Kostnader och ersättningar

Frågor och svar: betala med faktura i Blekinge

Innehållet gäller Blekinge

Du kan betala för besök hos oss på Region Blekinge på olika sätt. Vi ser helst att du betalar med e-faktura, via digital brevlåda (Kivra, Min myndighetspost, Billo) eller betalkort. Här hittar du svar på de vanligaste frågorna om att betala med faktura.

Vad är en e-faktura?

Det är en elektronisk faktura som skickas till dig via din internetbank, där fakturan går att titta på elektroniskt.

Vad är en digital brevlåda?

En digital brevlåda är en e-tjänst dit myndigheter och företag kan skicka post som du kan ta del av genom att logga in med vanligtvis ditt bank-id. Du kan även ge någon annan rätt att läsa och hantera posten. Du får din post digitalt om du är ansluten till någon av följande digitala brevlådor:

  • Kivra
  • Min myndighetspost
  • Billo.

Hur anmäler jag mig till e-faktura?

Via din internetbank letar du upp listan över de företag som är anslutna till elektronisk faktura. Sök på Region Blekinge och fyll sedan i anmälningsformuläret. Anmälan kan även göras då du betalar en pappersfaktura via din internetbank. Ett erbjudande om att få e-faktura från Region Blekinge kommer upp efter du betalt fakturan.

Hur avanmäler jag mig från e-faktura?

Via din internetbank letar du upp avanmälan för e-faktura. Där följer du instruktionerna för avanmälan.

Hur vet jag att jag fått en e-faktura till min internetbank?

Du måste regelbundet kontrollera hos din internetbank om du har några e-fakturor som har kommit in för betalning. Vissa banker erbjuder även sms och mailtjänster för att få information om att man fått ny e-faktura.

Vilken information får jag på e-fakturan eller till min digitala brevlåda?

E-fakturan och fakturan som kommer till din digitala brevlåda innehåller samma uppgifter som en pappersfaktura.

Hur betalar jag min e-faktura?

Alla uppgifter såsom OCR-nummer, belopp och förfallodag finns redan registrerade i fakturan. Du anger bara vilket bankkonto du vill betala från och signerar som vanligt. När du har godkänt din e-faktura hos din internetbank ser banken till att den betalas på förfallodagen. När din elektroniska faktura är betald lagras den i din internetbank.

Vad händer om jag missar att betala min faktura?

Om du missar att betala din faktura skickar Region Blekinge en betalningspåminnelse på papper.

Vad händer med min e-faktura om jag byter bank?

Om du byter bank måste du själv anmäla dig hos din nya bank för tjänsten e-faktura från Region Blekinge.

Vart vänder jag mig om jag har frågor om min faktura?

Har du frågor om innehållet i fakturan kontakta den referens som finns angiven på fakturan. Behöver du ytterligare information om fakturor, kontakta patientadministrationen på Region Blekinge 0455-73 10 97.

Hur gör jag om jag inte vill ha fakturor till min digitala brevlåda?

Du som inte vill ha information till din digitala brevlåda kan logga in i tjänsten och avsluta den eller välja vilka avsändare som du vill ha digital post ifrån. Genom att söka på ”Region Blekinge” och bocka ur valet om att få digital post så får du posten på papper till din fysiska brevlåda. 

Till toppen av sidan