Så utvecklas barn av att leka
Leken är viktig för barnets utveckling. I leken övar barnet på olika förmågor, lär sig samspela med andra och utforskar hur saker fungerar. Det är också ett sätt att bearbeta händelser. Du kan uppmuntra och vägleda ditt barn till lek på olika sätt. Att leka tillsammans med barnet kan göra att ni får en närmare relation.

Vad är lek?
Barn har en medfödd lust att utforska sin omvärld. Det gör de genom leken. Barnets nyfikenhet driver barnet till spontan lek där hen utvecklar sin fantasi och övar på olika saker. Det är vanligt att lekarna upprepas.
Att leka är ett slags kreativt skapande som kräver totalt fokus. Ett barn som leker är ofta helt i nuet och glömmer lätt bort annat runt omkring. När leken ska avbrytas kan barnet behöva få veta det en stund innan. Små barn kan också behöva hjälp att avrunda leken.
Vad lär sig barn i leken?
Genom leken lär sig barn om sig själva och om andra. De övar sig på olika saker och lär sig också att förstå verkligheten. Till exempel kan leken hjälpa barnet med följande saker:
- Barnet lär sig att kontrollera sin kropp och lär känna sin omgivning.
- Barnet utvecklar sitt språk, sin kreativitet och sin fantasi.
- Barnet lär sig att samspela med andra, känna empati och hantera sina känslor.
- Barnet lär sig att lösa konflikter, uttrycka sin vilja och lita på sig själv.
- Barnet bearbetar upplevelser, händelser och intryck.
- Barnet lär sig förstå olika begrepp och tränar på att koncentrera sig, tänka kritiskt och lösa problem.
Hur leker barn i olika åldrar?
Lekarna förändras i takt med att barnets förmågor utvecklas. Här nedan beskriver vi hur barnet utvecklas i olika åldrar och hur det hänger ihop med olika typer av lekar som barnet lär sig av. Alla barn är olika och därför är åldersgränserna inte exakta.
Barn upp till ett år
Den första leken uppstår i samspelet mellan det lilla barnet och de som finns i barnets närhet. I början handlar leken om att titta, lyssna, smaka, känna och att härma prat och rörelser.
Lär sig tillit genom tittut
Tittut är ofta en av de första lekarna. Någon gömmer sitt ansikte under några sekunder, men kommer alltid tillbaka. Barnet lär sig att lita på andra och att känna sig tryggt. Samtidigt lär sig barnet att någon eller något kan finnas där fast det inte syns.
Du kan också gömma en leksak och låta barnet hitta den, till exempel genom att dra bort en filt.
Utvecklar sin kommunikation och sin röst
Barnet lyssnar på dig och kommunicerar med sin omgivning redan från födseln. När du pratar, skojar och leker med barnet så utvecklar hen sin kommunikation och sitt språk.
Först använder barnet ögonkontakt, och börjar sedan jollra och härma hur andra pratar. Barnets förmåga att kommunicera blir bättre när du upprepar vad barnet säger. Under det första året passar det därför bra med lekar där ni härmar varandra. Barnet övar samtidigt på att turas om och samspela, vilket är en viktig del av kommunikationen.
Ni kan till exempel sjunga sånger, säga ramsor och leka fingerlekar eller klapplekar.
Lär sig använda händerna
När barnet börjar använda sina händer utforskar hen saker genom att känna på olika former och material. Det kan vara spännande att leka med sand eller att hälla och plaska med vatten. Så småningom blir det en rolig utmaning att lägga klossar i en låda eller att öppna och stänga en lucka.
En rolig lek kan också vara att skapa ljud genom att till exempel slå på grytor med vispar och skedar. Det är stärkande för barnets självförtroende att hen själv kan få saker att hända, och att öva på det om och om igen.
Rör sig mer och mer
Det lilla barnet kan leka när det ligger på golvet, och när barnet rör sig mer förändras leken. Att krypa efter en boll eller dra en leksaksvagn hjälper barnet att utveckla sin förmåga att krypa, gå och förflytta sig snabbare.
