Kostnader och ersättningar

Så betalar du för vårdbesök

Innehållet gäller Västerbotten

Här hittar du information om olika sätt att betala för vårdbesök i Region Västerbotten.

Hur mycket kostar ett vårdbesök? Hur fungerar högkostnadsskyddet? Läs mer om patientavgifter på sidan Kostnader och ersättningar.

Betala med kort, faktura eller autogiro

När du besöker en vårdenhet i Region Västerbotten kan du betala med:  

  • kontokort
  • digital faktura.

Om inget av de alternativen fungerar för dig kan du betala med pappersfaktura, autogiro eller kontanter.

Betala en faktura

För att betala en faktura till regionen använder du bankgiro. Det är olika bankgironummer för olika fakturor.

  • Sjukvård: Bankgiro 5380-2500
  • Tandvård: Bankgiro 5479-3757
  • Övrigt: Bankgiro 5728-3046
  • Bidrag med mera: Bankgiro 5728-3061, inget OCR-referensnummer
  • VL-Inkasso: Bankgiro 5728-3178

Kom ihåg att ange OCR-referensnumret som står på fakturan när du betalar.

Betala med digital faktura

Att få en digital faktura kostar inget och du får alltid fakturan i god tid innan förfallodatum.

Digital faktura i din internetbank – e-faktura  

Du kan anmäla dig för att få din digitala faktura i din internetbank. När du gjort det kommer alla dina fakturor från Region Västerbotten dit. Fakturamottagaren måste vara samma person som betalar fakturan. Alla uppgifter som behövs för betalning följer med automatiskt när du betalar fakturan, och du slipper skriva in dem manuellt.

Faktura till din digitala brevlåda

Du som är ansluten till en digitala brevlåda kommer i första hand att få post inklusive fakturor från Region Västerbotten dit i stället för som pappersbrev. Har du däremot anmält dig för e-faktura i din internetbank så får du fakturan dit oavsett om du har en digital brevlåda eller inte.

Hos Myndigheten för digital förvaltning, DIGG, finns information om digitala brevlådor, hur du gör för att ansluta dig samt hur du gör om du inte vill ha digital post från Region Västerbotten.

Autogiro

Med autogiro betalas dina fakturor automatiskt på förfallodagen, under förutsättning att det finns tillräckligt med pengar på ditt konto.

Om du använder autogiro så skickas fakturan till dig som vanligt, men det står på fakturan att beloppet dras via autogiro. Stämmer uppgifterna på fakturan kommer pengarna att dras från det konto du har anslutit till autogiro.

Hur skaffar jag autogiro?

Du anmäler att du vill ha autogiro genom att fylla i och underteckna en blankett för medgivande om autogiro.

Du kan också beställa blanketten från ekonomistab, kundfakturering.

Skicka blanketten med uppgifter och underskrift till:

Region Västerbotten
Ekonomistaben, kundfakturering
901 89 Umeå

Blanketten gäller inte för dig som har frisktandvårdsavtal med folktandvården. Då ska du istället kontakta din tandvårdsklinik.

Ladda ner medgivandeblankett för autogiro, pdf, öppnas i nytt fönster

Hur säger jag upp mitt autogiro?

Tjänsten autogiro gäller tills vidare. Vill du avsluta ditt autogiro kontaktar du din bank eller regionens ekonomistab, kundfakturering.

Betalning från utlandet

IBAN: SE19 8000 0842 0251 3216 7536
BIC SWEDSESS
Collections and Documentary Credits to Swedbank
SE-105 34 Stockholm, Sweden. 

Faktureringsavgift

Om du uteblir från ett avtalat besök inom sjukvård eller tandvård tillkommer en faktureringsavgift på 50 kronor.

Frågor om fakturor eller frikort

Har du frågor, kontakta patientfakturor Västerbotten.

Regler för fakturering och krav

Anmärkning

Om du tycker att du fått en felaktig faktura, ska du göra en anmärkning mot fakturan senast åtta dagar efter fakturadatum. Telefonnummer och e-post står på fakturan. 

Betalningsvillkoret är 30 dagar.

Inkasso

Om en faktura är obetald efter förfallodagen skickas ett inkassokrav. Med inkassokravet tillkommer en avgift på 180 kronor och dröjsmålsränta enligt räntelagen. Regionen skickar bara ut betalningspåminnelser för vårdfakturor till andra regioner och till de kunder som har frisktandvårdsavtal.

Om du tycker att du fått ett felaktigt inkassokrav kontaktar du inkassobolaget.

Kronofogden

Om en faktura fortfarande är obetald efter inkassokravets förfallodag kan regionen lämna in en ansökan om betalningsföreläggande till Kronofogdemyndigheten.

Om du tycker att du fått ett felaktigt betalningsföreläggande kontaktar du Kronofogdemyndigheten.

Till toppen av sidan