Boka, omboka eller avboka en tid

Sms-påminnelse inför din bokade tid

Innehållet gäller Jönköpings län

Du kan få påminnelser om din bokade tid i hälso- och sjukvården och Folktandvården via sms. Det är smidigt och minskar risken för att du ska missa en bokad tid.

Sms-påminnelser skickas inte för din bokade tid till:

  • ungdomsmottagningar
  • barnahus
  • röntgen
  • cellprovtagning
  • mammografi.

Oftast får du en sms-påminnelse några dagar före ditt bokade besök och även samma dag. Det skiljer sig åt när du får dina sms-påminnelser, beroende på hos vilken mottagning du har din bokade tid. Fråga din mottagning om vad som gäller.

Om du uteblir från en bokad tid måste du ändå betala för besöket, även om du inte har fått någon sms-påminnelse.

Prata med din mottagning/klinik för att få veta mer om sms-påminnelser och få hjälp.

Så aktiverar du sms-påminnelser

Sms-påminnelser inför din bokade tid i vården

Om du vill ha ett sms som påminnelse inför din bokade tid i vården kan du aktivera sms-påminnelser genom att logga in: Sms-påminnelse inför din bokade tid

När du loggat in kan du:

  • aktivera påminnelser via sms
  • inaktivera påminnelser via sms
  • ändra mobilnummer
  • blockera sms från en mottagning du inte vill ha sms-påminnelser ifrån

Du aktiverar bara ett enda mobilnummer för sms-påminnelser. För den som är under 18 år, har en god man eller en förmyndare kan ytterligare ett nummer för sms-påminnelse anges.

Som vårdnadshavare kan du få sms-påminnelse för ditt barn tills barnet är 13 år.

Barn som fyllt 13 år bestämmer själv om vårdnadshavare ska få sms-påminnelse inför den bokade tiden.

När man fyller 18 år försvinner inte vårdnadshavarens mobilnummer automatiskt. Man får själv logga in och ta bort mobilnumret, eller prata med personalen i receptionen på sin vårdmottagning.

Vill du veta mer eller har frågor om sms-påminnelser kan du ringa till Region Jönköpings läns kontaktcenter, telefon 010-241 00 00.

Sms-påminnelser inför din bokade tid till barnhälsovården, kvinnohälsovården och Folktandvården

Kontakta din mottagning/tandvårdsklinik för att aktivera sms-påminnelser.

Så ändrar du telefonnummer för dina sms-påminnelser

Om du byter mobilnummer finns det två sätt att ändra ditt nummer för sms-påminnelse beroende på vilka val du har gjort.

Om du har valt att dela ditt mobilnummer i dina personliga inställningar

Om du i dina personliga inställningar på 1177 har valt att dela ditt mobilnummer, så ska du ändra ditt nummer på din inställningssida. Det delade numret används både till aviseringar från 1177 och till sms-påminnelser inför dina bokade tider.

Om du inte valt att dela ditt mobilnummer i dina personliga inställningar

Om du i dina personliga inställningar på 1177 inte har valt att dela ditt telefonnummer så behöver du anmäla en ändring av ditt telefonnummer via e-tjänsten Sms-påminnelse inför din bokade tid

Så inaktiverar du sms-påminnelser

Om du inte längre vill ha sms-påminnelser från vården, kan du inaktivera sms-påminnelser via e-tjänsten Sms-påminnelse inför din bokade tid

Sms-påminnelser inför din bokade tid till barnhälsovården, kvinnohälsovården och Folktandvården

Kontakta din mottagning/tandvårdsklinik för att ändra telefonnummer och inaktivera sms-påminnelser.

Aktuella artiklar

Att logga in på 1177.se

För att logga in på 1177 behöver du ha ett svenskt personnummer och en e-legitimation, antingen BankID eller Freja+.

Support för e-tjänster på 1177.se

Här kan du se aktuell information och kontakta vår tekniska support.

Till toppen av sidan