Ett till tre år

Barn mellan ett och tre år tycker ofta om att vara tillsammans med andra barn i sin egen ålder och storlek. De härmar gärna varandra och leker samma lekar. Barnen leker oftast inte med varandra, utan bredvid varandra.
Det är också vanligt att barnet vill vara nära sina föräldrar och göra som de vuxna gör. De hjälper gärna till att hämta saker, duka eller pratar i låtsasmobil. Leken blir ett sätt för barnet att förstå vad det är med om och att öva på att göra vardagliga saker själv.
I leken tränas samspel med andra
När barn är tillsammans kan de busa och skoja ihop. Det är också vanligt att det blir bråk. Små barn kan inte ta andras perspektiv utan behöver lära sig att dela med sig, inte ta saker från andra och säga nej.
Du kan hjälpa barnet att hantera frustrationer genom att sätta ord på känslor och vägleda hen genom att visa och berätta hur man gör. "Jag hör att du är arg. Nu får vi vänta lite. Snart får du leka med bollen.”
Lär sig prata genom leken
Mellan ett och två år lär sig barnet många nya ord, och då brukar det bli spännande att leka låtsaslekar med ord och begrepp som är kopplade till verkligheten. Det är ett sätt för barnet att utforska hur olika situationer och saker fungerar.
När du leker tillsammans med barnet får leken mer innehåll och språk. Det hjälper barnet att förstå mer om världen, att öka sitt ordförråd och bli bättre på att uttrycka sig. Här är några exempel på lekar som hjälper barnet att utveckla sitt språk:
- klä ut sig
- laga låtsasmat
- sjunga sånger
- säga rim och ramsor.
- läsa pekböcker, böcker och berätta sagor.
De yngsta barnen behöver vuxnas hjälp för att titta i en bok eller lyssna på en kort saga. Du kan prata med barnet om innehållet och uppmärksamma vad hen tittar eller lyssnar på. Det är vanligt att barnet vill höra samma berättelse gång på gång. Det hjälper hen att lära sig och förstå hur något hänger ihop.
Tankeförmågan utvecklas i leken
I tvåårsåldern är det vanligt att barn börjar undersöka, jämföra och sortera saker som hör ihop. Att organisera och konstruera blir en del av leken. Det är också en övning i att koncentrera sig och att lösa problem. De flesta barn kan fokusera kortare stunder och leken skiftar mellan vad de vill göra.
Här är exempel på lekar:
- lägga pussel av olika slag
- stapla klossar
- bygga med stora legobitar eller magnetbitar
- bygga tågbana
- sortera gosedjuren eller familjens skor i hallen
- ge gosedjuren mat och bädda ner dem.
Många rörliga lekar
När barnet lär sig gå blir det lättare att upptäcka omgivningen. Att leka ute, springa på stigar, klättra på stenar och utforska lekplatser hjälper barnet att lära sig kontrollera kroppen och att utveckla sin självständighet.
Barnet lär sig att gå på tå, hoppa jämfota och gå balansgång när motoriken blir bättre. Då kan det vara roligt och utmanande att bygga banor där barnet får hoppa mellan stenar, balansera på stockar eller smyga fram.
Här är exempel på fler lekar:
- leka med bollar
- springa tillsammans och jaga varandra
- cykla på balanscykel eller trehjuling.
Så ritar och pysslar barnet
Små barn kan enklast börja måla med fingerfärg. När barnet börjar rita med krita så blir märken på pappret till klotter. Så småningom blir rörelserna mer kontrollerade och upprepas så att kritan förs fram och tillbaka eller i cirklar.
I den här åldern kan du till exempel låta barnet rita eller måla med tjocka kritor, pennor, grova penslar och fingerfärg.
Barnet kan leka med lera eller göra enkla pyssel, som att sätta klistermärken på saker.
Tre till fem år
Barn mellan tre och fem år leker ofta i mindre grupper eller två och två. De leker både med och bredvid varandra. Många tycker om att se på när större barn leker.
Fantasi och rollekar
Fyraåringar leker mycket fantasilekar, och ibland kan barnet ha svårt att skilja på fantasi och verklighet. Ofta är det roligt att klä ut sig och låtsas vara någon annan. I leken testar barnet olika situationer och roller, som att vara pirat, doktor eller leka familj.
