1177 direkt
Du kan söka vård digitalt genom 1177 direkt som finns i en del regioner. Du får en bedömning av dina symtom och besvär och kan sedan få chatta med vårdpersonal. Om det finns behov går det även att växla över till videosamtal.
Du kan söka vård genom 1177 direkt om tjänsten finns i din region. Välj din region.
Du får kontakt med vårdpersonal när tjänsten är bemannad. De patienter som har mest brådskande behov får alltid hjälp först.
Så fungerar 1177 direkt
- Logga in med e-legitimation.
- Svara på frågor för att beskriva dina symtom och besvär. Du får sedan en rekommendation om hur bråttom det är och vad du bör göra.
- Du får ett meddelande när det är din tur.
- Du kan sedan till exempel få chatta med vårdpersonal, få en medicinsk bedömning eller en bokad tid på en mottagning om det behövs.
Du kan logga in i tjänsten igen för att se avslutade ärenden och läsa de råd du har fått.
Se film om hur 1177 direkt fungerar
Om det är bråttom
Om du blir sämre medan du väntar på att få kontakt med vårdpersonal kan du alltid ringa telefonnummer 1177 för att få sjukvårdsrådgivning. Ring 112 vid livshotande tillstånd.
Vem kan använda 1177 direkt?
1177 direkt finns i följande regioner:
- Region Dalarna
- Region Gotland
- Region Jönköpings län
- Region Kalmar län
- Region Kronoberg
- Region Skåne
- Region Uppsala
- Region Värmland
- Region Västerbotten
- Region Västernorrland
- Region Västmanland
- Region Örebro län.
Du ska kontakta den vårdcentral där du är listad om dina besvär kräver regelbunden eller återkommande kontakt med vården.
Du kan söka vård för dig själv eller för barn som du som är vårdnadshavare för som är 1-12 år. Barn som har fyllt 13 år kan söka vård för sig själva.
Du som har sökt vård för barn i 1177 direkt innan 12 juni 2023 hittar information om besöket i barnets journal.
Vårdnadshavare kan inte söka vård i 1177 direkt för barn som har skyddade personuppgifter. Om du som vårdnadshavare har skyddade personuppgifter kan du inte heller agera ombud för ditt barn.
Vem ska inte använda 1177 direkt?
Använd inte 1177 direkt vid följande:
- Livshotande besvär.
- För barn under 1 år.
- Om du har svårigheter att läsa och förstå skriven text.
Vad kan jag få hjälp med?
Du kan söka vård digitalt för vanliga symtom och besvär, som till exempel:
- feber
- ögonbesvär
- urinvägsbesvär
- hosta
- ont i ryggen
- utslag.
Enklare sjukintyg kan utfärdas. Du som förälder kan söka vård för sjukt barn i åldrarna 1-12 år, samt intyg för vård av barn.
Du kan även få hjälp med administrativa frågor, till exempel fakturor, frikort eller patientavgifter, om du väljer det administrativa spåret när du har loggat in.
När kan jag använda 1177 direkt?
Ring telefonnummer 1177 om du blir sämre medan du väntar på svar. Ring 112 vid livshotande tillstånd.
Mer om 1177 direkt
När kan du inte använda tjänsten?
Du kan inte vända dig till 1177 direkt Örebro län för att förnya recept. Det gör du i stället enklast genom att logga in på 1177.se och använda e-tjänsten Förnya recept.
Du kan inte heller använda tjänsten för ärenden som rör provsvar, sjukskrivning eller intyg i de fall då ditt ärende påbörjats vid någon annan mottagning. Då ska du i stället vända dig direkt till aktuell mottagning. Samma sak gäller om du vill om- eller avboka ett vårdbesök.
Du kan inte söka vård för en vuxen anhörig. Vård ges till den person som loggat in i tjänsten med sitt bank-id.
Vad krävs för att använda 1177 direkt?
Vad kostar det att använda tjänsten?
Du kan läsa mer om patientavgifter och högkostnadsskydd.
Hur hanteras mina personuppgifter?
Om du har skyddade personuppgifter bör du ringa 1177 på telefon eller kontakta din vårdcentral eller en jourmottagning, i stället för att använda 1177 direkt. Många mottagningar kan du kontakta genom att logga in i e-tjänsterna på 1177.se.
Läs mer om din journal, hur personuppgifter hanteras i vården och tystnadsplikt och sekretess.
Så skyddas och hanteras dina personuppgifter
Inom Region Örebro län behandlas en stor mängd personuppgifter inom exempelvis hälso- och sjukvården, forskning, länstrafiken och folkhögskolorna. Här kan du läsa mer om hur vi hanterar dina personuppgifter.
1177 direkt från utlandet
Kontakt
Bildspel: Instruktion för hur du aktiverar din kamera och mikrofon
Du kan söka vård digitalt genom 1177 direkt. Om det finns behov kan du få ett samtal eller videosamtal. För en så smidig upplevelse som möjligt behöver du aktivera möjligheten att använda din kamera och mikrofon när du använder 1177 direkt. Det gör du genom att aktivera så att den webbläsare du använder har tillgång till kamera och mikrofon.
Mikrofon på
Har du aktiverat din mikrofon? Det behöver du göra så att vi kan höra vad du säger.
Kamera på
Vid konsultation över video behöver du se till att din kamera är aktiverad så att vi kan se dig.
I bildspelen kan du se hur du aktiverar din kamera och mikrofon för din Apple (iPhone/iPad) och för din Android.
Följ stegen för att aktivera din kamera och mikrofon för iPhone/iPad
Steg 1 Gå till ”Inställningar” på din telefon (ikonen som ser ut som ett kugghjul). Du hittar den bland dina andra appar.
Följ stegen för att aktivera din kamera och mikrofon för Android
Steg 1 Gå till ”Inställningar” på din telefon (ikonen som ser ut som ett kugghjul). Du hittar den bland dina andra appar.
Synpunkter på den vård du fått via 1177 direkt
Du kan lämna synpunkter eller klagomål om du har varit med om något inom vården som du inte är nöjd med. Det kan du göra både som patient och närstående. Dina synpunkter kan bidra till att vården blir bättre och säkrare.
Om du inte är nöjd med vården - 1177Support för 1177 direkt
Supporten för 1177 direkt kan hjälpa dig med följande:
- Du vill anmäla ett tekniskt fel.
- Du behöver hjälp att använda tjänsten.
- Du vill lämna en synpunkt.
Formulär för att kontakta supporten för 1177 direkt
Supporten för 1177 direkt kan inte hjälpa dig med följande:
- Frågor om din hälsa eller om du behöver söka vård.
- Boka en tid åt dig eller någon annan.
- kontakta en mottagning åt dig.
Så här gör du för att anmäla fel, lämna synpunkter eller få hjälp att använda 1177 direkt.