Resultat av patientenkät för vårdcentraler i Örebro län 2023
Innehållet gäller Örebro länPatienters synpunkter på vården är en viktig källa för att ständigt förbättra vården. Den nationella patientenkäten mäter patienternas upplevelse av vården och genomförs på samma sätt över hela landet.
Bemötande vid vårdmöte på vårdcentraler i Örebro län 2023
I patientenkäten delas bemötandet in i flera olika delar: emotionellt stöd, delaktighet, respekt/bemötande, kontinuitet och koordinering, information, tillgänglighet och huruvida vårdpersonalen erbjöd patienten att diskutera levnadsvanor. Helhetsintrycket är en sammanvägning av alla delarna.
Svarsfrekvensen låg på drygt 40 procent och 2 422 personer i länet svarade på enkäten.
Siffran motsvarar andel patienter som svarat att de är nöjda eller mycket nöjda. Skalan är 0-100%.
Vårdcentral | Resultat |
---|---|
Medel för alla vårdcentraler i Örebro län | 78 % |
Adolfsbergs vårdcentral | 80 % |
Askersunds vårdcentral | 74 % |
Baggängens vårdcentral | 74 % |
Brickebackens vårdcentral | 81 % |
Brickegårdens vårdcentral | 74 % |
Capio Vårdcentral Haga | 75 % |
Capio vårdcentral Hallsberg | 79 % |
Capio Vårdcentral Lekeberg | 87 % |
Freja vårdcentral | 82 % |
Hällefors vårdcentral | 79 % |
Karla vårdcentral | 63 % |
Karolina vårdcentral | 78 % |
Kopparbergs vårdcentral | 72 % |
Kumla vårdcentral | 67 % |
Laxå vårdcentral | 83 % |
Lillåns vårdcentral | 83 % |
Lindesbergs vårdcentral | 71 % |
Mikaeli vårdcentral | 84 % |
Nora vårdcentral | 82 % |
Odensbackens vårdcentral | 78 % |
Olaus Petri vårdcentral | 75 % |
Pilgårdens vårdcentral | 78 % |
Skebäcks vårdcentral | 78 % |
Storå vårdcentral | 88 % |
Tybble vårdcentral | 78 % |
Varberga vårdcentral | 83 % |
Vivalla/Lundby vårdcentral | 76 % |
Ängens vårdcentral | 77 % |
Här kan du jämföra resultaten från Örebro län med resten av landet: patientenkat.se
Observera att siffrorna ovan är de som gäller för helhetsintrycket. Det är alltså denna dimension du ska jämföra med.
Vilka frågor ingår i helhetsintrycket?
- Emotionellt stöd
Upplevde patienten att vårdpersonalen var lyhörda inför patientens känslor av exempelvis oro eller smärta? Upplevde patienten stöd? - Delaktighet och involvering
Kände sig patienten involverad och delaktig i sin vård och beslut som rör vården? - Respekt och bemötande
Hur patienten upplevde bemötandet från vårdpersonalen. - Kontinuitet och koordinering
Hur upplevde patienten att vårdens samordning och uppföljning fungerade? - Information och kunskap
Upplevde patienten att hen fick den information hen behövde vid vårdmötet? - Tillgänglighet
Hur lätt var det att komma i kontakt med vården och få ett vårdbesök?