Meddelandefunktionen
Meddelandefunktionen på 1177.se ska bara användas vid allvarliga prio 1 incidenter eller kris som påverkar en större del av befolkningen. Den ska inte användas för nyheter eller återkommande händelser.
Ett meddelande syns på alla svenska sidor, inklusive de sidor där information om olika mottagningar visas. Vill du ha ett meddelande på en språksida måste du skapa det för respektive språk.
Funktionen kan även kallas banner eller nyhetsticker.
När ska meddelandet användas?
Här är exempel på situationer när det kan vara lämpligt använda ett meddelande:
Nationella meddelanden
Nationella meddelanden ska läggas upp vid större samhällskriser som påverkar allmänheten, till exempel vid attentat eller tekniska samhällskriser.
De kan även användas vid följande situationer:
- Det går inte att ringa 1177.
- Det är väldigt långa svarstider.
- Det går inte att komma in på Hitta vård.
- 1177-appen fungerar inte
Regionala meddelanden
Regionala meddelanden ska användas vid större regionala kriser av typen "Viktigt meddelande till allmänheten".
Det kan även användas vid följande situationer:
- Det går inte att ringa 1177 i en region.
- Det är väldigt långa svarstider i en region.
- Det går inte att komma in på Hitta vård i en region.
Sätt en tydlig rubrik på regionala meddelande
Ett regionalt medelande bör ha en rubrik som gör det tydligt vilken region meddelandet gäller. Det kan bli otydligt om en besökare kommer in via sökmotor och tror att hen är i en annan region.
När ska meddelandet inte användas?
Meddelande ska inte användas till vanliga nyheter. Dessa ska publiceras under Aktuellt.
Ibland kan en fokusruta lämpa sig bättre för viktig, kortfattad information.
Gör så här för att publicera ett meddelande
Nationella och regionala meddelanden skapas i sidträdet i behållaren: Meddelanden
Så här gör du
Gå in i behållaren för den region du vill skapa ett meddelande.
Skapa ny sida: Meddelandesida
Regionala meddelanden: Välj i vilken region som meddelandet ska visas.
- Ange en rubrik som tydligt visar vilken region det gäller.
- Ange Meddelandetext (Maximalt antal tecken: 50)
- Ange Startdatum (Standardvärde: publiceras direkt)
- Ange Slutdatum (Standardvärde: 3 dagar efter publicering)
- Publicera
Avpublicera ett meddelande
- Sätt slutdatumet på aktuell tidpunkt eller bakåt i tiden
- Publicera
Obs! Det kan ta upp till 30 minuter innan det avpublicerade meddelandet faktiskt slutar att visas. Det gäller även om du flyttat meddelandesidan till papperskorgen.
Vem skapar nationella meddelanden?
Det är Ineras support som skapar och publicerar nationella meddelanden. Det gör de endast när tjänsteman i beredskap (tib) eller en krisledare beslutar att ett sådant meddelande ska skapas.
För att ändra i ett publicerat meddelande
Mejla till supporten eller ring 0771-25 10 10 tonval 2 och instruera nytt innehåll så kan de justera direkt.
Ibland kan en nationell redaktör behöva skapa ett meddelande
Det är bara redaktörer som har behörighet som administratör som kan göra ett nationellt meddelande.