Vårdgaranti
Du har alltid rätt att få en medicinsk bedömning när du kontaktar vården. Vårdgarantin styr så att du får den vård som vårdpersonalen tycker att du ska få inom en viss tid. Den som har störst behov av vård får den alltid först.

En kortare version av den här texten finns även på lättläst svenska.
Se till att du får information från rätt region. Du kan ändra region högst upp på sidan.
Den nationella vårdgarantin
Detta gäller enligt den nationella vårdgarantin:
Kontakt med primärvården samma dag
Du ska få kontakt med den vårdcentral som du har valt att tillhöra samma dag som du söker vård. Att välja en vårdcentral kallas att vara listad på en vårdcentral.
Kontakten kan ske till exempel genom ett telefonsamtal, ett besök eller ett videosamtal.
Vårdgarantin gäller även på andra mottagningar inom primärvården där du inte kan lista dig.
Vad är primärvård?
Med primärvård menas till exempel vårdcentraler, ungdomsmottagningar, barnmorskemottagningar och barnavårdscentraler.
Medicinsk bedömning av en legitimerad vårdpersonal inom tre dagar
Du ska få en medicinsk bedömning av en läkare eller annan legitimerad hälso- och sjukvårdspersonal inom primärvården. Det ska ske inom högst tre dagar.
Den medicinska bedömningen kan göras vid ett besök eller genom till exempel ett videosamtal.
Besök på en specialistmottagning inom 90 dagar
Personalen i primärvården som gör bedömningen skickar en remiss till en specialistmottagning. Där görs en bedömning av vilket behov du har och hur du kan få hjälp.
Du ska få en tid inom 90 dagar om specialistmottagningen bestämmer att du ska få specialistvård. Det gäller också om du söker själv, utan remiss från en läkare.
Egen vårdbegäran
En del mottagningar vill att du skriver en så kallad egen vårdbegäran. Den kan även kallas egenremiss eller egenanmälan. Kontakta den mottagning som du vill komma till och fråga om du ska skicka in en egen vårdbegäran.
Ibland kan specialistmottagningen i stället välja att hänvisa dig till någon annan vårdmottagning. Du kan också få råd om vad du kan göra själv för att lindra dina besvär.
Behandling påbörjad inom 90 dagar
Du ska få tid för behandling inom 90 dagar, räknat från det att vårdpersonalen tillsammans med dig beslutade om behandlingen. En behandling kan till exempel vara en operation.
Andra tidsgränser
Regionerna kan ha andra tidsgränser än vad som gäller enligt den nationella vårdgarantin. Tidsgränserna kan vara kortare. De kan inte vara längre.
Vårdgaranti i Kalmar län
Om Region Kalmar län inte kan erbjuda besök eller behandling inom vårdgarantin har du som patient möjlighet att åberopa vårdgarantin. Att åberopa vårdgarantin innebär att Region Kalmar län försöker hitta en ny vårdgivare åt dig där besök kan erbjudas inom vårdgarantins tidsgränser.
Var du erbjuds vård beror på:
- Väntetider
- Operationsmöjligheter
- Region Kalmar läns avtal med andra vårdgivare
- Möjligheten att få vård i andra regioner eller privata vårdgivare i andra regioner.
När ditt ärende bedöms utifrån vårdgarantin tar vården bland annat hänsyn till:
- Om du på grund av medicinska skäl inte bör byta vårdgivare
- Om väntetiden går över tidsgränsen vid fall av medicinsk service såsom laboratorie- och röntgenundersökning
- Om besöket gäller hjälpmedelsförsörjning, undantag av utprovning av hörapparater
- Om besöket är ett återbesök
När du som patient utnyttjat din vårdgaranti i annan region tas du bort från väntelistan i Region Kalmar län.
Det är Region Kalmar län som beslutar vilken vårdgivare du kommer till. En remiss skickas till den nya vårdgivaren som gör en bedömning och sedan skickar en kallelse.
Vad händer om jag inte får vård inom vårdgarantin?
Om din mottagning inte kan ge dig vård inom tidsgränserna för vårdgarantin, ska du erbjudas vård på en annan mottagning. Den nya mottagningen kan finnas i din egen region, eller i en annan region.
Du kan inte välja vilken mottagning du ska hänvisas till om du vill använda dig av vårdgarantin.
