Patientnämnd Västerbotten

Visa på kartaVägbeskrivning

Telefonnummer
Telefontider
DagÖppettiderKommentarer
Måndag09.00–19.00återuppringning
Tisdag09.00–19.00återuppringning
Onsdag09.00–19.00återuppringning
Torsdag09.00–19.00återuppringning
Fredag09.00–19.00återuppringning
LördagStängt
SöndagStängt
Växeltelefon

Öppettider
DagÖppettiderKommentarer
Måndag08.00–16.00Endast bokade besök
Måndag12.00–13.00Lunchstängt
Tisdag08.00–16.00Endast bokade besök
Tisdag12.00–13.00Lunchstängt
Onsdag08.00–16.00Endast bokade besök
Onsdag12.00–13.00Lunchstängt
Torsdag08.00–16.00Endast bokade besök
Torsdag12.00–13.00Lunchstängt
Fredag08.00–16.00Endast bokade besök
Fredag12.00–13.00Lunchstängt
LördagStängt
SöndagStängt

Län, kommun:
Västerbottens län, Umeå

Om du har varit med om något inom vården som du inte är nöjd med kan du lämna synpunkter eller klagomål. Det kan du göra både som patient och närstående.

Patientnämnden är opartisk och fristående från vården och kan hjälpa dig med att framföra dina klagomål.


Du väljer själv om du vill kontakta oss på patientnämnden. Du kan också vända dig direkt till den mottagning eller verksamhet du är missnöjd med.


Alla som jobbar hos oss har tystnadsplikt och vår hjälp är kostnadsfri.

Vi är en hbtq-diplomerad verksamhet. Hbtq-diplomering innebär att vår personal fått kunskap om hbtq-personers livsvillkor samt hur normer kring kön och sexualitet påverkar hälsa och bemötande. Längst ner på sidan under rubriken Läs mer finns mer information om Region Västerbottens hbtq-diplomerade verksamheter.

Driftsform: Region

  • Vi handlägger klagomål/synpunkter som gäller:  

    • hälso- och sjukvård som bedrivs av Region Västerbotten 
    • hälso- och sjukvård som bedrivs av kommunal hälso- och sjukvård 
    • hälso- och sjukvård hos privata vårdgivare som har vårdavtal med Region Västerbotten 
    • offentligt finansierad tandvård. 

     

    När du vänder dig till oss får du kontakt med en handläggare som ger dig information om hur vården fungerar och hur du kan vara delaktig i din vård. 

    Om du är närstående krävs det att patienten ger sitt samtycke till att du får föra hens talan i ärendet. 

    Dina synpunkter framförs till berörd vårdgivare och ett skriftligt eller muntligt svar begärs om du önskar det. Det är vården som ska utreda och besvara frågor rörande hälso- och sjukvård/tandvård.  

    Här kan du läsa mer om hur du går till väga om du inte är nöjd med vården. 

  • Vi ansvarar för rekrytering och utbildning av stödpersoner. En stödperson kan utses till patienter som tvångsvårdas inom psykiatrin eller med stöd av smittskyddslagen. Patienten väljer själv om de vill ha kontakt med en stödperson.

    Här kan du läsa mer om vad en stödperson gör och hur man får en stödperson.

    Vill du bli stödperson?

    • Det krävs ingen speciell utbildning för att bli stödperson men det är önskvärt att du deltar i patientnämndens utbildningar och informationsmöten.
    • Du är genuint intresserad av människor och har förståelse för psykisk ohälsa och människor som har en utsatt livssituation.

    Om du är intresserad av att bli stödperson eller vill veta mer är du välkommen att kontakta patientnämnden

  • Om ditt ärende handlar om ersättningsfrågor bör du vända dig direkt till vårdgivaren, alternativt till patientförsäkringen LÖF om ärendet avser skadeståndsanspråk. 

    Här finns mer information om LÖF och ersättning vid patientskada.

  •  Du välkommen att kontakta oss och når oss via:

     

     

    • Brev: Patientnämnden, Region Västerbotten, 901 89 Umeå 

     

    • Telefon: 090-785 00 00 (växel) se telefontider ovan

Vi tar endast emot bokade besök. Du är välkommen att kontakta oss på det sätt som passar dig bäst. Se under vårt utbud för kontaktvägar.

Till toppen av sidan