Så skyddas och hanteras dina uppgifter när du är inloggad
När du loggar in på 1177.se kan du bland annat läsa personlig information om din vård och ha kontakt med vården på ett säkert sätt. Informationen är krypterad och kan bara läsas av dig och vårdpersonalen i den verksamhet som du har kontakt med.
Här kan du läsa mer om hur dina personuppgifter skyddas och hanteras när du är inloggad.
Så hanteras dina personuppgifter på 1177.se
När du är inloggad på 1177.se finns det två olika typer av e-tjänster för utbyte av information. Hur dina uppgifter sparas och var de sparas beror på vilken typ av tjänst som du använder.
Den ena varianten är e-tjänster som gör att du och den mottagning du har kontakt med kan skicka meddelanden till varandra. Det kan till exempel vara när du förnyar ett recept i e-tjänsterna. Då sparas dina personuppgifter hos 1177.
Den andra varianten är e-tjänster då informationen hämtas från andra system inom vården. Det kan till exempel vara när du ser information om dina läkemedel. Vid den här typen av tjänst sparas inte uppgifterna hos 1177. De hanteras i stället i samma system som uppgifterna är hämtade ifrån.
Dina inställningar sparas
Dina personliga inställningar i e-tjänsterna sparas också. Det beror på att regionerna har gett Inera AB i uppdrag att spara och bearbeta dina personuppgifter i e-tjänsterna.
Informationen är krypterad
All information är krypterad. Det betyder att den är oläslig för obehöriga. Krypteringen gör att informationen överförs på ett säkert sätt, till skillnad från information som skickas med e-post.
Vem kan läsa mina uppgifter?
Det är bara du själv och vårdpersonal i den verksamhet som du har kontakt med som kan läsa den information som ni har skickat till varandra i e-tjänsterna.
Vårdpersonalen måste logga in med en särskild e-legitimation för att läsa eller skicka information. Den som loggar in sig identifierar sig med e-legitimation och bevisar att hen arbetar i den verksamhet som du har kontakt med.
Vårdpersonalen får bara läsa uppgifter om dig om hen behöver det för att göra sina arbetsuppgifter.
Hur länge sparas min information?
Ärenden och meddelanden som har skickats i e-tjänsterna sparas i två år. Tiden räknas från när vårdpersonalen gjorde något senast med ärendet. Detta görs till följd av dataskyddsförordningen.
Vem är ansvarig för mina personuppgifter?
Det är din vårdgivare som är ansvarig för behandlingen av dina personuppgifter när du har loggat in på 1177.se.
Kontakta din vårdgivare om du har frågor eller är missnöjd med hur din vårdgivare eller 1177 hanterar dina uppgifter.
Du kan ha flera rättigheter vad gäller behandlingen av dina personuppgifter. Din vårdgivare kan berätta mer för dig om dina rättigheter.
Cookies behövs för att du ska kunna logga in
Cookies eller kakor är små textfiler som innehåller information om besök på en webbplats. De sparas på den dator, mobil eller surfplatta som du använder när du besöker webbplatsen.
1177 e-tjänster använder bara det som kallas sessionscookies. Här kan du läsa mer om hur 1177 hanterar av kakor, cookies.
Säker inloggning på 1177.se
Du kan logga in på 1177.se med e-legitimation. Här kan du läsa mer och se filmer om hur du gör för att logga in.