Du kan tacka nej
Du kan tacka nej till erbjudandet om vård på en annan mottagning. Då avstår du från vårdgarantin. Det kan göra att du får vänta längre på vård.
Om du ångrar att du tackade nej
Kontakta mottagningen där du blev erbjuden vård om du ångrar att du tackade nej. Vårdgarantin börjar räknas på nytt från det datum du meddelade att du ändrade dig.
Ersättning för extra kostnader
Du kan få ersättning för de extra kostnader du kan få om du blir hänvisad till en annan mottagning. Det gäller till exempel vissa resor. Du kan inte få ersättning för extra kostnader om du själv väljer var du ska få vård. Kontakta din region för att få veta vad som gäller för dig.
Du ska få information om vårdgarantin
Fråga om vårdgarantin på mottagningen där du väntar på vård. Din region är skyldig att ge dig informationen du behöver för att vara delaktig i din vård. Du ska till exempel få följande information:
- hur vårdgarantin fungerar
- ungefär hur länge du kan behöva vänta på vård enligt vårdgarantin
- vilka följder det kan bli för dig beroende på vilka val du gör.
I en del regioner finns det också ett väntetidskansli eller liknande som du kan kontakta om du har frågor.
Vårdgarantin gäller bara i din region
Vårdgarantin gäller bara i den region där du är folkbokförd. Du måste också vara listad på vårdcentralen där du söker vård för att vårdgarantin ska gälla.
Du som väljer att söka vård i en annan region är inte garanterad att få vård inom någon bestämd tid. Det som avgör hur fort du ska få vård är ditt behov av vård. Den person som har störst behov får vård först, oavsett var personen är folkbokförd.
Några regioner har särskilda överenskommelser. Det gör att vårdgarantin kan gälla även i andra regioner än där du bor. Fråga vårdpersonalen för att få veta om det är så i din region.
Så här går det till för dig som patient
När din remiss tas emot sker först en bedömning kring själva remissen och de symtom som beskrivs. Därefter görs en bedömning om det medicinska behovet. Utifrån dessa avvägningar görs sedan en bedömning om hur snabbt vården kan ta emot dig. Om du inte kan få en tid inom vårdgarantins gränser ska du få erbjudande om att åberopa vårdgarantin.
Som patient behöver du ta ställning till Region Kalmar läns erbjudande om att hitta andra vårdgivare för ditt ärende samt om du accepterar det erbjudande som Region Kalmar län ger.
Erbjudande om att åberopa vårdgarantin
Du behöver svara ja eller nej på Region Kalmar läns erbjudande så fort som möjligt för att regionen ska kunna hantera ditt ärende på bästa sätt.
- Om du svarar ja på erbjudandet kommer Region Kalmar län att försöka hitta en vårdgivare som kan ta emot dig inom vårdgarantins tidsgränser. I första hand försöker regionen hitta vårdgivare i Kalmar län och först därefter utanför länet.
- Om du svarar nej på erbjudandet kvarstår du i kön hos Region Kalmar län. Detta innebär att Region Kalmar län inte kommer att försöka hitta andra vårdgivare för att påskynda hanteringen av ditt ärende.
Erbjudande om aktuell vårdgivare
När Region Kalmar läns vårdlotsar har hittat en annan vårdgivare kommer du att få ett nytt erbjudande. Du behöver svara ja eller nej på Region Kalmar läns erbjudande så fort som möjligt för att vårdlotsarna ska kunna hantera ditt ärende på bästa sätt.
Erbjudandet talar om vilken vårdgivare som är aktuell och var i landet vårdgivaren finns.
- Om du svarar ja på erbjudandet kommer Region Kalmar län att skicka din remiss och nödvändiga medicinska uppgifter till vårdgivaren som tar över ansvaret för ditt ärende. Kallelse till ditt besök skickas ut av den nya vårdgivaren.
- Om du svarar nej på erbjudandet kvarstår du i kön hos Region Kalmar län. Detta innebär att Region Kalmar län inte kommer att försöka hitta andra vårdgivare för att påskynda hanteringen av ditt ärende.