Rollek i grupp kan vara väldigt engagerande och hålla på långa stunder. I leken tränar barnet på att förstå sina egna och andras känslor.
Barnet testar olika beteenden, hur det är att styra över andra och att lösa konflikter. Barn som är fyra år och uppåt blir allt bättre på att förstå hur andra tänker. Då går det lättare att samarbeta och kompromissa. Det brukar också vara viktigt att alla följer gruppens regler.
Leken är också ett sätt för barnet att bearbeta upplevelser, händelser och intryck. Att barnet leker kring något som har hänt hjälper hen att vara i kontakt med känslorna och må bättre.
Låt barnet planera leken
Många barn har nu förmåga att tänka framåt och tycker att det är roligt att bestämma och göra upp planer för sådant som ska göras. Det kan till exempel vara att bygga en bana, måla ett slott eller bestämma vilka roller olika personer eller figurer ska ha i leken.
Leken kan bli mer fysisk
Barnet utvecklas kroppsligt och blir starkare i den här åldern. Därför behöver barnet plats för lekar där hen kan röra sig ordentligt, till exempel springa, hoppa, klättra och dansa.
Här är några exempel på lekar:
- sätt på musik och låt barnet röra sig och dansa
- bygg banor
- lek kull eller härmlekar som Följa John
- lek ute i naturen
- cykla.

Lyssna på sagor och hitta på berättelser
Samtidigt som språket utvecklas mer får barnet större förståelse för världen och vill veta allt mer. Det är vanligt att barnet ställer många frågor och vill prata om, diskutera och förklara saker. Ni kan hitta på sagor tillsammans eller titta på bilder på barnet som liten medan du berättar. Du kan också uppmuntra barnet att berätta en egen saga eller något som har hänt tidigare.
Rim och ramsor är ett roligt sätt att fortsätta utveckla språket. Att skoja tillsammans, leka med orden eller härma varandra är lekfulla sätt för barnet att lära sig hur språket fungerar.
Rita, pyssla och bygga
Barnet blir bättre på att använda händerna och fingrarna. Låt barnet rita olika figurer och öva på att skriva bokstäver. När barnet är runt fyra år brukar hen kunna rita en huvudfoting.
Finmotoriken utvecklas när barnet gör små rörelser med händer och fingrar. Det finns många sorters pyssel som hjälper barnen att utveckla sin fingerfärdighet.
Här är några exempel på lekar:
- lägga pärlplattor
- trä halsband
- skapa figurer i lera
- klippa med barnsax.
Barnet blir också bättre på att konstruera olika saker, till exempel att bygga med lego eller göra en koja. Det är lekar som hjälper barnet att utveckla sin kreativitet och sin motorik.
Fem till sju år
Barn mellan fem och sju år leker gärna i grupp, men de har fortfarande behov av att också leka ensamma. Ibland leker de bredvid varandra.
I sexårsåldern har många barn perioder då de behöver få vara mer självständiga. Det kan märkas genom att barnet vill vara mer med kompisar, eller leka och klara saker på egen hand.
Mer avancerade lekar, tävlingar och byggen
Runt sexårsåldern brukar rättvisa och regler bli allt viktigare för barn. Det är också en del i utvecklingen att pröva sin förmåga och tävla mot andra. Därför kan det vara en rolig utmaning med olika sporter.
Att följa instruktioner och bygga med lego eller andra typer av konstruktioner brukar vara spännande för barn i den här åldern.
Testa att leka mer avancerade lekar eller brädspel med olika regler. En del gillar lekar där man rör sig som hela havet stormar, femkamp eller hoppa hage.
Rollekarna utvecklas
Barnet börjar bli bättre på att skilja på fantasi och verklighet. Precis som yngre barn tycker många barn i den här åldern att det är roligt att låtsas vara någon annan och att leka rollekar tillsammans. Men berättelsen och idéerna som barnen bygger lekarna på blir mer avancerade med åldern. Det kan vara lekar om att åka på äventyr eller vara en familj. Det kan också handla om karaktärer från sådant som barnen har sett på tv eller i tv-spel.
