Vårdgaranti
Vårdgarantin anger hur länge du som längst ska behöva vänta på att få kontakt med vården. Den anger också hur länge du som längst ska behöva vänta på att få den vård som du behöver.
Vårdgarantin styr inte om du ska få vård eller vilken vård du ska få. Vård ges först till den som har störst behov av vård.
Vårdgarantin styr så att du får den vård som vårdpersonalen tycker att du ska få inom viss tid.
En kortare version av den här texten finns även på lätt svenska.
Den nationella vårdgarantin
Detta gäller enligt den nationella vårdgarantin:
Kontakt med primärvården samma dag
Samma dag som du söker vård ska du få kontakt med den vårdcentral som du har valt att tillhöra. Att välja en vårdcentral kallas att vara listad på en vårdcentral. Kontakten kan ske till exempel genom ett telefonsamtal, ett besök eller ett videosamtal.
Vårdgarantin gäller även på mottagningar inom primärvården där du inte kan lista dig.
Vad är primärvård?
I det som i vården kallas primärvård ingår till exempel vårdcentraler, ungdomsmottagningar, barnmorskemottagningar och barnavårdscentraler.
Medicinsk bedömning av en legitimerad vårdpersonal inom tre dagar
Du ska få en medicinsk bedömning av en läkare eller annan legitimerad hälso- och sjukvårdspersonal inom primärvården. Det ska ske inom högst tre dagar. Den medicinska bedömningen kan göras vid ett besök eller genom till exempel ett videosamtal.
Den vårdpersonal som du först har kontakt med avgör om den medicinska bedömningen ska göras av en läkare eller av till exempel en sjuksköterska, psykoterapeut eller fysioterapeut.
Vårdgarantin gäller även på mottagningar inom primärvården där du inte kan lista dig.
Besök på en specialistmottagning inom 90 dagar
Den mottagning inom primärvården som gör bedömningen skickar en remiss till en specialistmottagning. Där görs en bedömning av vilket behov du har och hur du kan få hjälp. Om specialistmottagningen erbjuder ett besök ska det ske inom 90 dagar.
Till vissa specialistmottagningar kan du söka själv, utan remiss. Då gäller samma tidsgräns.
Ibland kan specialistmottagningen i stället välja att hänvisa dig till någon annan vårdmottagning. Du kan också få råd om vad du kan göra själv för att lindra dina besvär.
Behandling påbörjad inom 90 dagar
Du ska få tid för behandling inom 90 dagar, räknat från det att vårdpersonalen tillsammans med dig beslutade om behandlingen. En behandling kan till exempel vara en operation.
Andra tidsgränser
Regionerna kan ha andra tidsgränser än vad som gäller enligt den nationella vårdgarantin. Tidsgränserna kan vara kortare. De kan inte vara längre.
Förstärkt regional vårdgaranti i Stockholms län
Den regionala vårdgarantin i Stockholms län är förstärkt på två punkter:
- Du ska få ett första besök på en specialistmottagning inom 30 dagar, vilket är kortare än den nationella vårdgarantin på 90 dagar.
- I Stockholms län ingår också minnes- och dyslexiutredningar samt neuropsykiatriska utredningar för barn 0-17 år i vårdgarantin. Det innebär att en utredning ska påbörjas inom 90 dagar efter att den specialiserade vården fattat beslut om utredning.
För barn- och ungdomspsykiatrin finns även en nationell målsättning om förstärkt vårdgaranti. Målsättningen innebär att barn och unga inte ska behöva vänta längre än 30 dagar på en första bedömning samt ytterligare 30 dagar till en fördjupad utredning eller behandling.
Om du inte får vård inom 30 eller 90 dagar
Då gäller följande i Stockholms län:
Det är mottagningen som tagit emot din remiss som ansvarar för att informera dig om när i tid du kan erbjudas ett första besök. Om du inte kan få tid hos specialistmottagningen för bedömning inom 30 dagar eller om de inte kan ge dig behandling inom 90 dagar ska mottagningen informera dig om det och hänvisa dig till en annan vårdgivare med kortare väntetid.
