Patientlagen
Patientlagen är en lag som finns för dig som är patient. I lagen beskrivs bland annat vilken information du ska få. Informationen ska hjälpa dig att vara med och bestämma om din vård.
I den här texten kan du läsa om vad som står i patientlagen. Det finns också länkar till andra texter på 1177.se där du kan läsa mer om de olika delarna i patientlagen.
Vad är patientlagen?
Patientlagen ska hjälpa dig som patient att vara delaktig i din vård. Du ska kunna vara med och bestämma om hur din vård ska utformas och genomföras. Det gäller både vuxna och barn.
Du väljer själv hur aktiv du vill vara. Vårdpersonalen har ansvar för att du får bra vård, oavsett hur mycket du vill engagera dig själv.
Välja öppenvård i hela landet
Du kan själv välja vårdmottagning när du behöver öppenvård. Öppenvård är all vård när du inte läggs in på ett sjukhus.
Det betyder att du kan välja till exempel vilken vårdcentral, barnmorskemottagning eller öppen specialistmottagning i Sverige som du vill få vård på.
Du kan behöva en så kallad remiss för att komma till en öppen specialistmottagning.
Du kan också välja att tillhöra en vårdcentral. Det kallas att lista sig. På den vårdcentralen ska du också kunna välja och få en fast läkarkontakt.
Du ska få information om din vård
Du behöver få information för att kunna vara delaktig i din vård. Vårdpersonalen ska ge dig den information du behöver.
Du ska till exempel få information om detta:
- din hälsa
- vilka undersökningar och behandlingar som kan vara aktuella för dig och hur de går till
- vilka risker för komplikationer och biverkningar som finns
- vilka hjälpmedel som finns för dig, om du behöver det
- ungefär hur länge du kan behöva vänta på att få vård enligt vårdgarantin.
Du ska förstå informationen
Informationen du får ska gå att förstå. Den ska vara anpassad efter dina behov.
Det kan till exempel betyda att:
- Du behöver en språktolk.
- Du behöver en tolk för att du har en funktionsnedsättning som påverkar ditt tal, språk eller hörsel.
- Du behöver få informationen utskriven på papper.
Fråga om du inte förstår vad vårdpersonalen menar.
Information till närstående
Ibland kan dina närstående behöva få information om din vård. Det kan vara viktigt både för dig själv och för dina närstående.
Närstående kan bara få informationen om du själv har gett din tillåtelse till det.
Välja behandling och hjälpmedel
Ibland kan det finnas flera behandlingar som fungerar för dig. Då ska du få välja den behandling som passar dig bäst, om det är rimligt med tanke på vad du behöver och vad behandlingen kostar. Behandlingen måste också stämma överens med vetenskap och beprövad erfarenhet.
Välja hjälpmedel
Du kan också få vara med och välja vilket hjälpmedel som passar dig bäst, utifrån vad du behöver och vad det kostar.
Läs mer
Lämna samtycke
Du kan godkänna att få exempelvis en undersökning eller behandling genom att på något sätt uttrycka ett ja. Det kallas att lämna sitt samtycke eller att samtycka till vård.
Du kan också välja att säga nej till den vård du erbjuds. Även om du har gett din tillåtelse till en viss vård kan du ändra dig.
Barn och ungas delaktighet
Barn och unga ska få säga vad de tycker. Ju äldre barnet är desto viktigare är det att barnet får vara delaktig i sin vård.
Det är viktigt att barnet förstår informationen för att kunna vara aktiv i sin vård.
Fast vårdkontakt
Du som har många kontakter i vården eller i omsorgen kan få en fast vårdkontakt som hjälper dig.
Ny medicinsk bedömning
Du kan få en ny medicinsk bedömning om du har en livshotande eller en särskilt allvarlig sjukdom eller skada. Det innebär att en annan läkare gör en bedömning av din sjukdom eller skada.
Läs mer
Om du inte är nöjd
Du kan lämna synpunkter eller klaga om du inte är nöjd med den vård som du har fått eller om du tycker att vården har gjort något fel. Du ska få svar på dina klagomål så fort som möjligt.