Bidrag vid håravfall
Innehållet gäller VärmlandHar du betydande håravfall på grund av en sjukdom eller en skada? Då kan du få bidrag från Region Värmland för att köpa hårersättning. Bidragsreglerna gäller både vuxna och barn.
Bedömning
Behandlande läkare bedömer om du har ett tillfälligt eller varaktigt medicinskt behov av hårersättning och skickar förskrivning till Hjälpmedelsservice.
Personer med följande orsaker till hårförlust eller håravfall kan få bidrag:
- Alopecia areata-totalis.
- Medfödda hårdefekter eller alopecier.
- Lokala inflammationer eller ärrbildande hudsjukdomar i hårbotten.
- Endokrina sjukdomar och infektionssjukdomar.
- Medicinering eller strålningsbehandling.
- Operation eller olycka.
- Övriga fall efter specialistläkarbedömning.
Två typer av ersättning
- Vid tillfälligt medicinskt behov av hårersättning är bidraget maximalt
4 000 kronor under en 12-månadersperiod. - Vid varaktigt medicinskt behov av hårersättning är bidraget maximalt
8 000 kronor per kalenderår.
Vad du kan använda bidraget till
Bidraget kan användas till peruk i syntet eller äkta hår, toupé, annan hårersättning, ögonfransar, kosmetisk tatuering av ögonbryn och utprovningsavgiften. Bidraget inkluderar eventuell utprovningsavgift och moms.
Tatuering sker på egen risk. Barn under 18 år tatueras inte.
Hur du köper din hårersättning
- Kontakta valfri frisör, salong eller tatuerare i Sverige.
- Fråga om utföraren har F-skattsedel, kan ta emot rekvisitioner och har möjlighet att skicka faktura enligt Region Värmlands riktlinjer.
Om Region Värmlands fakturering (regionvarmland.se) - Du ansvarar själv för att kolla upp utföraren av den tjänst du väljer. Konsumentköplagen gäller och du bör själv kontrollera vilka villkor som gäller för garanti och reklamationsärenden.
- Prova ut peruk eller annan hårersättning som kan provas ut.
- Lämna rekvisitionen till utföraren. Om du vill kan du be om att få en kopia innan du lämnar.
- Utföraren meddelar Region Värmland om vilken summan du har tagit ut. Har du pengar kvar behöver du själv höra av dig för att få en ny rekvisition.
Vad du själv betalar
Du betalar skötselprodukter och kostnader som överstiger bidragsbeloppet. Du betalar även frisörens eventuella extrakostnader vid utprovning på vårdavdelning eller vid hembesök.
Rekvisition
En rekvisition är som ett recept eller en beställning som du lämnar över till den som du köper hårersättning av.
Hjälpmedelsservice skickar en rekvisition till dig för den typ av ersättning som du har fått. Rekvisitionen är en personlig värdehandling, den skickas med post till din folkbokföringsadress.
Den är giltig endast en gång. Du kan ta ut hela eller delar av bidraget under bidragsperioden. Om du tar ut en del av bidraget kan du kontakta oss för att få en ny rekvisition på det resterande beloppet.
Giltighet och kvarvarande belopp
Ersättning för varaktigt medicinskt behov: bidraget gäller i fem år. Efter fem år behöver du få en ny bedömning av din behandlande läkare.
Ersättning för tillfälligt medicinskt behov: bidraget gäller endast ett år. Skulle du ha fortsatt behov efter ett år behöver du få en ny bedömning av behandlande läkare.
Du kan inte spara det som är kvar av bidraget till nästa period, och du kan inte få det kvarvarande beloppet i kontanter.
Förnya rekvisition vid varaktigt behov av hårersättning
Du som har ett varaktigt medicinskt behov och en giltig förskrivning registrerat hos Hjälpmedelsservice kan förnya rekvisitionen genom att kontakta oss.
Kontaktuppgifter
Kontakta Hjälpmedelsservice via telefon 010-831 71 53 eller via e-tjänsterna på 1177.se.