Patienter med störst behov får alltid vård först. Det kan vara en anledning till att vårdgarantin inte alltid uppfylls.
Har du frågor?
Kontakta din mottagning om du har frågor. De ansvarar för att svara på frågor om vårdgaranti och om din väntetid. Din mottagning ska också hjälpa dig att hitta en mottagning som har kortare väntetider i de fall vårdgarantin inte kan uppfyllas.
Synpunkter och klagomål efter vård
Om du har synpunkter eller klagomål på vården ska du kontakta mottagningen som du blev behandlad på. Läs mer om vad du kan göra om du inte är nöjd.
Du kan också kontakta patientnämnden.
Vad händer om jag inte får vård inom vårdgarantin?
Om din mottagning inte kan ge dig vård inom tidsgränserna för vårdgarantin, ska du erbjudas vård på en annan mottagning. Den nya mottagningen kan finnas i din egen region, eller i en annan. Du kan inte välja vilken mottagning du ska hänvisas till om du vill använda dig av vårdgarantin.
Du kan tacka nej till erbjudandet om vård på en annan mottagning. Då avstår du från vårdgarantin. Det kan göra att du får vänta längre på vård.
Kontakta mottagningen där du väntar på vård om du ångrar dig och vill ha vård på en annan mottagning. Då börjar vårdgarantin räknas på nytt från det datum du meddelade att du ändrade dig.
Du kan få ersättning för de extra kostnader du kan få om du blir hänvisad till en annan mottagning. Det gäller till exempel vissa resor. Kontakta din region för att få veta vad som gäller för dig.
Du ska få information om vårdgarantin
Fråga om vårdgarantin på mottagningen där du väntar på att få vård. Du ska få information om hur vårdgarantin fungerar och vilka följder det kan bli för dig beroende på vilka val du gör.
I vissa regioner finns det också ett väntetidskansli eller liknande som du kan kontakta.
Vårdgarantin gäller bara i din region
Vårdgarantin gäller bara i den region där du är folkbokförd. Du måste också vara listad på vårdcentralen där du söker vård för att vårdgarantin ska gälla.
Du som väljer att söka vård i en annan region är inte garanterad att få vård inom någon bestämd tid. Det som avgör hur fort du ska få vård är ditt behov av vård. Den person som har störst behov får vård först, oavsett var personen är folkbokförd.
Några regioner har särskilda överenskommelser. Det gör att vårdgarantin kan gälla även i andra regioner än där du bor. Fråga vårdpersonalen för att få veta om det är så i din region.
När gäller inte vårdgarantin?
Vårdgarantin gäller inte för exempelvis följande situationer:
- Vårdgarantin gäller inte för återbesök.
- Vårdgarantin gäller inte om du av medicinska skäl bör vänta längre än garantins tidsgränser.
- Vårdgarantin gäller inte för medicinsk service, till exempel laboratorieundersökningar.
- Vårdgarantin gäller inte för utredningar och undersökningar som till exempel röntgen, provtagningar och tester.
- Vårdgarantin gäller inte när du ska få ett hjälpmedel, med undantag för utprovning av hörapparater.
- Vårdgarantin gäller inte om du väljer att söka vård hos en privat vårdgivare som inte finansieras med skattemedel eller som saknar avtal med en region. Fråga vårdgivaren om du är osäker på om vårdgarantin gäller.
- Vårdgarantin gäller inte för tandvård, men det finns en del undantag. Det kan till exempel vara tandvård som ingår som en del av en behandling av en sjukdom. Fråga vårdgivaren om du är osäker på om vårdgarantin gäller.
Väntetider i vården
Det finns en nationell webbplats för uppföljning av vårdgaranti och väntetider. På webbplatsen kan du se väntetiderna inom alla regioner i Sverige.