tillsammans med dig beslutade om behandlingen. En behandling kan till exempel vara en operation.
Andra tidsgränser
Regionerna kan ha andra tidsgränser än vad som gäller enligt den nationella vårdgarantin. Tidsgränserna kan vara kortare. De kan inte vara längre.
Vårdgaranti i Västerbotten
Väntar du på en kallelse eller tid för besök eller åtgärd och har frågor om vårdgarantin i just ditt fall så vänder du dig till hälsocentralen, sjukhuset eller mottagningen du haft kontakt med.
Vad händer om jag inte får vård inom vårdgarantin?
Om din mottagning inte kan ge dig vård inom tidsgränserna för vårdgarantin, ska du erbjudas vård på en annan mottagning. Den nya mottagningen kan finnas i din egen region, eller i en annan. Du kan inte välja vilken mottagning du ska hänvisas till om du vill använda dig av vårdgarantin.
Du kan tacka nej till erbjudandet om vård på en annan mottagning. Då avstår du från vårdgarantin. Det kan göra att du får vänta längre på vård.
Kontakta mottagningen där du väntar på vård om du ångrar dig och vill ha vård på en annan mottagning. Då börjar vårdgarantin räknas på nytt från det datum du meddelade att du ändrade dig.
Du kan få ersättning för de extra kostnader du kan få om du blir hänvisad till en annan mottagning. Det gäller till exempel vissa resor. Kontakta din region för att få veta vad som gäller för dig.
Du ska få information om vårdgarantin
Fråga om vårdgarantin på mottagningen där du väntar på att få vård. Du ska få information om hur vårdgarantin fungerar och vilka följder det kan bli för dig beroende på vilka val du gör.
I vissa regioner finns det också ett väntetidskansli eller liknande som du kan kontakta.
Vad gäller i Region Västerbotten?
Vänd dig i första hand till mottagningen på det sjukhus som du väntar att få komma till.
Du som har allmänna frågor om vårdgaranti kan ringa Region Västerbottens växel på 090-785 00 00 och be att få prata med en handläggare för vårdgarantiärenden.
Om sjukhuset inte kan erbjuda dig en tid inom garantitiden ska de aktivt hjälpa dig att komma till en annan vårdgivare. På grund av problem med långa väntetider i stora delar av landet kan det för närvarande vara svårt för regionen att hänvisa patienter till en annan region. Har du frågor om hur det ser ut när det gäller just ditt fall vänder du dig till den mottagning du haft kontakt med.
Ibland kan det vara svårare för regionen att hitta en annan lämplig vårdgivare om man till exempel har vissa speciella medicinska besvär eller kraftig övervikt. Det kan innebära att du inte kan bli hänvisad vidare.
Erbjudande om vård hos annan vårdgivare innebär följande:
- Inga extra kostnader, förutom att du betalar den patientavgift som gäller i den aktuella regionen.
- Högkostnadsskydd och frikort för öppen hälso-och sjukvård.
- Ersättning för sjukresa ingår förutom en egenavgift.
Du som väljer att avstå från vårdgarantin för att få vård i Region Västerbotten kan inte välja var i länet du får vård.
Vårdgarantin gäller bara i din region
Vårdgarantin gäller bara i den region där du är folkbokförd. Du måste också vara listad på vårdcentralen där du söker vård för att vårdgarantin ska gälla.
Du som väljer att söka vård i en annan region är inte garanterad att få vård inom någon bestämd tid. Det som avgör hur fort du ska få vård är ditt behov av vård. Den person som har störst behov får vård först, oavsett var personen är folkbokförd.
Några regioner har särskilda överenskommelser. Det gör att vårdgarantin kan gälla även i andra regioner än där du bor. Fråga vårdpersonalen för att få veta om det är så i din region.
När gäller inte vårdgarantin?
Vårdgarantin gäller inte för exempelvis följande situationer:
- Vårdgarantin gäller inte för återbesök.
- Vårdgarantin gäller inte om du av medicinska skäl bör vänta längre än garantins tidsgränser.
- Vårdgarantin gäller inte för medicinsk service, till exempel laboratorieundersökningar.
- Vårdgarantin gäller inte för utredningar och undersökningar som till exempel röntgen, provtagningar och tester.
- Vårdgarantin gäller inte när du ska få ett hjälpmedel, med undantag för utprovning av hörapparater.
- Vårdgarantin gäller inte om du väljer att söka vård hos en privat vårdgivare som inte finansieras med skattemedel eller som saknar avtal med en region. Fråga vårdgivaren om du är osäker på om vårdgarantin gäller.
- Vårdgarantin gäller inte för tandvård, men det finns en del undantag. Det kan till exempel vara tandvård som ingår som en del av en behandling av en sjukdom. Fråga vårdgivaren om du är osäker på om vårdgarantin gäller.
Väntetider i vården
Det finns en nationell webbplats för uppföljning av vårdgaranti och väntetider. På webbplatsen kan du se väntetiderna inom alla regioner i Sverige.