Om Region Kalmar läns vårdlotsar inte hittat en annan vårdgivare
Om Region Kalmar läns vårdlotsar inte kan hitta en vårdgivare som kan ta emot ditt ärende inom vårdgarantins gränser kommer du att meddelas om detta och kvarstå i kön hos Region Kalmar län.
När gäller inte vårdgarantin?
Vårdgarantin gäller inte för exempelvis följande situationer:
- Vårdgarantin gäller inte för återbesök.
- Vårdgarantin gäller inte om du av medicinska skäl bör vänta längre än garantins tidsgränser.
- Vårdgarantin gäller inte för medicinsk service, till exempel laboratorieundersökningar.
- Vårdgarantin gäller inte för utredningar och undersökningar som till exempel röntgen, provtagningar och tester.
- Vårdgarantin gäller inte när du ska få ett hjälpmedel, med undantag för utprovning av hörapparater.
- Vårdgarantin gäller inte om du väljer att söka vård hos en privat vårdgivare som inte finansieras med skattemedel eller som saknar avtal med en region. Fråga vårdgivaren om du är osäker på om vårdgarantin gäller.
- Vårdgarantin gäller inte för tandvård, men det finns en del undantag. Det kan till exempel vara tandvård som ingår som en del av en behandling av en sjukdom. Fråga vårdgivaren om du är osäker på om vårdgarantin gäller.
Väntetider i vården
Det finns en nationell webbplats för uppföljning av vårdgaranti och väntetider. På webbplatsen kan du se väntetiderna inom alla regioner i Sverige.
Kostnader och ersättningar i samband med vårdgaranti
Nyttjande av vårdgarantin ska inte medföra extra kostnader för dig som patient. Det innebär att du ersätts för rese- och boendekostnader. Din sjukresa är kostnadsfri om du reser i den allmänna kollektivtrafiken, så som buss eller tåg.
Obs! Tänk på att spara ditt vårdgivarkvitto/intyg från den klinik som du remitteras till och alla eventuella kvitton för rese- eller boendekostnader. Detta är nödvändigt för att du sedan ska få ersättning.
Vad gäller patientavgift, betalar du den avgift som gäller hos aktuell vårdgivare. Det innebär att patientavgiften kan variera beroende på i vilken region vården ges. Oavsett, ska den inkluderas i högkostnadsskyddet. Är patientavgiften högre än i Region Kalmar län ersätts inte mellanskillnaden.
Resor
Biljetter ordnar du som patient i första hand själv genom kollektivt transportmedel.
Vid behov av annat färdmedel kontaktar du Kalmar länstrafik, Beställningscentralen, för att boka din resa. Vårdintyg krävs.
Beställningscentralen kan även hjälpa dig med färdplan om du är osäker på vilka avgångar du ska välja.
Väljer du resa med egen bil dras en egenavgift på 155 kronor per enkel resa av från din ersättning och du ersätts du med 25 kronor per mil.
Om du använt egen bil, ange hur många kilometer du har kört på vårdgivarkvittot eller intyget från den vårdgivare du har fått din vård hos.
Här kan du läsa mer om sjukresor.
Boende
Boende bokar du genom att kontakta Regionservice kundtjänst.
Högkostnadsskydd
Vid vårdbesök utanför Kalmar län behöver du visa att du har uppnått frikortsgränsen. Ett intyg på att du har e-frikort kan din vårdmottagning skriva ut åt dig. Du kan också få ditt högkostnadskort (motsvarande stämpelkort) utskrivet. Kontakta din vårdmottagning eller kundservice för faktura- och frikortsfrågor.
E-post: fakturaservice@regionkalmar.se
Kontaktuppgifter
Beställningscentralen för resor
010-357 50 50, vardagar 08.00-17.00.
Bokningsförfrågan för boende
E-post: patienthotell@regionkalmar.se Inga personuppgifter ska skickas via e-post.
Kundtjänst: 010-358 42 22, vardagar 08.00-16.00 Välj alternativ 5; patient- och anhörigboende.
Region Kalmar län, växelnummer: 010-358 40 00
För frågor om vårdgarantin och ditt ärende
Kontakta Region Kalmar läns vårdlots genom telefon eller mejl.
Region Kalmar läns vårdlots: 010-35 80 555, måndag – torsdag klockan 10:00-11:30.
E-post: vardlots@regionkalmar.se Inga personuppgifter ska skickas via e-post