Min Vård Läkare
Precis som på din ordinarie vårdcentral kan vi hjälpa dig med en rad olika sjukdomar och besvär. Är du akut sjuk bör du ringa 112.
Läkarbesök
Vi kan hjälpa dig med de lindriga besvär som inte kräver regelbunden kontakt med din ordinarie vårdcentral. Till exempel allergi, förkylning, hosta, hudbesvär, preventivmedel, magbesvär, migrän och ögoninflammation. Du som förälder kan söka vård för sjukt barn samt intyg för vård av barn.
Enklare sjukintyg kan utfärdas. Förlängning av sjukskrivning ska göras av din behandlande läkare. Sök fysisk vård om du är orolig för prickar eller om du varit med om något trauma, till exempel ramlat. Lista över symtom:
Allergi och Astma, till exempel matallergi, pollenallergi, pälsdjursallergi
Övre luftvägsbesvär, till exempel bihålebesvär, halsont, hosta och feber.
Virus eller bakterier, till exempel borrelia, besvär från halsen, influensa, vinterkräksjuka, urinvägsinfektion eller ögoninflammation.
Hudbesvär, till exempel hudförändringar, akne, herpes, psoriasis, insektsbett, eksem och andra utslag.
Magbesvär, till exempel diarré, förstoppning, illamående, kräkningar, magknip, gallbesvär, sura uppstötningar och halsbränna.
Allmänna hälsofrågor såsom sömnsvårigheter, munsår, nageltrång, migrän och annan huvudvärk.
Kortare sjukintyg
Vanliga barnsymtom, till exempel feber, astma, eksem, vattkoppor, bett och utslag. Vårdnadshavare kan söka vård för barn som är under 13 år.
Ungdomsmottagning, till exempel lättare ångest och oro, stress, sömnproblem, lättare depression, psykosociala besvär, identitetsfrågor, sex och relationsfrågor.
Du som är mellan 13- 24 år kan också använda appen Ung i Dalarna
Hur söker jag vård för mitt barn?
Som förälder kan du via Min vård söka vård för barn som är under 13 år. Du gör på samma sätt som när du bokar ett besök åt dig själv, men efter att du valt en tid kryssar du i rutan "Jag är ombud". Ett fält visas där du kan skriva in patientens (ditt barns) personnummer, samt beskriva ditt barns besvär. Då vet vi att tiden gäller ditt barn. Du kan också söka intyg för vård av sjukt barn.
Är barnet över 13 år behöver barnet själv ha tillgång till BankID eller Freja eID för att boka en tid.
För barn upp till 20 år är ett videosamtal på Min vård kostnadsfritt.
Boka tid
Börja med att ladda hem Min vård-appen på din telefon eller surfplatta via Google Play eller i AppStore. Du kan även boka tid på dator. Du behöver BankID eller Freja eID för att kunna använda Min Vård. Se nedan hur du skaffar Freja eID
Boka tid via smartphone eller surfplatta
Om du använder Min vård på en smartphone eller surfplatta bokar du tid i appen genom att logga in med ditt mobila BankID. Välj mottagning och boka sedan en ledig tid som passar dig. Du får en mejlbekräftelse samt ett sms att din tid är bokad.
Boka tid via dator
Om du använder Min vård på en dator bokar du tid på webbplatsen, länk till webbplatsen: https://se.visibacare.com/dalarna/Dagen innan mötet får du en första påminnelse och en timme innan mötet ska äga rum får du ytterligare en påminnelse.
Du kan omboka eller avboka ditt videosamtal inom 24 timmar innan den bokade tiden. Vid uteblivet besök tas en avgift på 300 kronor ut.
Skaffa Freja eID Plus
Freja eID Plus är en kostnadsfri statligt godkänd e-legitimation som även går att använda som fysisk legitimation. Kravet är att man har en giltig svensk ID-handling eller svenskt pass. E-legitimationen är kostnadsfri.
- Ladda ner appen ”Freja eID”
- Registrera e-post och välj PIN
- Lägg till ID-handling/pass och ta ID-foto med appen
- Följ instruktioner för ID-kontroll
- Besök ett ATG-ombud
Så här gör du besök i Min Vård
Så här loggar du in med BankID
Vad kostar det?
