Så fungerar vården

Om du inte är nöjd

Du kan lämna synpunkter eller klaga om du inte är nöjd med den vård du har fått. Dina synpunkter kan till exempel gälla behandling, bemötande, tillgänglighet eller kommunikationen med vården. Det gäller också vid tandvård.

Innehåll - Om du inte är nöjd

Visa innehåll som:
  • Om du inte är nöjd med vården

    Du kan lämna synpunkter eller klaga om du har varit med om något inom vården som du inte är nöjd med. Dina synpunkter kan bidra till att vården blir bättre och säkrare.

  • Om du inte är nöjd med tandvården

    Den mottagning där du har fått behandlingen ska utreda vad som har hänt om du har klagomål.

  • Ny medicinsk bedömning

    Du kan få en ny medicinsk bedömning om du har fått veta att du har en mycket allvarlig sjukdom eller skada. Det innebär att en annan läkare gör en bedömning av din sjukdom eller skada. Syftet är att du ska känna dig trygg med att du får den vård som passar bäst.

  • Ersättning vid patientskada

    Som patient är du försäkrad om du skulle bli skadad av din vård, din tandvård eller ditt läkemedel.

  • Bemötande och diskriminering i hälso- och sjukvården

    Du som söker hälso- eller sjukvård kan känna dig trygg i att alla medarbetare har den kompetens och erfarenhet som krävs för att ge dig god och säker vård.

Mer på 1177.se

Patientlagen

Patientlagen är en lag som finns för dig som är patient. I lagen beskrivs bland annat vilken information du ska få. Informationen ska hjälpa dig att vara med och bestämma om din vård.

Vårdgaranti

Du har alltid rätt att få en medicinsk bedömning när du kontaktar vården. Vårdgarantin styr så att du får den vård som vårdpersonalen tycker att du ska få inom en viss tid. Den som har störst behov av vård får den alltid först.

Tips inför ditt besök i vården

Genom att förbereda dig inför besöket kan du vara delaktig i din vård. Då kan du tillsammans med vårdpersonalen komma fram till den vård som passar bäst.

Till toppen av sidan