Närakut Nacka, Nacka

Lasarettsvägen 6, Nacka Sjukhus, NACKA

Visa på kartaVägbeskrivning

Telefontider
DagÖppettiderKommentarer
Måndag08.30–09.15Endast efter besök
Tisdag08.30–09.15Endast efter besök
Onsdag08.30–09.15Endast efter besök
Torsdag08.30–09.15Endast efter besök
Fredag08.30–09.15Endast efter besök
LördagStängt
SöndagStängt
Växeltelefon

Öppettider
DagÖppettiderKommentarer
Måndag08.00–22.00
Tisdag08.00–22.00
Onsdag08.00–22.00
Torsdag08.00–22.00
Fredag08.00–22.00
Lördag08.00–22.00
Söndag08.00–22.00
Drop-in-tider
Måndag
08.00–22.00
Tisdag
08.00–22.00
Onsdag
08.00–22.00
Torsdag
08.00–22.00
Fredag
08.00–22.00
Lördag
08.00–22.00
Söndag
08.00–22.00

Besöksadress:
Lasarettsvägen 6, Nacka Sjukhus, NACKA
Län, kommun:
Stockholms län, Stockholm
Postadress:
Lasarettsvägen 4, 131 45 NACKA
Webbplats:
https://capio.se/hitta-mottagning/akutvard/narakut/nacka/

Vägbeskrivning

Hitta hit:

Buss till Ektorp Centrum. Bussar går från Slussen nr 409-414, 422 och 471. Från Tyresö buss nr 821 och från Värmdö buss 432-440 med byte vid Henriksdal. Från Handen buss 840 med byte vid Forum Nacka

Hitta på plats:

Ingång Huvudentrén Nacka Sjukhus, gå till korridor F och sedan till korridor H.

Innan du åker till närakuten, ring sjukvårdsrådgivningen på telefon 1177. Då får du råd vart du ska vända dig. På närakuten kan vuxna och barn i alla åldrar få hjälp med akuta sjukdomar och skador som inte är livshotande. Vid livsfara ring alltid 112. Närakuten är till för dig som behöver mer akut vård än din vårdcentral kan erbjuda. Till exempel misstänkta frakturer, hjärnskakning, sårskador, misstänkt lunginflammation och akuta allergiska problem. Vi har inga bokade tider utan hjälper dem som är sjukast först. För besvär som inte är akuta och för utredningar eller återbesök, ska du kontakta din ordinarie vårdcentral.

Driftsform: Privat

Närakuten är till för dig som behöver mer akut vård än din vårdcentral kan erbjuda. 
Till exempel:

  • misstänkt arm- eller benbrott
  • hjärnskakning
  • större sårskada
  • misstänkt lunginflammation
  • misstänkt blodpropp i ben
  • urinvägsinfektion med feber över 38 grader
  • akut smärta i magen med feber
  • akuta allergiska problem

Vi har inga bokade tider utan hjälper dem som är sjukast först. För besvär som inte är akuta och för utredningar eller återbesök, ska du kontakta din ordinarie vårdcentral.

Ring 1177 för råd innan du åker hit, så minskar risken att du får vänta i onödan. Sjuksköterskan på 1177 kan ge dig råd om du får bäst hjälp hos en närakut, akutmottagning på sjukhus, eller om du bör vända dig till din vårdcentral. 

Närakuterna har bara drop-in och vi hjälper dem som är svårast sjuka först. Du kan välja att åka till vilken närakut som helst. Det spelar ingen roll var du bor.

När du kommer till oss tar du en nummerlapp och sitter ner i väntrummet.

På närakuten kan vuxna och barn i alla åldrar få hjälp med akuta sjukdomar och skador som inte är livshotande. 

Ta med dig giltig legitimation till närakuten. Kommer du till närakuten med ditt sjuka barn behöver du ha med dig barnets fullständiga personnummer. Vi ser gärna att du betalar med kort.

Remisskrav

Du behöver ingen remiss för att komma till

närakuten

Åldersregler

Vi tar emot patienter i alla åldrar.

Bra att veta innan du åker till närakuten

För att underlätta både för dig och för oss finns här lite tips på saker du bör tänka på innan du åker till oss.

Ring 1177 för råd innan du åker hit, så minskar risken att du får vänta i onödan.

Mässling eller vattkoppor

Om du själv eller ditt barn har utslag och feber som kan bero på mässling eller vattkoppor ska ni inte gå direkt in på närakuten eftersom det finns risk att smitta andra patienter. 
Det finns en skylt utanför dörren där det står hur ni ska göra. 

Endast 1 medföljande per patient

Av patientsäkerhetsskäl samt för att undvika trängsel i våra lokaler, ber vi att endast 1 person följer med den som är sjuk in på närakuten. Vid hög belastning kan du som medföljande bli ombedd att vänta utanför. Tack för er förståelse.

Legitimation

Ta med dig giltig legitimation. Kommer du till närakuten med ditt sjuka barn behöver du ha med dig barnets fullständiga personnummer. 