Läkarbesök kostar 100 kr.
Besöket är kostnadsfritt för personer över 85 år och personer under 20 år.
En faktura skickas till din folkbokföringsadress. Frikort och högkostnadsskydd gäller, läs mer om högkostnadsskydd på 1177 Vid avbokning senare än 24 timmar innan utsatt tid debiteras avgift på 300 kr + fakturaavgift 50 kr. Detta gäller även patienter som är över 85 år och under 20 år samt patienter med frikort.
Ungdomsmottagningsbesök är kostnadsfria för dig som är mellan 13-24 år.
Intyg kostar enligt särskild taxa. Gäller även barn/ungdomar under 20 år och personer över 85 år.
Recept och remiss
Recept
Du kan få recept på läkemedel precis som på din ordinarie vårdcentral. Du kan hämta ut ditt recept på valfritt apotek i Sverige.
Vårdgivare på Min vård skriver inte ut narkotikaklassade läkemedel.
Remiss
Du får en remiss till vidare vård om vårdgivaren bedömer att det finns ett behov. Din remiss skickas digitalt via journalsystemet.
Journal
Din patientjournal förs precis som vid ett fysiskt besök hos vården. Du kan läsa din journal på 1177 under e-tjänster, läs mer om e-tjänster på 1177
Vilka läkare arbetar på Min vård Läkare
Läkarna som du träffar i ett videomöte har många års erfarenhet från primärvården. De arbetar både med videomöten och även på fysiska vårdcentraler i Region Dalarna. All vårdpersonal har utbildats för att på bästa möjliga sätt kunna hjälpa dig via ett videomöte.
Min Vård Psykiatri
Min Vård Psykiatri är en öppenvårdsmottagning för vuxna i Dalarna inom specialistpsykiatrisk vård. Vi vänder oss sig till dig som är vuxen och vill ha hela din vård hos specialistpsykiatrin via digitala vårdmöten, oavsett vart i länet du bor. I Min Vård Psykiatri kan du träffa läkare och sjuksköterskor.
Mottagningen vänder sig till dig som har någon eller några av följande diagnoser:
- Bipolär sjukdom
- Svår depression
- ADHD och som behandlas med läkemedel
Om du misstänker att du kan ha en neuropsykiatrisk funktionsnedsättning så bör du kontakta en fysisk mottagning för bedömning av utredning, likaså om du är i behov av fysiska möten inom psykiatrin.
Säkerhet Min Vård
All kommunikation och lagring av uppgifter på Min vård sker i krypterad form. Båda parters identitet verifieras med e-legitimation, patient med BankID och vårdgivare med SITHS-kort.
Tekniskt stöd för Min vård
Appen Min vård finns tillgänglig på:
- Iphone och Ipad: iOS v.8.0 eller senare
- Smartphones och läsplattor: Android (v.4.4 eller senare)
- Dator med webbkamera (Firefox eller Chrome webbläsare).
Du behöver ett BankID/mobilt BankID för att logga in, samt god internetuppkoppling.
Bandbreddstest
Innan samtalet kan du göra ett bandbreddstest via http://www.bredbandskollen.se/ så att du vet att du har bra uppkoppling. Du behöver minst 5MB, men helst 10MB eller mer för optimal kvalitet.
Om du har synpunkter eller klagomål
Om du har synpunkter, förslag eller klagomål kan du vända dig till oss på Min vård, vardcentral.minvard@ltdalarna.se , med en så utförlig förklaring som möjligt om varför du är missnöjd så att vi kan hjälpa dig på bästa sätt.
Du kan även vända dig direkt till Patientnämnden. Patientnämnden är en fristående, opartisk instans reglerad enligt lag. Patientnämnden hjälper till att reda ut dina problem genom kontakter med din vårdgivare. Patientnämnden kan informera dig om dina rättigheter som vårdtagare. Läs mer om Patientnämnden
Läs mer om hur du gör om du inte är nöjd med vården på 1177, där finns informationen på fler språk.