Barnet lär sig att hantera konflikter när det uppstår svårigheter i leken med andra. Hur barnet väljer att svara och agera blir också en övning i att ta ansvar för sig själv och uttrycka sin vilja. När du och andra lyssnar på barnet förstår barnet att det hen känner och tycker är viktigt. Det lär barnet att lita på sig själv och att känna sig värdefull.
Experimenterar och utforskar fakta och idéer
Barnets förmåga till abstrakt tänkande utvecklas mycket under den här perioden. Det innebär att barnet kan tänka mer på saker som till exempel fanns förr i tiden, eller idéer om sådant man inte kan ta på. Det är vanligt att barn i den här åldern utvecklar ett stort intresse för något speciellt. Till exempel fakta om rymden, om dinosaurier eller att experimentera och undersöka hur olika saker fungerar.
Låt barnet upptäcka sin värld genom att till exempel göra något av följande:
- vara ute i naturen
- göra utflykter
- besöka bibliotek och museer
- samla på vissa saker och organisera dem.
Genom leken övar barnet på att koncentrera sig, lösa mer avancerade problem och tänka kritiskt. Det är en bra tid att börja lära barnet enkel matte, almanackan och klockan, om barnet visar intresse.

Var lekfull med språket
För att hjälpa barnet att utveckla språket kan ni tänka ut rim och leka ordlekar tillsammans. Gåtor brukar också vara spännande och ett sätt för barnet att leka med tankar och begrepp.
Testa att hitta på sagor tillsammans, eller läs en halv saga och låt barnet fantisera och berätta slutet själv.
Ritar med olika former och gör mer detaljerade pyssel
Vid fem år brukar barnet kunna använda sig av geometriska former för att göra figurer. En figur kan exempelvis bestå av en rektangel eller triangel som föreställer kroppen, en cirkel för huvudet och långsmala rektanglar som föreställer armar och ben.
När barnet får längre fingrar blir det lättare att pyssla med mer detaljerade saker. Tänk ut idéer tillsammans på saker man kan tillverka själv. Till exempel en klocka i kartong, eller en bok där ni kan klistra in utklippta bilder som ett kollage.
Sju till tio år

Barn mellan sju och tio år leker ofta två eller tre tillsammans, men också i större grupper. Leken har nu mer tydliga regler. I den här åldern kan barn också utveckla egna lekar med regler som de kommer överens om. En del lekar har de lärt sig av vuxna eller äldre barn, till exempel tjuv och polis eller kurragömma. Vanliga regellekar är bollspel, som fotboll och brännboll.
Ensamtid och skapande
En del barn kan bli lite mer inåtvända och drömmande i den här åldern. Många har behov av att få vara för sig själva ibland. Leken kan övergå i skapande som att skriva, måla, pyssla eller bygga.
Det är också vanligt att barnen är kreativa tillsammans, genom att till exempel skapa danser, göra pjäser eller berätta historier.
Hemliga språk och ordvitsar
Språket och det logiska tänkandet utvecklas ännu mer, och många barn leker med att använda hemliga språk eller tecken som inte alla kan läsa. Att barnet förstår bättre hur språket fungerar kan också märkas på humorn och att barnet leker med ordvitsar.
Om ditt barn brukar spela dataspel kan du spela tillsammans med barnet och prata om vad som händer i spelet.
Ritar mer verklighetstroget
När barn i den här åldern ritar försöker de återge verkligheten mer som den är. Barnet försöker ge föremål rätt proportioner och djup i bilden.
Hur kan jag som vuxen uppmuntra lek?
Relationen med ditt barn stärks om du som vuxen leker med hen minst en kvart om dagen. Här är några exempel på hur du kan uppmuntra lek.
Låt barnet välja lek
Barn behöver möjlighet att få leka fritt. Lyssna på barnets idéer och låt barnet välja lek utifrån sina intressen och vad hen vill göra. Följ barnet och lek på det sätt som hen vill.
Ge tid åt ditt barns lek
Det krävs tid för att leken ska komma i gång ordentligt. Därför är det viktigt att barn får tid att leka färdigt utan avbrott. Kanske kan du vänta en stund med middagen eller en planerad utflykt?