Inga bokade besök


Du kan inte boka tid, utan vi hjälper den som är sjukast först. Därför är det svårt för oss att veta hur länge du kan få vänta. Vi förstår att ett akutbesök kan kännas stressande och att väntetiden kan bli lång, men vi kommer göra allt för att ta väl hand om dig.

Nummerlapp

När du kommer till oss tar du en nummerlapp och sitter ner i väntrummet. Ta fram din legitimation under tiden du väntar. Se till att du har barnets personnummer om ditt barn är sjukt. 

När ditt nummer visas på skärmen i väntrummet, blir du hänvisad till ett inskrivningsrum där en sjuksköterska tar emot dig. 

Träffa sjuksköterska

När du kommer till inskrivningen får du berätta för sjuksköterskan hur du mår och vad som har hänt. Sjuksköterskan kan göra vissa kontroller under samtalet och gör sedan en samlad bedömning av hur du mår just nu.

Bedömer sjuksköterskan att du är för svårt akut sjuk för att kunna få rätt hjälp på närakuten, kan du bli hänvisad till en akutmottagning på ett sjukhus. Du kan också få veta att du istället för närakuten bör kontakta din vårdcentral. Är du inte allvarligt sjuk kan sjuksköterskan ge dig råd om hur du själv ska vårda dig hemma.

Bedömer sjuksköterskan att du behöver få vård på närakuten blir du inskriven. Samtidigt betalar du för ditt besök. Utifrån den samlade bedömningen får du en prioritering bland de patienter som är inskrivna just då. Om du skulle bli sämre under tiden du väntar på att få träffa läkare så är det viktigt att du berättar det för sjuksköterskan.

Vi måste alltid hjälpa dem som är svårast sjuka först. Därför går det aldrig att säga hur länge du kan behöva vänta. Vi gör allt vi kan för att du ska slippa vänta längre än nödvändigt. Vissa patienter kan redan ha träffat en läkare eller sjuksköterska och väntar på svar från prover eller röntgen. Därför kan det se ut som om någon går före i kön.

Provtagning

Efter bedömningen hos sjuksköterskan får du kanske ta prover. Det kan till exempel vara EKG, blodtryck eller liknande. Proverna är till för att läkaren ska ha så mycket information som möjligt när hen träffar dig.

Efter det får du vänta tills det blir din tur att träffa läkaren. Hur lång tid det kan ta skiljer sig mycket beroende på hur många och hur svårt sjuka patienter som finns på närakuten just då.

Träffa läkaren

Du träffar läkaren som gör en undersökning. Utifrån vad läkaren kommer fram till kan du behöva ta fler prover. Det kan till exempel vara urinprov, blodprov, röntgen eller ultraljud. Läkaren behöver ofta resultatet från sådana prover för att kunna ordinera rätt behandling för dig.

Du kan behöva vänta lite på att få ta prover eller röntgas. Sedan behöver du vänta på att resultaten från proverna eller röntgen blir klara. Läkaren meddelar dig resultatet av prover eller röntgen. Samtidigt gör läkaren en utvärdering av den behandling som du kan ha fått under tiden du är på närakuten.

Du kan få ytterligare behandling eller råd innan du lämnar närakuten.

När du är klar

De flesta som kommer till oss får tillräcklig behandling för att kunna åka hem efteråt. Skulle läkaren bedöma att du behöver komma till en annan specialist kan vi ordna så att du får en remiss. 

När du kommit hem

Närakuten är ansluten till 1177 journal där du kan logga in och läsa i din journal i efterhand.

  • Kronans Apotek Nacka Närsjukhus (I entréhallen)

    Jourapotek
    Apotek C.W Scheele Klarabergsgatan 64 (Jourapotek, öppet alla dagar, dygnet runt)

  • Vänligen respektera foto- och filmningsförbud i våra lokaler.

  • På Nacka närakut finns varuautomater i varje väntrum. Det finns också ett café i entréhallen på Nacka närsjukhus.

  • Vid Nacka sjukhus finns flera parkeringsplatser för patienter och närstående. 

    På Locums webbplats kan du läsa mer om parkeringsplatser, taxa, parkeringstillstånd med mera på Nacka sjukhus.

  • På Nacka närakut finns skötbord på den ena patienttoaletten.

  • På Nacka närakut finns två patienttoaletter.

  • Du kan ha rätt till tolk om det behövs för att förstå informationen du får när du besöker oss. En tolk ska översätta det vårdpersonalen säger så att du förstår och kan påverka din vård.

    Det gäller både dig som talar ett annat språk och dig som har hörsel- eller talsvårigheter.

    Berätta om du vill ha tolkning när du kommer till närakuten. 
    Tolken kommer att vara med på telefon när ni träffar sjuksköterska eller läkare. Vi anlitar auktoriserade tolkar och det kostar ingenting för er.

    Engelska (English)

    You may be entitled to an interpreter if needed to understand the information provided during your visit. An interpreter will translate what the healthcare staff says so that you understand and can participate in your care.

    This applies both to those who speak a different language and those with hearing or speech difficulties.

    Please inform us if you require interpretation services when you arrive at the urgent care center. The interpreter will be available on the phone during your meeting with a nurse or doctor. We use authorized interpreters, and there is no cost to you for this service.

Till toppen av sidan