Det här kan du göra när du loggat in

Lämna synpunkter och klagomål på vården

Innehållet gäller Dalarna

Du kan lämna synpunkter och klagomål på vården genom att logga in på 1177.se. Du kan välja om din synpunkt ska gå till mottagningen där du fick vård eller till patientnämnden.

Här kan du läsa mer om du inte är nöjd med vården.

Det här kan du göra när du har loggat in

  • Du kan lämna synpunkter eller klagomål på något som du har upplevt inom vården. Du kan också berätta om du har varit särskilt nöjd med något.
  • Du kan lämna synpunkter eller klagomål på något en närstående har upplevt, om personen inte själv kan göra det.
  • Du kan lämna kompletterande uppgifter efter att du har skickat in dina synpunkter.

Du kan inte vara anonym när du skickar in dina synpunkter.  

Det går att lämna synpunkter eller klagomål även om du inte vill ha något svar.  

Gör så här för att lämna en synpunkt eller klagomål

  1. Börja med att logga in.
  2. Klicka på tjänsten Lämna synpunkter och klagomål.
  3. Välj vem som ska ta emot din synpunkt eller klagomål. Du kan välja mellan att skicka ärendet direkt till den mottagning där du fick vård, eller skicka ärendet till vården via patientnämnden. Patientnämnden finns till för att hjälpa dig i kontakten med vården.
  4. Sök fram mottagningen som du besökte.
  5. Fyll i formuläret med det du vill berätta. Dina synpunkter skickas sedan till den mottagare som du har valt.

Vad händer när jag har skickat in mina synpunkter?

Du får ett meddelande i din inkorg som bekräftar att dina synpunkter är skickade.  Mottagningen eller patientnämnden tar sedan emot dina synpunkter.

Mottagningen utreder vad som har hänt. Om du väljer att skicka synpunkterna till patientnämnden skickar de synpunkterna vidare till den mottagning där du fick vård. Patientnämnden håller sedan i kontakten med mottagningen.

Du ska få information om vad som händer

Under tiden dina synpunkter utreds ska du få information om hur det går. Du kan skicka in ytterligare information och ställa frågor till de personer som utreder händelsen. Du kan också få svara på frågor om det som har hänt.

Det är viktigt att du svarar på frågorna för att dina synpunkter ska kunna utredas.

Det tar oftast cirka fyra veckor innan du får ett slutgiltigt svar.

Se till att du läser dina meddelanden

Du håller kontakt med de personer som utreder händelserna genom meddelanden. För att se dina meddelanden behöver du logga in på 1177.se.

Du kan få ett mejl eller ett sms när det finns ett nytt meddelande. Då behöver du ange ditt telefonnummer eller din e-postadress under inställningar.

Dalarna

Lämna synpunkter via telefon

Du kan ringa mellan kl 6:00–22:00 (alla dagar utom storhelger). Du får en uppringningstid då vi kontaktar dig. 

Lämna synpunkter via blankett

Du kan även skriva ut blanketten "Anmälan synpunkter på vården" som finns nedan och skicka via post till Patientnämnden Dalarna, Box 712, 791 29 Falun. Om du önskar vara anonym kan du fylla i blanketten och utelämna personuppgifter.

Anmälan synpunkter på vården (pdf, 2 sidor)

Lämna synpunkter för en närstående

Du kan lämna klagomål och synpunkter för en närstående, om personen inte kan göra det själv. För att till exempel kunna ta del av handlingar eller föra din närståendes talan kan du behöva en fullmakt. 

Blankett Fullmakt för närstående - vården (pdf, 1 sida)

För att skicka fullmakten via post till vården, se deras adresser här: Kontaktuppgifter till vårdverksamheter i Dalarna eller skanna in dokumentet och bifoga i e-tjänsten.

Blankett Fullmakt för närstående - Patientnämnden (pdf, 1 sida)

Du kan skicka in påskriven fullmakt via post till: Patientnämnden Dalarna, Box 712, 791 29 Falun, eller skanna in dokumentet och bifoga i e-tjänsten.

Till toppen av sidan