Skapa utrymme för lek
För rollekar krävs en plats som lätt går att förändra. Med en filt och några kuddar kan barnet enkelt göra en koja under ett bord. Utomhus finns mycket utrymme. Lek utomhus. Helst varje dag.
Vägled barnen
Lär barnet säga ifrån om någon behandlar hen på ett sätt som hen inte tycker om. Du kan prata med barnet om det vid ett lugnt tillfälle. Blanda dig bara i leken om någon riskerar att skadas.
Ta fram något att rita med
Hjälp ditt barn att skapa genom att ta fram till exempel pennor eller målarfärg.
Som vuxen kan du vara med i barnets bildskapande genom att rita sådant som barnet känner igen och som du vet att barnet tycker om. Du kan till exempel rita linjerna i en figur och låta barnet färglägga.
Det finns böcker som ger tips på hur man kan måla eller pyssla, till exempel på biblioteket.
Hur ska jag förhålla mig till krigslekar?
Många barn tycker om att leka med leksakspistoler och andra leksaksvapen. Leken kan vara ett sätt för barnet att bearbeta känslor och upplevelser, som inte behöver ha med krig att göra. Det viktigaste är att barnet har någon vuxen att prata med. Då kan du som vuxen också förklara hur du tänker kring saken.
Teckningar av krig och våld
Barn ritar ibland teckningar med inslag av krig, våld och andra skrämmande händelser. Det finns många tänkbara orsaker till att barn gör det. Det kan bero på att barnet har hört eller sett vissa saker. Barn kan också tycka att det är spännande med sådana teman. En del är fascinerade av hjälteberättelser där vapen och strider ingår.
Som vuxen kan du prata med ditt barn om teckningen för att ta reda på om hen vill berätta något om den.
Att barn använder mörka färger i sina bilder ska inte tolkas som tecken på att de mår dåligt. Barn kan tycka om att se den kraftiga effekt den svarta färgen ger mot papprets bakgrund.
Lekar som ofta handlar om våld
Det är vanligt att ett barn som har varit med om något skrämmande eller sorgligt inkluderar det i leken. Det är ett sätt att förstå och bearbeta det som har hänt.
Om ett barn under en längre tid ofta leker lekar som handlar om våld, död eller katastrofer så är det viktigt att prata med barnet. Det kan vara ett tecken på att barnet vill berätta något eller har tankar och känslor som hen behöver hjälp med.
Om du har frågor om ditt barns lek kan du alltid kontakta Barnavårdscentralen, BVC. Du kan också prata med personalen som känner barnet i förskolan eller skolan för att höra hur barnet leker i sammanhangen där.
Vad ska jag göra om mitt barn inte leker?
Att ett barn inte leker kan innebära en varningssignal. Det kan till exempel handla om att barnet är stressat eller för trött.
Kanske händer det för mycket kring barnet så att det inte finns tid att utveckla leken. Många barn behöver lugn och ro för att kunna gå in i sin lek. Det kan vara svårt under en begränsad tid mellan olika aktiviteter.
Du som vuxen behöver ge barnet rätt förutsättningar för att leka. För de minsta barnen är leken viktig för hela utvecklingen. Om barnet inte klarar av att leka kan ni behöva stöd och vägledning.
Barnet kan känna sig oroligt
Att barnet inte leker som vanligt kan också bero på att något pågår som oroar hen. Det kan handla om att föräldrarna har bekymmer eller att en stor förändring är på gång. Det kan till exempel vara en flytt, en separation eller att ett nytt syskon är på väg.
Du behöver hjälpa barnet
Ett barn som inte har lust med något under en längre tid kan behöva hjälp. Det kan betyda att något inte är som det ska. Då behöver du fundera på varför och ställa frågor.
Du kan också be någon om råd. Till exempel kan du kontakta följande:
- Barnavårdscentralen, BVC.
- En vårdcentral.
- Elevhälsan på skolan. Där finns bland annat skolsköterska, läkare och kurator. Läs mer om elevhälsan.
Genom att vara mycket tillsammans med barnet så kan du förstå vad som känns svårt.
Läs mer om barnets utveckling och lek
I texter om barnets utveckling i olika åldrar får du information bland annat om hur barn är tillsammans med andra, vad barn förstår och hur barn tänker.